logo F1zpravy.czF1online.sk

Wolff varuje před úpravou motorových pravidel a „posouváním branky“

Lewis Hamilton, výfuk
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 11:39

V uplynulých týdnech se opět začalo hovořit o motorových pravidlech pro rok 2026 a rizicích, která jsou s nimi spojena. Šéf Mercedesu Toto Wolff nemá stejné obavy jako šéfové některých jiných týmů, kterým však vzkazuje, že v takto pozdním stadiu příprav by se neměla měnit pravidla.

Na potenciálně „katastrofální“ scénář upozorňuje například šéf Red Bullu Christian Horner. V roce 2026 prý Formuli 1 reálně hrozí, že jednotka MGU-K nebude schopna rekuperovat dostatek energie, aby „uživila“ silnější elektrický motor s výkonem až 470 koní. Proto se ozývají hlasy, že rozumnější by bylo snížit výkon elektrické části, aby piloti na rovinkách nemuseli „plachtit“ a aby spalovací motor nemusel přímo dobíjet baterie.

Toto Wolff už po zasedání Komise F1 označil tyto návrhy za „vtip“. Od té doby názor nezměnil. „Čím jsme blíže k novým pravidlům, tím více se lidé snaží hrát ve prospěch svého týmu,“ prokoukl motivaci soupeřů. „Taková je naše povinnost, ale v této chvíli nevíme, jak to dopadne v příštím roce.“

Lepší bude počkat si na rok 2026 a nepřijímat unáhlená rozhodnutí. „Uvidíme katastrofu s rekuperací energie v Baku a Monze? Nevím. Doufáme, že ne. My vzkazujeme, že bychom neměli jednat na základě odhadů, protože pak cíl přestřelíme nebo na něj nedostřelíme. Není to tak, že bychom museli zahodit celý hardware a připravit něco zcela jiného.“

Potenciální korekce se prý dají vyřešit i rychleji. „Všechno je to v softwaru, kde máte určené rozpětí toho, co můžete dělat. Na testech za rok uvidíme konečné produkty. My jako výrobci pohonných jednotek chceme skvělou show, chceme vyhrávat, ale jsme si vědomi i toho, že musí tu být jistá variabilita a nepředvídatelnost. My jsme si období po roce 2014 užili, ale když trvá déle, pro náš sport to rozhodně není dobré.“

Wolff se snaží vnímat argumenty obou stran a přijít s takovým objektivním stanoviskem, jaké je jen možné pro šéfa jednoho z týmů Formule 1. V této chvíli nechce měnit pravidla, ale pokud by to v roce 2026 bylo nutné, zdá se, že je ochoten na něco takového přistoupit. V konečném důsledku se toto téma rozebíralo i na zasedání Komise F1, která se dohodla na tom, že pokud některý výrobce bude výkonnostně zaostávat, tak by mohl dostat extra hodiny na dynamometrech či navýšení rozpočtového stropu na vývoj pohonné jednotky.

„Já se snažím o velmi vyvážený postoj mezi tím, co je dobré pro Mercedes — jak jsem řekl, to musím dělat — a na druhé straně, co bude dobrým řešením do budoucna. Musíme se vyhnout těmto velkým výkyvům,“ pokračoval Wolff.

Od představení motorových pravidel uplynuly tři roky a od té doby jsme slyšeli množství pozitivních, ale i negativních reakcí. „Když FIA navrhla tento motor, nikomu se nelíbil. Cestovní auta se však tehdy chystala vydat směrem 50procentního podílu elektřiny. To byl důvod, proč jsme přitáhli zájem výrobců jako Audi a Porsche, tak jsme do toho šli.“

„Těžko se však posouvají branky, zejména ty, které byly nedávno osazeny,“ zdůrazňuje Wolff. „Honda se zavázala vrátit se, Audi se zavázalo přidat se. Oni včetně nás nemají velký zájem na tom, abychom v současné fázi posouvali branky. Musíme být však otevření, pokud by něco takového bylo potřebné v dalším roce.“

Související zprávy

Diskuze