logo F1zpravy.czF1online.sk

Startovní rošt byl polity olejem. To je nepřijatelné, říká zklamaný Sainz

F1 Grand Prix of Las Vegas – Race
© LAS VEGAS, NEVADA – NOVEMBER 18: Max Verstappen of the Netherlands driving the (1) Oracle Red Bull Racing RB19 leads Charles Leclerc of Monaco driving the (16) Ferrari SF-23 at turn one during the F1 Grand Prix of Las Vegas at Las Vegas Strip Circuit on November 18, 2023 in Las Vegas, Nevada. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202311190050 // Usage for editorial use only //
Milan Kubala
Milan Kubala19. 11. 2023

Start závodu byl doprovázen značným chaosem v první zatáčce. Několik jezdců se zde roztočilo, ale důvodem nebyly jen nízké teploty trati a pneumatik. Carlos Sainz upozorňuje, že před závodem byl před první zatáčkou rozlitý olej, který snížil přilnavost na vnitřní straně trati.

Fernando Alonso je obvykle jedním z nejlepších startérů v poli. Vlnu překvapení proto vyvolala jeho pirueta, k níž mu nikdo nepomohl. Ve problémech se však neocitl sám. Max Verstappen vyjel z trati, Carlos Sainz se také roztočil a trefil Lewise Hamiltona.

Sainz to připisuje i rozlitému oleji, který začal unikat z veteránů, na kterých se jezdci vozili během předzávodní přehlídky. Maršálové se sice pokusili olejové skvrny odstranit, ale je jasné, že na těchto místech byl stav trati horší.

„Viděl jsem, že z aut na přehlídce jezdců uniká dost oleje. To je další věc, na kterou se FIA bude muset podívat, protože to není ani trochu fér, pokud je na vnitřní stopě olej,“ sdělil na tiskové konferenci Carlos Sainz. „Kromě toho, že tam je trať už přirozeně špinavější, jsme hodinu před závodem vypustili na trať auta, z nichž teklo olej. To je nepřijatelné. Pravděpodobně to způsobilo hromadu nehod v první zatáčce.“

Twitter/Scuderia Ferrari

Organizátor by měl před představením jezdců klást důraz i na technický stav historických aut. Od kvalifikace se totiž míra gripu úplně změnila, a tak reference všech jezdců už nebyly aktuální.

„Nečekáte, že to bude až tak špatné. Dotkl jsem se brzdy, ani jsem na ni pořádně nešlápnul, a kola se zablokovala. Nebrzdil jsem ani pozdě, ale u tabule 100 metrů a v rychlosti, která byla o 100 km/h nižší než v kvalifikaci,“ vysvětloval Carlos Sainz. „Studené pneumatiky se možná také přičinily, ale v prvním kole to bylo úplně šokující. Všichni jsme se trápili.“

Carlos Sainz po zastávce ve třetím kole obul tvrdou směs a pokračoval v tandemu s Lancem Strollem, který vsadil na téměř totožnou taktiku. Smůlu ze začátku mu částečně vynahradil výjezd bezpečnostního vozu po kolizi Maxe Verstappena s Georgem Russellem.

Sainz nakonec získal šesté místo i díky trestu pro Russella. „Po prvním kole jsem byl téměř úplně poslední, takže dojet do cíle na šestém místě je dobré zotavení se a minimalizace škod. Dělal jsem, co jsem uměl. V provozu jsme měli i problémy s drobením gum. Když jste jeli za jinými auty, bylo téměř nemožné se mu vyhnout.“

Španěla limitovalo ještě i něco jiného. Když se pokoušel předjet Daniela Ricciarda, inženýr ho upozorňoval, že potřebuje chladit svůj monopost, jinak riskuje odstoupení. „Nemohli jsme lidi ani předjíždět, protože jsme se snažili chránit motor, stejně tak pneumatiky před drobením. Nebyl to tedy lehký závod, lehký comeback. Vrátit se téměř z poslední příčky na šestou znamená, že to byl dobrý den.“

Pilota Ferrari stále mrzí, že v neděli nestartoval z druhého místa. Kdo ví, jestli by Ferrari nevyhrálo, kdyby mělo dvě želízka v ohni. „Mrzí mě, že jsem nemohl bojovat o vítězství, protože tento víkend jsme měli auto, které mělo minimálně na pódium. Byl by to zábavný závod.“

Související zprávy

Diskuze