logo F1zpravy.czF1online.sk

F1 uvažovala o změně materiálu desky podlahy, řeší i vyrovnávání výkonnosti v roce 2026

Monza, Taliansko, FIA, ilustračné
© DPPI/Sauber Media Hub
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 18:15

Ve čtvrtek se v Ženevě konalo druhé letošní zasedání Komise F1. FIA, zastoupená ředitelem pro monopost Nikolasem Tombazisem, Liberty Media generálním ředitelem F1 Stefanem Domenicalim a všech deset týmů rozebralo několik důležitých témat, která budou mít dopad nejen na příští, ale už i na probíhající sezónu.

Mezinárodní automobilová federace ve své zprávě ze schůzky uvádí, že se podařilo dohodnout a dotáhnout do konce několik bodů. Ty jsou již de facto odsouhlaseny a čeká se jen na formální schválení Světovou motoristickou radou FIA:

  • Komise F1 vyřešila poslední zbývající body v souvislosti se zavedením povinné dvouzastávkové strategie pro letošní VC Monaka.
  • Aktualizována byla pravidla parc fermé, která nyní počítají s tím, že pilot se může v závodě rozhodnout nenasadit chladicí vestu.
  • Pravidla byla doplněna o regulační mechanismus, který bude řešit případné zpoždění příchodu vybavení na zámořské akce. Podobný případ se stal v Číně, kde ředitelství závodu muselo na poslední chvíli měnit čtvrteční program.

Ve finančních pravidlech se objevila jedna důležitá změna: Nové týmy ve Formuli 1 budou mít možnost navýšení kapitálových výdajů, což je nezbytným předpokladem před příchodem Cadillacu do Formule 1.

V neposlední řadě se řešily také požáry trávníku na VC Japonska. Na zasedání se jednalo o možných řešeních, dokonce i o nasazení alternativního materiálu desky podlahy — na některých akcích by se místo titanových desek mohly nasazovat ocelové, což by snížilo riziko vzplanutí suché trávy.

Podle informací portálu The Race však tento nápad narazil na odpor, neboť se jedná o komplikované a drahé řešení na problém, který lze řešit i mnohem elegantněji; posečením a poléváním trávníku kolem trati.

2026

V souvislosti s rokem 2026 pokračovala Komise F1 v řešení otázky potenciální výkonnostní nevyrovnanosti mezi dodavateli pohonných jednotek. Formule 1 se chce vyhnout scénáři z roku 2014, kdy jeden výrobce dlouhá léta těží z velké výhody nad konkurencí.

Pokud by se něco takového stalo, potenciální pronásledovatelé by mohli mít problém. V příštím roce bude totiž vývoj agregátů podléhat ještě i rozpočtovému stropu. Dohánět zameškané se proto bude velmi těžko.

Autosport informuje, že mezi týmy se našla širší shoda na tom, že potenciální vyrovnávání výkonnosti by bylo možné dosáhnout pomocí navýšení počtu hodin na dynamometrech, ale i zvýšením rozpočtu pro dotyčné výrobce. Platí také, že při posuzování výkonnosti by se bral ohled pouze na samotnou pohonnou jednotku, nikoli na výkonnost týmu jako celku.

V posledních dnech se mluvilo také o tom, že na poslední chvíli by mohlo dojít ke změně poměru výkonu generovaného elektrickou částí a spalovacím motorem v neprospěch elektřiny. Ze současných přibližně 50/50 by se výkon elektrické části mohl snížit ze 470 na 270 koní, díky čemuž by F1 předešla potenciální blamáži, kdy by jezdci museli na koncích rovinek ubírat plyn pro nedostatek energie v bateriích.

Podle insiderů je však problémem najít kompromis, se kterým by souhlasili všichni. Na podrobnosti se má podívat speciální poradní skupina pro pohonné jednotky. Potenciální změny tak přijdou skutečně „na poslední chvíli“.

Související zprávy

Diskuze