„Supermozek“ Elliott za neúspěch nemůže, shodují se piloti Mercedesu
Je Mike Elliott zodpovědný za neúspěšnou kapitolu v historii Mercedesu po zavedení nových technických pravidel? Tento tým zažívá v éře přísavného efektu nelichotivé období a za necelé dva roky si připsal jen jedno vítězství. Důsledkem negativních výsledků byly i personální změny a tento týden opustila tým i jedna z největších osobností technického oddělení stáje z Brackley.
Mike Elliott usedl v dubnu 2021 na židli technického ředitele Mercedesu. Nahradil mimořádně úspěšného Jamese Allisona, který ačkoliv se posunul výše a stal se hlavním technickým ředitelem, ve skutečnosti výrazně redukoval svůj vliv na každodenní vývoj monopostu. Pod Elliottovým vedením se tak zrodil i neslavně známý koncept bez bočnic, který byl velmi ambiciózní a velmi neúspěšný.
V dubnu tohoto roku Mercedes oznámil, že Elliott a Allison si svá místa vymění. James se vrátil ke svým každodenním povinnostem v závodním týmu a Mike se naoko posunul výše. O povýšení se však jednalo jen formálně. Ve skutečnosti byl Elliott degradován a zbaven většiny kompetencí. Málokoho proto překvapilo, že tento týden byl oznámen jeho definitivní odchod z týmu.
Ještě nevíme, jaké budou jeho další kroky, ale zatím mu na veřejnosti zůstává nelichotivá nálepka tvůrce neúspěšného konceptu. Pilot stáje George Russell to však odmítá. „Ne, nikdy to není jeden člověk, který vytváří nebo ničí úspěchy. Vždy jde o kolektivní rozhodnutí.“
„Pokaždé máte lídra, který stojí u kormidla a řídí loď. Máme pět mimořádně talentovaných designérů a inženýrů, kteří jsou na vrcholu konstrukční skupiny, pak tu máme úžasnou konstrukční kancelář, aerodynamické oddělení a závodní oddělení pod nimi, kteří je tak trochu následují. Jak jsem řekl, nikdy to není o jednotlivci, ale vždy je to o kolektivu. Ne nadarmo se říká, že vyhráváme a prohráváme jako tým,“ vzkázal Russell.
Nejen Formule 1, ale vlastně každý sport je známý tím, že vaše úspěchy rychle zastíní jeden neúspěch. Stejně tak Elliott, který byl od roku 2012 hlavním aerodynamikem Mercedesu a měl klíčový podíl na vzniku dynastie po roce 2014, je dnes znám hlavně pro „svůj“ koncept bez bočnic. „Mike byl velmi důležitou součástí týmu a musíme si pamatovat, že byl hlavním aerodynamikem po všechna léta slávy, přičemž jde o tu asi nejdůležitější pozici v týmu Formule 1 po technickém řediteli. Mike měl tedy obrovskou zásluhu na všech úspěších. Přeji mu vše dobré,“ řekl Russell.
„Supermozku“ Mercedesu poděkoval i Hamilton
Přidal se i Lewis Hamilton, který dal už v roce 2022 najevo, že se mu zvolený koncept nelíbí. Těžko si představit, že by takovéto rozhodnutí udělal jeden člověk, ale Elliott za něj jako technický ředitel rozhodně zodpovídal. Z Mercedesu na jeho adresu nezazněla žádná veřejná kritika, i když jeho odchod je poměrně jasným důkazem toho, jak se věci mají.
„Musíme si uvědomit, že to neleží na bedrech jedné osoby. Všechno děláme jako tým. V továrně se točí obrovské množství ozubených koleček, takže za naše současné postavení nese zodpovědnost kolektiv, ne jeden člověk,“ prohlásil ve čtvrtek před novináři v Brazílii Lewis Hamilton.
“Určitě jsem smutný, že Mike odchází. Znám ho ještě z dob mého působení v McLarenu, kam přišel ještě před mým příchodem do F1. Měli jsme skvělý vztah a miloval jsem práci s ním v tomto týmu. Je to nesmírně inteligentní člověk. Vždy jsem o aerodynamice hovořil s ním. Dokázal mi všechno fantasticky vysvětlit a hodně jsem se od něho naučil. On se však rozhodl posunout dál a dělat v životě něco jiného. Přeji mu jen to nejlepší a jsem strašně vděčný za jeho přínos během těch let. Ať se v životě rozhodne dělat cokoliv, bude skvělý, protože je to skutečný supermozek,” odkázal Lewis.