logo F1zpravy.czF1online.sk

Udržitelná paliva budou dražší, než se čekalo

Kuan-jü Čou, palivová nádrž, otvor
© DPPI/Sauber Media Hub
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 12:26

Před sezónou 2026 budou muset týmy sáhnout hlouběji do kapsy, než původně předpokládaly. Ukazuje se totiž, že přechod na čistá biopaliva bude mnohem dražší. V paddocku už teď slyšíme hlasy o tom, že tyto náklady by měly být zohledněny v rozpočtovém stropu.

Výrobci paliv musí pro rok 2026 vyrobit stoprocentní biopaliva, což je velký skok ve srovnání se současností, kdy týmy do svých monopostů tankují jen paliva E10 s desetiprocentní složkou etanolu. Přechod bude nákladný. Za ekologii se platí i ve Formuli 1.

I toto téma se rozebíralo na posledním zasedání Komise F1. „Otevřel ji jeden z výrobců pohonných jednotek,“ potvrdil Christian Horner. „Pro nás osobně to však není problém.“

Je možné, že v roce 2026 se nedočkáme už jen souboje aerodynamiků a výrobců pohonných jednotek, ale mnohem větší roli budou mít i dodavatelé paliv. Nesmíme zapomenout na obavy spojené s navýšením výkonu elektrické části motoru. Pokud bude v palivu více využitelné energie pro spalovací motor, tým získá nemalou výhodu.

„S těmito udržitelnými palivy, která jsme zavedli, jsou spojeny velké náklady na vývoj. Možná bychom do budoucna měli vyčlenit jistou část rozpočtu na tento účel. Palivo bude potenciálně jedním z největších rozdílových prvků a zdá se, že výrobci paliv se v tom velmi angažují,“ prozradil Horner.

Šéf Mercedesu Toto Wolff doplnil, proč budou ekologická paliva tak drahá. „Drahými je dělá to, že zelený musí být celý dodavatelský řetězec i veškerá energie. Abychom toho dosáhli, potřebujeme ingredience jisté specifikace, které jsou velmi drahé.“

„Začíná to být mnohem dražší, než si všichni mysleli. Musíme se podívat na to, zda bychom s tím dokázali něco udělat, abychom snížili cenu paliva za litr,“ avizuje spolumajitel stříbrných šípů.

Související zprávy

Diskuze