logo F1zpravy.czF1online.sk

S tak úzkým pracovním oknem se v závodě nedá fungovat, říká Clear

Charles Leclerc
© X/Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík14. 11. 2023

Ačkoliv sezona 2023 ještě neskončila, je více než zřejmé, že všech deset týmů v takto pozdní fázi naplno pracuje na nových monopostech. Z mnoha úhlů pohledu je rok 2024 nesmírně důležitý. Rok 2025 totiž bude věnován téměř výhradně přípravě na novou éru. Tato zima tak představuje poslední příležitost zastavit hegemonii Red Bullu a uvědomují si to i ve Ferrari.

Scuderia vstoupila do nové éry více než úspěšně, když tým ovládl dva z prvních tří závodů. Red Bull však rychle přišel s vylepšeními a ve Ferrari si uvědomili, že jejich koncept trpí zásadními nedostatky při práci s pneumatikami a v závodním tempu. Tyto problémy se přenesly i do sezony 2023, během které se v Maranellu rozhodli definitivně zavrhnut starý koncept.

Do Španělska přivezl tým velký balík vylepšení a změnil i tvar bočnic monopostu. Nedostatky však bude možné definitivně odstranit až s novým autem, protože i po nasazení zásadních změn zůstala DNA monopostu SF-23 nezměněná. To se musí v příští sezóně změnit.

„Letošní auto je velmi odlišné ve srovnání s tím loňským,“ vysvětlil zkušený Jock Clear pro italskou edici portálu Motorsport.com, který v současnosti pracuje jako výkonnostní inženýr Ferrari. „Stále jde o velmi složitý monopost. Dostali jsme se s ním na pole position v Austinu a Mexiku, ale pořád je to s ním náročné.“

„Může velmi snadno vypadnout z ideálního pracovního okna a bylo pro nás těžké pochopit, proč tomu tak je. Myslím, že se nám to nakonec podařilo pochopit a může to být součástí DNA tohoto auta. Soustředíme se tak na to, aby byl náš nový monopost uživatelsky přívětivější a neměl tak úzké pracovní okno,“ řekl na okraj probíhajícího vývoje Clear.

Ferrari však i s tímto nezbedným monopostem dokázalo věci, kterými se nemůže pochlubit kdokoli. Charles Leclerc a Carlos Sainz stáli dohromady šestkrát na pole position a druhý jmenovaný dokázal v Singapuru zvítězit. Nic z toho se takovému Mercedesu či McLarenu nepodařilo. Podle Cleara mají tyto částečné úspěchy jednoduché vysvětlení. „Dobré je, že v této fázi sezóny jsme se naučili alespoň to, jak dostat auto do jeho úzkého pracovního okna,“ řekl bojem ošlehaný Angličan.

„V neděli však samozřejmě s takovými omezeními nedokážete fungovat. Závody jsou dlouhé a pneumatiky se opotřebovávají, takže na dobrý konečný výsledek potřebujete auto s širším pracovním oknem. To je silná stránka Red Bullu, který ho má velmi široké,“ vysvětlil Clear.

Leclercovi pomohla závěrečná vylepšení

Na omezení monopostu SF-23 doplácel letos hlavně Charles Leclerc, který se v prostřední fázi sezony dostal do nemalých problémů. Nepředvídatelné auto často nutilo inženýry sázet na nedotáčivost, která mnohem více sedí jízdnímu stylu Carlosa Sainze. Ferrari do Suzuky přivezlo novou podlahu, která měla řešit právě tento problém a na konci sezony vidíme Leclerca v mnohem větším klidu.

„Myslím, že ano,“ odpověděl Clear na otázku, zda monackému závodníkovi pomohl konzistentnější monopost a tím se zlepšila i jeho sebedůvěra v kokpitu. „Můžeme se na to však podívat i z jiné perspektivy, že Carlos a Charles byli v průběhu sezóny velmi blízko. Oba naši jezdci na to tvrdě tlačili. V některých závodech měl Charles problém porazit Carlosa, ale je třeba říct, že ten byl například v Singapuru velmi rychlý.“

Související zprávy

Diskuze