Norris proměnil jednu zastávku v překvapivé vítězství. Leclerc se utápal ve frustraci

Velká cena Maďarska přinesla vzrušující a nepředvídatelné divadlo. Lando Norris se na startu propadl na páté místo a první třetinu závodu režíroval Charles Leclerc, ale přesto se z vítězství těší pilot McLarenu a Leclerc skončil až čtvrtý.
Norris proměnil nepravděpodobnou strategii s jednou zastávkou v boxech – odhodlal se pro ni jako jediný z čela startovního pole – na vítězství. Oscar Piastri zase strávil celý závod na druhém místě, ať už za Leclercem, nebo Norrisem. Monacký závodník má za sebou další frustrující den ve Ferrari, i když docela nevíme, proč Scuderia najednou ztratila tempo.
Norris pokazil start
Landovi Norrisovi start opět nevyšel a i když se pokoušel o útok na týmového kolegu Oscara Piastriho, místo toho se propadl nejen za George Russella, ale také Fernanda Alonsa. Naopak, Leclerc byl bezvadný a udržel se v čele. Polepšil si také Bortoleto, který se posunul na šesté místo.
Byli jsme zvědaví, jak si McLaren poradí se špinavým vzduchem za Ferrari ve druhém a třetím sektoru. Pod tlakem se ocitl hlavně Norris, který už ve 3. kole zahájil ofenzívu a předjel Alonsa. Pořádně útočně naladěný byl i Max Verstappen, kterému po nepříliš povedeném startu vůbec nevadilo, že se v šesté a sedmé zatáčce na kopci obvykle nepředbíhá, ale přesně na tomto místě si poradil s Lawsonem i Strollem.
Přesně ve stejnou dobu se Leclercovi podařilo setřást Piastriho a připravit ho o DRS. Ferrari vypadalo v úvodních kolech ve výborné formě.
Hůře na tom byl Alonsův Aston Martin. Za zeleným monopostem se brzy seřadil vláček a začal zdržovat svého klienta Gabriela Bortoleta a Maxe Verstappena na Red Bulle. O Brazilce i jeho týmového kolegu Nica Hülkenberga se brzy začala zajímat FIA pro ulitý start – komisaři nakonec vyšetřovali a potrestali pětisekundovou penalizací jen německého závodníka.
V 11. kole se Lando Norris zavěsil za George Russella. I inženýr povzbuzoval svého jezdce, že se nutně potřebují dostat dopředu. Na Hungaroringu to ovšem není vůbec jednoduché. Podobně jako Bortoleto s Verstappenem za Alonsem, ani Lando se nikam nedostal.
Jedna zastávka, nebo dvě?
Odečteme-li Hülkenberga, který zastavil velmi rychle, piloti středu pole zamířili poprvé do boxů na konci 14. kola. Jako první „stiskl spoušť“ Colapinto, po něm následovali Albon, Ocon a Sainz. Na konci 17. kola zamířil do boxů Verstappen, aby podnikl undercut na Alonsa s Bortoletem.
O kolo později ho následoval Piastri, který se pokusil o totéž na Leclerce. V 19. kole zamířili k mechanikům Leclerc a Russell. Ferrari se podařilo ubránit undercut a Charles se udržel před McLarenem. Vedení se tak ujal Norris, který musel počkat a vydržet na trati – potenciálně se pokusit o strategii s jednou zastávkou.
Před polovinou závodu začalo být jasné, že minimálně polovina startovního roštu se chystá zastavit jen jednou a drtivá většina těchto pilotů jezdila ve středu pole. Jedinou výjimkou byl Lando Norris, který ve 28. kole obdržel potvrzení, že půjdou na jednu zastávku. Leclerc začal být v té době znepokojen z počínání Ferrari, i když z jeho poměrně neurčitých zpráv nebylo jasné, co ho trápí.
Norris zastavil na konci 31. kola z celkových 70 a na trať se vrátil do čistého vzduchu za Russella. Velká cena Maďarska se změnila na strategickou bitvu.
Ferrari záhadně ztratilo tempo
Ferrari se na konci 40. kola rozhodlo, že musí zastavit dvakrát. Leclerc zamířil k mechanikům a rozhodl se obětovat pozici na trati. Stejné rozhodnutí učinil Russell, na kterém už byl nalepen Norris. Mercedes uhnul ze souboje a ve 44. kole se nejlepší trojka seřadila v pořadí: Piastri, Norris, Leclerc.
Piastri říkal týmu, že ho nezajímá Leclerc a stará se jen o Norrise. McLaren ho však přesto povolal do boxů. Norris v čele nebyl na starších pneumatikách pomalejší než Leclerc, kterého čekala pořádná fuška. V 50. kole se Piastri nalepil na Ferrari a zcela lehce ho předjel.
Charlesova frustrace přetekla a najednou ho ohrožoval i Russell. Netušíme, co za problém měl Leclerc, ale víme, že nějaký manažoval. „Tohle je neuvěřitelně frustrující. Přišli jsme o veškerou konkurenceschopnost. Musíte mě poslouchat, našel bych odlišný způsob, jak manažovat tyto problémy. Teď je auto neovladatelné. Bude to zázrak, když skončíme na pódiu,“ prohlásil Leclerc do vysílačky.
Zatímco Piastri se dotahoval na Norrise, Russell se nalepil na Leclerce. V 61. kole podnikl Russell útok do první zatáčky, ale neuspěl. V 62. kole se však Charles už neubránil nevyhnutelnému. Z boje o vítězství se tak Leclerc propadl na čtvrté místo a nemohl s tím nic učinit. Za svou agresivní obranu a pohyb na brzdách následně čelil zájmu komisařů – později za to dostal pětivteřinovou penalizaci.
Souboj o vítězství
Když souboj Russella s Leclercem skončil, režie se soustředila na Piastriho, který se přesně v té době zavěsil za Norrise. V 65. kole se Oscar dostal pod jednu vteřinu za týmového kolegu, ale lídři narazili na o kolo pomalejší závodníky. Když předjeli provoz, Piastri se mohl vrhnout do boje. V 68. kole přišel první pokus o útok, ale v nájezdu do první zatáčky nebyl dost blízko.
V 69. kole se o to Oscar pokusil znovu z obrovské dálky, ale přebrzdil a téměř sestřelil svého týmového kolegu. Souboj vyvrcholil ve zcela posledním kole. „Pamatuj si, jak závodíme,“ upozornil ho inženýr. Zdálo se, že v posledním kole byl ještě blíž, ale Piastri se nepokusil o další útok na brzdy.
Vítězem VC Maďarska se tak stal Lando Norris o pár desetin před Oscarem Piastrim. Byla to další nepředvídatelná a strhující velká cena, jejíž výsledek byl do posledního kola velmi nejistý. Třetí skončil George Russell a čtvrtý Charles Leclerc, od kterého očekáváme, že nám po závodě vysvětlí, jaké problémy mělo Ferrari ve druhé polovině závodu, že najednou vybuchlo.
Téměř celý zbytek bodované desítky obsadili piloti, kteří absolvovali závod jen na jednu zastávku. Pátý skončil vynikající Alonso a šestý neméně vynikající Bortoleto. Sedmé místo obsadil po velmi pěkném výkonu Lance Stroll, pochvalu si zasloužil i osmý Liam Lawson. Až na devátém a desátém místě skončili Max Verstappen a Kimi Antonelli. Hlavně první jmenovaný bude mít po závodě na svůj tým určitě nemálo otázek.
Nyní nás čeká letní přestávka a do akce se vrátíme až koncem srpna na Velké ceně Nizozemska.
- Štítky
- GP Maďarska 2025