logo F1zpravy.czF1online.sk

Mám podobný pocit jako před rokem 2022, říká Newey

Adrian Newey
© Aston Martin F1
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 10:19

Ačkoli se od roku 2026 očekává, že jedním z největších rozdílových prvků mezi týmy budou pohonné jednotky, velmi důležitá bude i aerodynamika. Adrian Newey po prozkoumání nových pravidel prozradil, že má podobný pocit jako před sezónou 2022. Zpočátku měl pochybnosti, zda má ve Formuli 1 setrvat a zda v ní bude mít co dělat, ale tento pohled musel rychle poupravit.

Newey se postavil před mikrofon vůbec poprvé od svého příchodu do Aston Martinu. Doposud veškerý svůj pracovní čas investoval jen do studia nových pravidel a přípravy monopostu na rok 2026, který se dostává do důležité fáze; týmy už ve větrných tunelech zkoumají, který vývojový směr přinese největší zisky a bude mít největší potenciál na sezónní vývoj.

Aerodynamická oddělení se prý nebudou nudit. „Na pravidla pro rok 2026 mám podobný pohled, jaký jsem měl před velkou změnou pravidel v roce 2022: Zpočátku jsem si myslel, že pravidla jsou tak přísná, že konstruktérům na práci ani nic nezbude,“ řekl v rozhovoru pro oficiální web stáje Adrian Newey. „Potom se však začnete vrtat v detailech a uvědomíte si, že je v nich větší flexibilita pro inovace a různé přístupy, než se zpočátku zdá.“

Na začátku moderní éry přísavného efektu jsme viděli i více filozofií monopostů. Týmy se po čtyřech letech pravidel v podstatě shodly na nejlepším řešení a teď se podle Neweyho blíží k tomu, čeho by se měla Formula 1 bát a co by nikdy nemělo přijít na začátku platnosti dané sady pravidel: „Když je všechno tak trochu nudné, auta vypadají identicky a dají se rozlišit jen lakováním.“

To nám před rokem 2026 nehrozí. Geniální inženýr avizuje, že bychom mohli vidět podobnou Formuli 1 jako v roce 2014, alespoň v tom smyslu, že jednotlivé týmy představí monoposty s docela různými filozofiemi.

„Dalším aspektem je fakt, že se najednou mění pravidla šasi i pohonných jednotek,“ pokračoval bývalý technický ředitel Williamsu, McLarenu či Red Bullu. „To je zajímavé, ale i trochu strašidelné.“

„Pravidla aerodynamiky i pohonných jednotek přinášejí příležitosti. Očekávám, že uvidíme různá aerodynamická řešení a rozdíly by se mohly objevit i ve výkonnosti pohonných jednotek. Takové něco se stalo na začátku hybridní éry v roce 2014,“ připomněl vítěz dvanácti konstruktérských a třinácti jezdeckých titulů.

V Aston Martinu věří, že Honda si splní svou část úkolů a Newey se bude moci klidně soustředit na svou práci. „Za rok odstartujeme naše partnerství s Hondou. Já Hondě velmi důvěřuji a mám před ní obrovský respekt, jelikož jsem s ní pracoval. Jeden rok strávila mimo Formuli 1, takže do jisté míry potřebuje všechno dohnat, ale je to skvělá parta inženýrů. V podstatě celou společnost vedou inženýři.“

Související zprávy

Diskuze