logo F1zpravy.czF1online.sk

Ferrari postavilo „žrouta pneumatik“ a pak vsadilo na jednu zastávku v boxech

Charles Leclerc
© Twitter/Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 10. 2023

Z pole position na šesté místo, vlastně téměř na sedmé, protože Georgovi Russellovi chyběla k předjetí Charlese Leclerca doslova jedna zatáčka. Je podivné, že Ferrari postaví auto, které nezvládá práci s pneumatikami, a pak svému vedoucímu jezdci naordinuje alternativní strategii, která byla v tomto případě dalším krokem vedle.

Charles Leclerc si to v této sezóně několikrát odskákal od vlastního týmu. V Austinu startoval z pole position a nakonec skončil sotva šestý. Celkový pohled na závod přitom napovídá, že tempo Ferrari nebylo tak tragické, vždyť Carlos Sainz ztratil v cíli na Landa Norrise jen necelých pět sekund. Monacký jezdec tedy v neděli mohl pohodlně dosáhnout mnohem více.

Občas je opravdu obdivuhodné, jakou má Leclerc před novináři sebekontrolu. V Austinu se postavil před mikrofony zřejmě zklamaný, ale zachoval naprostý klid. „Vysvětlení tohoto výsledku je celkem jasné. Měli jsme odlišnou strategii než všichni jezdci na startovním roštu, což našemu závodu nepomohlo. To je vlastně vše,“ zhodnotil stručně své počínání držitel nedělní pole position pro televizi Sky.

Co s tím ale dělat? Diskuse o strategiích Ferrari jsou už tak trochu klišé. Brzy to bude rok, co do Ferrari nastoupil nový šéf Frédéric Vasseur, který jako jeden ze svých prvních kroků provedl výměnu na postu šéfa strategického oddělení. Během celé sezóny 2023 jsme však viděli opravdu málo důkazů toho, že by se situace pod novým bossem v mnoha ohledech zásadně zlepšila. Vlastně i od Leclerca se dozvíme stále to tradiční „musíme to prověřit“.

„Téma strategií nás také hodně zaměstnává. Když se podíváte na sezónu jako celek, měli jsme dobré i špatné závody. Při některých jsme nedělali ty nejlepší rozhodnutí. Chci ale říci, že když nemáte tempo, tak ať uděláte cokoli, vypadáte špatně,“ řekl monacký jezdec bráníc vlastní tým. „Po bitvě je každý generál a na konci dne je to snadné komentovat. Musíme prozkoumat, proč jsme podle našich čísel měli být podobně rychlí s jednou zastávkou jako se dvěma.“

Ten ještě během závodu vyčítal Ferrari, že od něho požadovalo uvolnění pozice ve prospěch Carlose Sainze. Před novináři však přiznal, že neměl dokonalý přehled o situaci a nakonec šlo o správné rozhodnutí. „Nevěděl jsem, že Carlos byl pod tlakem od Péreze. Když jsem to viděl, samozřejmě jsem to pochopil a neměl jsem s tím žádný problém. Potřeboval jsem jen vysvětlení,“ řekl klidně Leclerc.

Sainz je na tým hrdý

Jeho týmový kolega Carlos Sainz naopak vsadil na standardní strategii a ukázal, že Ferrari v Austinu ve skutečnosti nebylo tak moc pozadu. Ztráta necelých pět sekund na Landa Norrise je rozhodně lepší, než jsme po sobotním sprintu očekávali. Nálada v garáži Ferrari je tedy dost rozdílná, na jedné straně frustrace, na druhé relativní spokojenost.

„Lando měl v závěru pravděpodobně pár těžkých kol, kdy se mi na něj podařilo stáhnout sekundu, ale pak opět zrychlil. Kdybyste mi ale po sprintu a při pohledu na naše sobotní tempo řekli, že se dostaneme na tři sekundy za McLaren, tak bych byl s tím celkem spokojený,“ řekl Sainz po skončení závodu pro televizi Sky. „To znamená, že jsme museli odvést dobrou práci, správně jsme manažovali pneumatiky a měli jsme dobré tempo, na což jsem hrdý.“

Mercedes se na konci sezóny jeví jako „druhá síla“ po Red Bullu. Tento tým nebyl v neděli daleko od vítězství. Obě zastávky v boxech Lewise Hamiltona trvaly o sekundu déle, než měly. Tým také váhal při svých strategických rozhodnutích (s oběma piloty) a sedminásobný šampion udělal jednu docela hrubou jezdeckou chybu. Na poražení Ferrari to ale stačilo „s prstem v nose“.

„Porazit je bude strašně těžké, ale stále do toho mohou promluvit vypadnutí a stále máme před sebou několik grand prix. Zvláště jejich závodní tempo je ale dobré a body se rozdávají v neděli, takže budeme muset něco najít,“ řekl Sainz na závěr rozhovoru.

Související zprávy

Diskuze