Hamilton doplácí na to, že byl v Mercedesu příliš ochraňován, myslí si Villeneuve

Z Lewise Hamiltona je opět středobod pozornosti, tentokrát ne v pozitivním kontextu. Sedminásobný šampion se stále trápí s letošním Ferrari SF-25, ale podle Jacquesa Villeneuva to není jeho jediný problém. Práci mu komplikuje fakt, že ve Ferrari ho už nikdo nechrání tak úzkostlivě, jak to dělalo vedení Mercedesu v posledních letech.
Po osmi sezonách v Mercedesu se z Lewise Hamiltona stal sedminásobný šampion. Potom přišla první rána, kterou byla prohra v boji o titul s Maxem Verstappenem, a následně i náročné období monopostů s přísavným efektem.
Hamilton však stále čerpal ze své pověsti a Mercedes takříkajíc bral všechnu zodpovědnost na sebe. Tota Wolffa jsme nejednou mohli slyšet, že popel by si měl sypat na hlavu tým a ne jezdci. Taková ochrana mu pomáhala vyrovnat se s těžkým obdobím, ale podle Villeneuva ho nepřipravila na to, s čím se musí vypořádat ve Ferrari.
Stále je však čas to zvrátit, zamyslel se Jacques Villeneuve v rozhovoru pro Vision4Sport. „Lewis s sebou stále přináší svůj image, takže v tom zatím nevidím žádný problém. Problémem je to, jak intenzivně o sobě začne pochybovat. Pokud bude o sobě pochybovat až příliš, těžko se z toho dostane.”
„Já Lewise neznám dostatečně dobře. Poznat Lewise a pochopit ho je opravdu těžké. On má kolem sebe svou ochrannou bublinu, takže těžko se do ní nahlíží. V Mercedesu však strávil celé roky přehnaně ochraňován. Tehdy se zdálo, že je to nezbytné. Teď však není zvyklý na to, že není chráněn a neví, jak na to pořádně zareagovat. Myslím si, že vůbec nečekal, že se něco takového stane,“ konstatoval s odkazem na jeho problémy s monopostem.
Zatím z toho není pohádkový příběh, ba dokonce nedokáže držet krok ani s týmovým kolegou. „Můžete vidět, že Lewis Hamilton není vůbec šťastný,“ pokračoval Villeneuve. „Charles Leclerc se posouvá výš a výš. Můžete to i slyšet v Lewisových slovech, když se omlouvá. Je to jako v Norrisově případě; když začnete s tímto, jste hotovi. Přicházíte o svou pověst a lidé vám přestávají věřit. Oni si myslí, že se tam přišel jen povozit.”
„Toto není správný obraz, který byste ukazovali takovému nestálému týmu jako Ferrari. Ferrari je jako vulkán, potřebujete ohňostroje, vášeň, jiskru, abyste věci zapálili. Pokud nevyrábíte tyto jiskry, pro Ferrari je to problém. Nezbývá mnoho času,” upozornil mistr světa z roku 1997.
Jen jedna jiskra na oheň nestačila
Kanadský závodník následně vysvětlil, že ve Ferrari nikdo nemá prostor na nekonečné seznamování se s technikou. Stříbrné šípy mu to prominuly, jelikož po mistrovských letech k němu cítily jistou vděčnost, ale ve Ferrari zatím nemá takové renomé.
„V Mercedesu mu bylo umožněno dát si načas, ale ne ve Ferrari. Musíte být vpředu a bum!” zvolal 54letý Kanaďan. „Ve sprintovém závodě v Číně se zdálo, že se objevila ta jiskra, ale nepřišel žádný oheň. Kolem sebe neměl žádnou suchou trávu, která by se rozhořela,” zažertoval si na účet hořících trávníků v Japonsku.
„Pro Lewise bylo klíčové dostat se do Ferrari s novou rodinou a čerstvou energií, nepokračovat v životě z Mercedesu, kde se spoléhal na jedno: Bude to lehké, protože jsem tak dobrý. Takhle to ve Ferrari nefunguje.”
„Klíčové bude, jak se to bude vyvíjet po návratu do Evropy. Nikdo neměl čas si vydechnout, harmonogram je neúprosný. Zdá se však, že si neumí vysvětlit, proč mu to nefunguje. Počkejme si do Monaka, pak uvidíme,” avizuje další hodnocení po aktuální závodní trojici.
Vyčerpaný Hamilton?
Lewis Hamilton po třech těžkých letech v Mercedesu potřeboval nový impulz. I ho dostal, ale podle Villeneuva je otázné, zda ještě má v sobě dostatek energie a chuti po letech plných stresu a útrap.
„Je to velmi vyčerpávající. Lewis Hamilton má za sebou pár mizerných let v Mercedesu, které byly vyčerpávající. Začalo se to šampionátovou prohrou s Maxem Verstappenem. Nové Ferrari mělo být vzrušující, měla to být zábava, a v těch sprintových závodech i byla. Potom najednou přišlo pokračování těch pár let v Mercedesu,” komentuje Hamiltonovy problémy.
Veřejnost má od sedminásobného mistra světa v červené kombinéze zcela jiná očekávání. „Italští příznivci jsou náročnější, být na tomto místě není lehké. V minulosti se mu podařilo odrazit, není slabý. Závisí to jen na tom, kdo je kolem něho. Potřebuje pár lidí, na které se bude moci spolehnout.”
Mohli by být kamenem úrazu přece jen inženýři? „Vloni se nezdálo, že by se v autě jezdilo velmi těžko. Musíte si proto položit otázku, zda při něm stojí inženýr, se kterým skutečně může pracovat.”
„Bavili jsme se i o tom, jakou volnost měl Max Verstappen v Red Bullu. Má Lewis vůbec nějakou volnost při práci s nastaveními? Může se vydat tím směrem, kterým chce? Anebo je to tak, že tým káže jezdit a držet jazyk za zuby? To nevíme,” doplnil.