logo F1zpravy.czF1online.sk

Experiment se dvěma zastávkami nevyšel. Norris po kontrolovaném výkonu ovládl VC Monaka

Lando Norris
© X/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala25. 5. 2025

Experiment se dvěma zastávkami nevyšel. Důvodem jsou piloti středu pole. Lawson a Sainz v první polovině závodu zpomalili a roztáhli pole, čímž otevřeli velké mezery. Nebyl tedy prostor ani pro odvážné strategie, ani pro undercut. Zvítězil Lando Norris před Charlesem Leclercem, Oscarem Piastrim a Maxem Verstappenem.

Ve srovnání se startem se nám pořadí téměř nezměnilo. Jedinou výjimkou je Lewis Hamilton, který se pomocí tempa svého Ferrari a overcutu dostal před Isacka Hadjara a Fernanda Alonsa, který později odstoupil kvůli poruše pohonné jednotky. V čele se nám neudály téměř žádné strategické hry, jelikož lídrům se velmi rychle otevřel prostor za sebou, do kterého mohli poslat své piloty.

V prvním kole zastavil málokdo

Ne každému se start závodu povedl na jedničku, ale prakticky žádných změn v pořadí jsme se nedočkali. První změna v pořadí byla v podstatě výměna mezi dvanáctým Cunodou a třináctým Hülkenbergem, jinak zůstala první jedenáctka nezměněna. První kolo se však neobešlo bez incidentů. Bortoleto v šikaně u Grand Hotelu obešel Antonelliho, kterému se to nelíbilo a v Portier se pokusil o protiútok. Ten vyústil v Gabrielův náraz do bariéry.

Ředitelství závodu aktivovalo virtuální safety car, který využili na zastávku jen čtyři muži. K mechanikům přišli Cunoda, Gasly, Bortoleto s poškozeným předním křídlem a také Bearman, jehož mechanici to pokazili a neměli správně rozdělené pneumatiky.

Závod byl restartován na konci 4. kola a začala šachová partie. V 9. kole zavály dvojité žluté vlajky a důvodem byl Pierre Gasly. Jeho Alpine přišel o levý přední závěs a zanechal za sebou pole trosek, ale nějakým způsobem se mu to podařilo dostat do boxů. Způsobila to nehoda s Júkim Cunodou v brzdění do šikany za tunelem. V tomto místě vály žluté vlajky, ale obešlo se to bez virtuálního safety caru či safety caru.

Další zápletku vytvořil Liam Lawson, který na devátém místě odvedl fantastickou práci pro Hadjara. Když francouzský mladík v 15. kole poprvé zastavil, vrátil se před týmového kolegu na osmé místo. Jak se ukázalo, právě týmové hry byly největší slabinou tohoto experimentu s povinnými dvěma zastávkami v boxech.

V 16. kole zastavili poprvé i Alonso a Ocon, kterým pomalý Lawson také otevřel prostor pro „pit stop zdarma“ a udržení si pozice na trati. Tím se do čerstvého vzduchu dostal Hamilton, který potřeboval využít tempo svého Ferrari k overcutu. K tomu došlo v 18. kole, když Hamilton zastavil, mechanici ho obsloužili za bezvadných 2,1 vteřiny a poslali ho na trať před Hadjara na páté místo.

První zastávky nepřinesly změny v pořadí

Ve 20. kole zastavil poprvé Norris. Na trať se vrátil do čerstvého vzduchu na čtvrté místo. Podruhé zastavil Hadjar, kterému Lawson opět vytvořil prostor pro „pit stop zdarma“, a poprvé Piastri. Mechanici McLarenu to pokazili a zastávka za 3,8 vteřiny vytvořila potenciální šanci na undercut pro Verstappena, ale Red Bull nereagoval.

Ve 22. kole zastavil i Leclerc, Ferrari bylo opět bezvadné – přezutí za rovné dvě sekundy – a vrátilo Charlese mezi Norrise a Piastriho. Verstappen vyčkával. Dvě zastávky byly zajímavý nápad, ale změnily se na týmovou hru. Nejprve Lawson zdržel všechny od devátého místa níže, poté jedenáctý Sainz začal zdržovat Mercedesy, aby pomohl Albonovi získat pit stop zdarma. Pole se tím rozdělilo na dvě poloviny.

Ve 28. kole konečně zastavil Verstappen a vrátil se na trať za Piastriho. První zastávky v boxech tak nepřinesly změny v pořadí. Pomohl si v podstatě jen Hamilton, který se díky tempu Ferrari dostal overcutem před piloty středu pole na páté místo. Ještě větší „zábava“ byla, když se lídři dostali do sáhodlouhého vláčku za Sainzem. Vypadalo to jako v pondělní monacké špičce. „To je vtip,“ poznamenal Leclerc, když se probíjel hustým vláčkem deseti monopostů.

Také Williams předvedl ultimátní týmovou hru

Sledovat pit stopy ve druhé polovině startovního pole v tuto chvíli ani nemělo význam. Ve 33. kole zastavil Albon, kterému Sainz vytvořil dokonalé okno a pojistil mu bod za desáté místo. Mercedesy byly totálně nahrané a doplatily na týmovou práci Williamsu. Ve 34. kole byli Russell a Antonelli na dvanáctém a třináctém místě a spolu se Sainzem neměli na kontě ani jeden pit stop.

Před druhými zastávkami to nevypadalo na žádné změny v pořadí. V polovině závodu měl Norris náskok 6 vteřin na Leclerca, ten měl náskok 6 vteřin na Piastriho, ten dvě vteřiny na Verstappena, a ten deset vteřin na Hamiltona.

Ve 38. kole přišel záchvěv drobného vzrušení, když to odstavil Fernando Alonso kvůli problému s pohonnou jednotkou. Největší smolař ve Formuli 1 tak dále čeká na první body a navíc to odstavil tak chytře, že jeho odstoupení přineslo jen krátké žluté vlajky, nic víc.

Ve 42. kole zastavili podruhé Lawson a Albon. Překvapivě zastavili spolu, přitom Alex mohl zůstat na trati a alespoň doufat. V této chvíli měli šestý Hadjar, sedmý Ocon, osmý Lawson a devátý Albon dva pit stopy; nejlepší pětka absolvovala po jednom, ale měla komfortní náskok na střed pole. Závod se zdál být rozhodnut a čekalo se jen na souboj Sainze s Mercedesy o poslední bodované desáté místo.

Ten však rozlouskl Williams, který poslal Sainze před Albona, ten převzal štafetu „zdržovače Mercedesů“, aby si Carlos mohl vyjet náskok dvou pit stopů. Chcete-li vědět, jak byli pomalí, tak Lando Norris ve 48. kole nadělil poslednímu Nicovi Hülkenbergovi už druhé kolo.

V té době zastavil podruhé Piastri, kolo po něm Leclerc a po něm i Norris, který se nechtěl probíjet vláčkem pomalejších pilotů. To poslalo do vedení Verstappena, který zůstal na trati a doufal v safety car.

Zoufalství v Mercedesu dobře zdokumentoval George Russell. Ten si jednoduše zkrátil šikanu, předjel Albona a raději akceptoval penalizaci, než by se měl donekonečna vozit za Williamsem. „Raději vezmu trest,“ vzkázal ve vysílačce. To jen podtrhlo frustrující fiasko, na které se proměnila Velká cena Monaka.

Ředitelství závodu reagovalo a komisaři Georgeovi napařili trest průjezdu boxovou uličkou. Krátce po Russellovi se Antonelli v šikaně téměř srazil s Albonem. V tu chvíli se tímto šíleně hustým vláčkem probíjelo o dvě kola rychlejší vedení závodu. Fraška je jediné slovo, které se v tuto chvíli dalo použít.

Verstappenův závěrečný pokus o vabank

Jak se ukázalo, ještě jedno taktické eso zůstalo v rukávu. Když se Verstappen dostal do čela, pokusil se zpomalit celé pole a pokusil se zvýšit šanci na safety car, červené vlajky či pomoci Leclercovi, který mohl vzít Norrisovi důležité body do šampionátu. V tu chvíli měl 40sekundový náskok na pátého Hamiltona, takže by beztak skončil čtvrtý. O co se však umíte pokusit v Monaku? Bylo to marné.

Za Maxem se seřadil velmi těsný vláček sestávající z Norrise, Leclerce a Piastriho, ale naděje na nějakou nečekanou zápletku byla zbytečná. Vyhrál tak Norris před Leclercem, Piastrim, Verstappenem a Hamiltonem. Bodovanou desítku doplnili: Hadjar, Ocon, Lawson, Albon a Sainz.

Na závěr můžeme říci jen to, že nápad s povinnými dvěma zastávkami nefungoval. Večírek pokazily týmy středu pole jako Racing Bulls či Williams, pro které mají získané mistrovské body cenu zlata. Kritika bude dlouhá a hlasitá, ale potrvá jen týden a už příští víkend utichne, protože na programu je Velká cena Španělska.

Závod - GP Monaka 2025

logo Ferrari
Charles Leclerc
logo McLaren
Lando Norris
logo McLaren
Oscar Piastri
JezdecTýmČasKolaGridNej. koloBody
1.
Lando Norris
McLaren1:40:33,843781.1:13,22125
2.
Charles Leclerc
Ferrari+3,131782.1:14,05518
3.
Oscar Piastri
McLaren+3,658783.1:13,74515
4.
Max Verstappen
Red Bull+20,572784.1:14,23012
5.
Lewis Hamilton
Ferrari+51,387787.1:14,09010
6.
Isack Hadjar
Racing Bulls+1 kolo775.1:15,9818
7.
Esteban Ocon
Haas+1 kolo778.1:15,1576
8.
Liam Lawson
Racing Bulls+1 kolo779.1:15,3214
9.
Alex Albon
Williams+2 kola7610.1:14,5972
10.
Carlos Sainz
Williams+2 kola7611.1:13,9881
11.
George Russell
Mercedes+2 kola7614.1:13,405
12.
Oliver Bearman
Haas+2 kola7620.1:14,855
13.
Franco Colapinto
Alpine+2 kola7618.1:15,298
14.
Gabriel Bortoleto
Stake+2 kola7616.1:14,884
15.
Lance Stroll
Aston Martin+2 kola7619.1:14,877
16.
Nico Hülkenberg
Stake+2 kola7613.1:15,223
17.
Júki Cunoda
Red Bull+2 kola7612.1:14,913
18.
Kimi Antonelli
Mercedes+3 kola7515.1:13,518
-
Fernando Alonso
Aston Martinnedojel396.1:15,593
-
Pierre Gasly
Alpinenedojel1017.1:18,054

Související zprávy

Diskuze