logo F1zpravy.czF1online.sk

Budou se závody odkládat i kvůli vysokým teplotám? FIA reaguje na ohrožení jezdců v Kataru

F78ORC9XoAA8-PE
© Twitter/Williams
Milan Kubala
Milan Kubala9. 10. 2023

Pro Mezinárodní automobilovou federaci je bezpečnost všech účastníků Grand Prix alfa a omega. Je proto až překvapující, že v neděli dovolila pokračovat i pilotům, kteří doslova během jízdy omdlívali, a tak představovali velké nebezpečí nejen sami pro sebe, ale i pro ostatní účastníky. FIA si však před tímto problémem nezakrývá oči a slibuje protiopatření.

Extrémní teploty a vysoká vlhkost vzduchu znamenaly, že mnozí piloti se v kokpitu začali téměř vařit. Zoufale se snažili ochladit i zcela nestandardními způsoby – například Esteban Ocon se na rovinkách pokoušel rukama nasměrovat vzduch do helmy -, ale tyto snahy byly do velké míry marné, přímo nebezpečné. Júki Cunoda si v takové zoufalé snaze otevřel průzor, ale jen se oslepil, když mu do očí nafoukal písek.

Při těchto záběrech mohlo některým fanouškům přijít až směšné, jak FIA v minulém roce bojovala proti Hamiltonovým piercingům nebo během čtvrtečního programu zakazovala jezdit na okruhu na kole.

“Mezinárodní automobilová federace s obavami poznamenává, že extrémní teploty a vlhkost během Grand Prix Kataru 2023 měly dopad na fyzickou pohodu jezdců,” píše FIA v oficiálním stanovisku, které zveřejnila v pondělí večer. “A i když jde o elitní sportovce, nemělo by se od nich očekávat, že budou závodit v podmínkách, které by mohly ohrozit jejich zdraví nebo bezpečnost.”

Regulační orgán na jedné straně ukazuje prstem na týmy a konstatuje, že “je odpovědností soutěžících zajistit bezpečný provoz svých monopostů”, ale na druhé straně avizuje, že stejně jako při požadavcích na bezpečnost okruhů a aut, i v tomto případě zasáhne. “FIA přijme všechna vhodná opatření k tomu, aby stanovila a oznámila akceptovatelné parametry, za kterých se mohou konat Grand Prix.”

V současné době se tedy nedá vyloučit, že podobně jako při extrémním dešti nebo větru, tak i při extrémních vedrech a vysoké vlhkosti vzduchu se závody budou odkládat, dokud podmínky na trati nebudou vyhovovat “tabulkám” FIA. To je však hudbou budoucnosti.

FIA mezitím konstatuje, že již zahájila analýzu GP Kataru, aby v budoucnu představila doporučení pro jízdu v extrémních podmínkách. “Ačkoli bychom měli poznamenat, že příští VC Kataru se uskuteční v pozdější fázi roku, kdy se očekávají nižší teploty, FIA upřednostní proaktivní přístup, aby se v budoucnosti takový scénář neopakoval.”

“Na nadcházejícím zasedání lékařské komise v Paříži se bude diskutovat o několika opatřeních,” odhaluje FIA. “Tato opatření mohou mimo jiné zahrnovat doporučení pro soutěžící, výzkum v oblasti modifikací kokpitu pro efektivnější proudění vzduchu, a doporučení pro změny v kalendáři tak, aby korespondovaly s přijatelnými klimatickými podmínkami.”

FIA se chce inspirovat i jinými sériemi, které se konají v extrémních podmínkách, a prozkoumat, zda se některá z opatření nebudou dát aplikovat i na okruzích F1.

Související zprávy

Diskuze