FIA před Imolou překvapila dalšími dvěma technickými direktivami

Paddock Formule 1 už celé týdny mluví o technické direktivě, která vejde v platnost ve Španělsku a týmy pro ni budou muset nasadit méně flexibilní křídla. Před VC Emilia Romagna však FIA potichu rozeslala týmům další dvě technické direktivy, které potenciálně mohly mít dopad na rozložení sil.
Víkend v Imole se příliš nepodobal tomu, co jsme viděli v Miami. McLaren přišel o svou obrovskou výhodu, Red Bull zesílil a Mercedes se ocitl hluboko v poli poražených. Podle George Russella měl štěstí, že obsadil alespoň sedmé místo.
Pod tyto posuny v žebříčku výkonnosti se na jedné straně podepsaly balíčky vylepšení, které si top týmy přivezly do srdce Itálie, ale nemusely být jediné. Podle zahraničních zdrojů včetně novináře Thomase Mahera či portálu The Race totiž FIA zveřejnila dvě technické direktivy.
Prý právě s nimi má souviset poznámka Christiana Hornera z neděle, když se ho reportéři zeptali, zda je překvapen z rychlosti svého týmu. „Nás spíše překvapila slabá výkonnost McLarenu.“
Co řeší zmiňované technické direktivy?
FIA krátce před VC Emilia Romagna upřesnila pravidla ve dvou oblastech. Tou první je klíčová deska podlahy a její opotřebení, které značným způsobem limituje týmy při nastavování světlé výšky monopostu. V této věci platí na pohled jednoduchá matematika. Čím je monopost níže položený, tím více přítlaku generuje jeho podlaha, ale tím více se také ničí deska. Pokud se opotřebuje nad povolenou hranici, pilot bude nekompromisně diskvalifikován.
Podle znění technické direktivy se některým týmům dařilo obcházet pravidla v souvislosti s tím, jak se tloušťka desky podlahy po závodě měří. Direktiva tak podle dostupných informací upřesňuje, jaké materiály je možné použít v oblasti titanových skluznic a jak přesně mohou být připevněny. Tímto krokem se odstraní potenciální šedé zóny, které mohly týmy využívat k dodatečnému snížení světlé výšky.
Druhá technická direktiva je taktéž velmi zajímavá, ale v jiném kontextu. Nejde totiž o žádné upřesnění znění pravidel, ale o komunikaci mezi FIA a Red Bullem o tom, zda by se různé techniky daly použít při chlazení pneumatik. V této oblasti má vynikat právě McLaren.
Z pohledu červených býků je to šikovný tah, jak odstranit z monopostů soupeřů zařízení, která by do té doby mohla spadat do šedé zóny. Red Bull v komunikaci navrhoval různá řešení ohledně toho, jak by se dala využít voda v komponentech kol a brzd. FIA se tak pustila do vysvětlování, proč tyto návrhy, jeden po druhém, považuje za nelegální.
Red Bull dosáhl své. Aniž by McLaren z něčeho přímo obvinil, vyloučil nasazení takových řešení. „Nevinně“ klást teoretické otázky s předpokladem, že soupeři něco takového již využívají, je rozšířený a celkem elegantní způsob, jak „klepnout po prstech“ konkurenci snad se pohybující v šedé zóně. Pokud se totiž nyní najde na monopostu zařízení podepsané v technické direktivě, už bude jeho nasazení vnímáno jako porušení pravidel a pilot bude diskvalifikován.

Koho přibrzdily technické direktivy?
Podle portálu The Race v Red Bullu nepovažují za náhodu, že načasování těchto dvou technických direktiv koresponduje s tím, jak se v Imole promíchalo pořadí. Na druhé straně McLaren má být skalně přesvědčen, že tyto novinky nehrály žádnou roli. McLaren MCL39 má totiž jezdit s přesně totožnými deskami podlahy, materiály a upevněním jako před dvěma týdny v Miami, kdy se ještě o direktivách nevědělo.
Nedá se proto vyloučit, že skutečným cílem mohly být jiné týmy. Jednou malou indicií může být například poznámka George Russella z tréninku v Imole, když svému týmu rovnou z kokpitu hlásil, že monopost jeho kolegy Kimiho Antonelliho naráží na trať a to může mít vliv na opotřebení desky podlahy. O něco větší indicií by byla už slabá rychlost stříbrných šípů.
Nezapomeňme také, že FIA už v Miami podrobně prozkoumala všechny komponenty brzd a kol na monopostu Oscara Piastriho a konstatovala, že nenašla nic, co by šlo proti pravidlům.
Jaký byl skutečný dopad direktivy, se zřejmě nikdy nedozvíme. Před námi je VC Monaka, která je příliš specifická na takové analýzy, a ve Španělsku vejde v platnost ještě významnější direktiva o flexibilitě předních křídel. Více týmů v paddocku již avizuje, že bude nuceno nasadit tužší komponenty.