Wurz navrhuje tři změny okruhu v Monaku, které lze provést rychle a snadno

Jak opravit Monako? To je rok co rok nejdůležitější otázka po skončení Velké ceny Monaka. O víkendu se pozornost přesune do Barcelony na Velkou cenu Španělska a na tento problém se opět zapomene. Všichni víme, co by bylo třeba změnit z dlouhodobého hlediska, ale jaké úpravy lze okamžitě provést? Alex Wurz má tři nápady.
Zmenšit auta napadne každého, ale toho se tak brzy nedočkáme, nemůžeme se ani zbavit VC Monaka, jelikož závod prodloužil smlouvu do roku 2031. Realistické nejsou ani další myšlenky patrné na první pohled, například úplné zbavení se šikany. To se neudělá v první řadě z bezpečnostních důvodů, ale kdyby k tomu i došlo, do zatáčky Tabac by bylo beztak téměř nemožné předjíždět.
Z dlouhodobého hlediska se hovoří o přesměrování trati na umělý ostrov, ale tento nápad se v současnosti doslova nachází na ostrově fantazie. S několika myšlenkami však přišel předseda Asociace jezdců velkých cen Alex Wurz. Ten tuto trať dobře zná a pohybuje se také v zákulisních kruzích, takže by měl vědět, co je možné, a co ne.
Rakušan navrhl tři úpravy okruhu, které by měly být proveditelné v krátkodobém horizontu. Předem upozorňujeme, že nemluvíme o žádných zásadních řešeních. V tuto chvíli však vítáme jakékoli změny, které znemožní pilotovi vpředu zpomalit o sedm vteřin na kolo a udržet si pozici na trati.
Posunutí šikany
Šikana za tunelem hraje prim v každé diskusi o změnách v Monaku. Jde o jedno z mála míst, kde lze předjíždět alespoň hypoteticky v případě spolupráce předjížděného pilota – jak to ukázal i souboj Lanca Strolla s Nicem Hülkenbergem v závěru letošního závodu.
Wurz si myslí, že existuje prostor pro výraznou změnu celé sekce. Podle jeho slov se rovinka dá natáhnout o dobrých 80 metrů podél přilehlých budov do míst, kde se v současnosti nachází odstavná plocha, do které maršálové v sobotní kvalifikaci zatlačili bezvládný monopost George Russella. Následně by se zatočilo doleva směrem k molu a vytvořila by se šikana s podobným tvarem, jaký vidíme dnes, jen o něco dál. Zároveň by se zkrátila rovinka v nájezdu do zatáčky Tabac.

Wurz o této možnosti prý už diskutoval s jezdci a ohlasy byly pozitivní. „Z vlastní zkušenosti ze sledování závodů a z rozhovorů s kolegy jezdci jsem více než přesvědčen, že posunutí šikany o něco dále je i s omezeními městské zástavby možné,“ prohlásil Rakušan, kterého cituje The Race.
„To by znamenalo, že by se ztížila obrana v této zatáčce. Defenziva v tomto místě je v současnosti poměrně jednoduchá vzhledem k hrbolům na trati a mírné zatáčce před brzdnou zónou,“ dodal Wurz.
Reprofilování Rascasse
I zatáčka Rascasse je častým předmětem diskusí. Její současný tvar totiž nejen znemožňuje jakékoli manévry – chcete-li soupeře zdržet, na tomto místě je to v podstatě nejjednodušší –, ale také znemožňuje jakoukoli přípravu k útoku na cílové rovince.
Wurz by rád změnil tvar této zatáčky a posunul její apex. Jedná se jen o drobnou změnu a posun jen o pár metrů, ale cílem je změnit tvar ideální stopy v tomto místě. „Pokud se apex posune o něco dál, ideální stopa v nájezdu se určitě změní. Zatáčka se tím otevře mnohem více pro případný útok na brzdy, takže jezdec vpředu bude muset buď zvolit defenzivní stopu, nebo nechat otevřené dveře,“ řekl Wurz.

„Pokud se budete bránit, váš výjezd bude mnohem pomalejší, takže se za vámi vytvoří vláček a zvýší se tlak od jezdců vzadu. Podle mě je to jen drobný trik a dá se snadno zrealizovat, ale mohl by alespoň zvýšit intenzitu soubojů, tlak na soupeře a možná i šanci na předjetí,“ doufá bývalý pilot McLarenu či Williamsu.
Vlásenka u hotelu
Řekněme si pravdu, nejpomalejší zatáčka v kalendáři je možná zajímavá atrakce, ale jako diváci ji nenávidíme. Není nijak náročná, její průjezd nevyžaduje žádné závodní umění a předjíždění zde je nemožné. Samozřejmě, v tomto místě jsme byli svědky odvážných manévrů, ale také podivných situací. V roce 2014 se zde pokusil o odvážný manévr Kimi Räikkönen na Kevina Magnussena a skončilo to dost bizarním neúspěchem, což výrazně pomohlo k prvním a jediným bodům v F1 zesnulému Julesovi Bianchimu.
Úspěšný zde však byl v roce 2021 Mick Schumacher, který předjel týmového kolegu Nikitu Mazepina. V roce 2019 zde zase Charles Leclerc předjel Landa Norrise.
Změna navrhovaná Wurzem působí symbolicky, ale Rakušan říká, že to je třeba vyzkoušet s výhledem na útok do šikany za tunelem. Bránící se jezdec by musel změnit svou stopu, čímž by se stal zranitelnějším před vjezdem do tunelu.
„Jezdci by měli větší šanci na ponoření se před soupeře a pilot vpředu by se musel více bránit a zpomalit. Vlásenka je velmi úzká, takže na výjezdu se musíme zbavit obrubníku a potáhnout asfalt až ke zdi,“ říká Wurz, který si uvědomuje, že v tomto místě se nachází chodník.
„Ideální stopa by se nezměnila, ale jezdec by se musel o trochu více bránit, tím pádem by se už v tomto místě začal iniciovat předjížděcí manévr do šikany,“ dodal.

Podle Wurze je v tomto místě prostor pro rozšíření tratě o dva metry, takže by se zde mohly vejít dva monoposty. Díky tomu by útočící pilot mohl zkompromitovat stopu soupeře a jeho výjezd na rovinku před šikanou.
Tento víkend se opět mluvilo i o změně tvaru první zatáčky Sainte Devote, kterou z minulosti známe ve více formách a tvarech, ale vzhledem k historickým zkušenostem si nemyslíme, že to pomůže. Drobná změna je vždy realizovatelná, ale nelze rozšířit brzdnou zónu. Stejně tak nelze rozšířit nájezd na cílovou rovinku ani změnit tvar, protože tomu brání sousední boxová ulička a přilehlé budovy.