Monacké novinky: Jak se dá „vybabrat“ s novým pravidlem o dvou zastávkách v boxech?

Klenot v kalendáři Formule 1. Tak se říká prestižnímu Monaku, které je každý rok plné světových celebrit, sportovních hvězd, drahých jachet a milionářů, ale akce na trati se tomuto přepychu ani zdaleka nedokáže vyrovnat. F1 se proto rozhodla zavést nové pravidlo, ale ani to není neprůstřelné.
Už od zimní přestávky se orgány FIA a FOM zamýšlely, jak zatraktivnit Velkou cenu Monaka. Ta loňská byla obzvláště nezáživná, když ani zastávky v boxech neokořenily její průběh. Všichni si splnili povinnost nasazení dvou různých pneumatikových směsí už krátce po startu během červené vlajky, a zbytek závodu odjeli ve vláčku.
Řešením by byla úprava okruhu, aby v Monaku vznikla místa vhodná na předjíždění, ale dokud kompetentní nenajdou odvahu k tomuto kroku, rozhodli se pro alternativu: Během tohoto a jen během tohoto víkendu jsou týmy (v podstatě) povinny absolvovat dvě zastávky v boxech.
Změní to monackou nudu? To se teprve dozvíme, ale už teď známe pár způsobů, jak toto pravidlo takříkajíc „znásilnit“.
Jak fungují povinné dva pitstopy?
Pravidla ve skutečnosti nepřikazují jezdcům absolvovat dvě zastávky jako takové. Místo toho musí během velké ceny „použít alespoň tři sady pneumatik“, přičemž musí sáhnout po „alespoň dvou různých směsích“. Závodní strategie tedy může vypadat soft-medium-soft, ale ne soft-soft-soft.
Pokud bude v závodě pršet a jezdci nasadí gumy do deště, nemusí se držet podmínky dvou různých směsí. Stále však bude platit podmínka tří různých sad. Vyhovující bude například strategie inter-inter-inter.
Nemůžeme však vyloučit, že ani tuto neděli neuvidíme řádné „zastávky v boxech“. Týmy mají stále povoleno měnit pneumatiky během červené vlajky — pokud budou v závodě dvě červené vlajky a piloti vymění gumy při obou, povinnost budou mít splněnou.
Jaké hrozí jezdcům tresty?
Pokud pilot nesplní pravidlo tří pneumatikových sad a odjede se celých 78 kol, v neděli bude diskvalifikován. Mohlo by se však stát, že by je nestihl nasadit, pokud by byl závod přerušen a nemohl by být už restartován. V tom případě se jezdci připočte trestných 30 sekund za každou sadu, kterou nepoužil.
Pokud obul jen jednu sadu, k výslednému času se mu přičte 60 sekund. Pokud stihl nasadit jen dvě sady z předepsaných tří, tak mu FIA uloží trest v podobě 30 sekund.
Jak vybabrat s pravidly?
V pravidlech je definováno, co to znamená, že pilot „použil“ danou sadu pneumatik. „Pneumatiky nasazené v boxové uličce budou považovány za ‘použité’, když transponder monopostu ukáže, že s těmito pneumatikami opustil boxovou uličku.“
Povinnosti použití tří různých sad se tedy nedá vyhnout například tím, že by mechanici v boxech vyměnili jezdcovy pneumatiky za druhé, počkali dvě sekundy a vyměnili mu je za třetí. Podle výše zmíněného pravidla by se „druhá sada“ z této trojice nepovažovala za použitou.
Na druhé straně nic nebrání týmům využít zmiňované dvě červené vlajky a de facto nenavštívit boxy ani jednou. Taktéž je možné vyčkávat na fáze VSC a SC, nebo zastavit ve dvou kolech po sobě. To může být velmi výhodné během výjezdu řádného bezpečnostního vozidla.
Pokud během výjezdu safety caru pilot přezuje, nic mu nebrání v dalším kole přezout zas. Sice se zařadí na konec startovního pole, ale díky fázi SC se bude moci dotáhnout těsně za posledního jezdce ve formulovém pelotonu. Každá další zastávka soupeřů po restartu mu může připsat jednu příčku k dobru.
Pro závodníky z druhé desítky by za jistých okolností mohlo být výhodné splnit si povinnost hned po startu závodu — pilot může zastavit už na konci prvního kola, přezout a dostat se do čistého vzduchu, ve kterém by byl mnohem rychlejší než zbytek ve vláčku. Na rozdíl od jezdců před sebou by měl povinnost zastavit už jen jednou, zatímco je by stále čekaly dva pitstopy.
Na druhé straně, když takový odvážlivec po zastávce dožene poslední jezdce, může klidně zastavit opět, aby se do čistého vzduchu vrátil a přidával další fialové časy. Připomeňme, že tato strategie s sebou přináší riziko. Pokud se neutrální fáze začne krátce po pitstopu, ztracené pozice se mu zřejmě nevrátí. Na konci pole však je třeba být odvážný, pokud je cílem zisk bodů.
No a v neposlední řadě se stáje mohou rozhodnout přikázat jednomu svému pilotovi, aby to „zahrál na Magnussena“, který vloni v Džiddě slimačí jízdou pomohl kolegovi Hülkenbergovi zastavit bez ztráty pozic.
V Monaku by se dalo ještě snadněji zdržovat zbytek pole za sebou, aby měl jeho týmový kolega vpředu dostatečný náskok na zastávku v boxech a neztratil pozice. Jelikož v úzkých uličkách se nedá předjíždět, ani když ztrácíte pět sekund na kolo, tým prakticky o nic nepřichází. Teď to stačí zopakovat dvakrát a první pilot z dvojice má podmínku splněnou.
- Štítky
- GP Monaka 2025