Dojde ke snížení výkonu elektrické části motoru? To je vtip, reaguje rozzlobený Wolff

I když se na posledním zasedání Komise F1 nepodařilo prosadit zkrácení budoucího motorového cyklu pravidel, jeho nahrazení nebo prodloužení toho současného, jistých změn bychom se před další sezónou přece jen mohli dočkat. Red Bull je podporuje, ale ostře proti nim vystoupil Toto Wolff.
Formule 1 si dala za cíl stvořit pohonné jednotky, jejichž elektrická část bude tvořit přibližně polovinu celkového výkonu. V padoku je však stále cítit obavy, že efjednotka se tím spíše ztrapní; aby monoposty dokázaly dobít obrovské baterie, prý jim nebude stačit jen rekuperace pomocí MGU-K. Na konci rovinek údajně uvidíme brzké ubírání plynu či přímé dobíjení baterií ze spalovacího motoru, který by teoreticky mohl „zabírat“ i v zatáčkách.
Aniž by FIA musela výrazně překopávat pravidla pro příští rok, existuje pár opatření, která by tyto obavy mohla rychle zažehnat. Jedním z nich je přiškrcení maximálního výkonu elektrické části, díky čemuž se nebude třeba bát příliš brzkého vyčerpání baterie.
Jeden z odvážnějších návrhů hovoří o tom, že místo 470 koňských sil by elektrická část měla mít povolen maximální výkon jen přibližně 270 koní. Další z návrhů hovoří o tom, že podobné přiškrcení výkonu by se mohlo týkat jen okruhů s vysokými nároky na pohonnou jednotku, například v Monze, Las Vegas, Baku nebo v Džiddě.
Vedení Red Bullu je pro upravení parametrů nových pohonných jednotek. „Už před dvěma lety jsme žádali, abychom se na to podívali. Není to však téma, na které bychom tento týden nějak tlačili,“ ujistil Horner, že tento návrh nebyl „z hlavy“ vedení Red Bullu.
„FIA si udělala svůj vlastní výzkum. Myslím si, že se zoufale chce vyhnout tomu, že v samotné velké ceně budeme na rovinkách ubírat plyn a plachtit, což nebude dobrý obraz pro tento sport a pro jezdce to bude strašně frustrující,“ upozorňuje na úskalí nových pravidel. „Není to věc, za kterou bychom lobbovali nebo o ni žádali, ale pokud to dělají pro dobro sportu, tak to je třeba podpořit.“
Ve Formuli 1 jsme zvyklí na to, že „dobrým sportem“ se ohánějí ty týmy, kterým navrhované opatření pomůže, a na druhou stranu barikády se zase staví ti, kterým by mohlo uškodit. Pokud je pravda, že pohonná jednotka Mercedesu má být nejvýkonnější ze všech, tak se nemůžeme divit, že Toto Wolff ohrnul nos.
„Když jsem četl program zasedání Komise F1, bylo to téměř tak povedené, jako číst některé komentáře na Twitteru s vyjádřeními k americké politice,“ prohlásil rozzlobený Toto Wolff. „Já opravdu chci chránit sám sebe a nekomentovat to, ale tohle je vtip. Před týdnem jsme měli setkání o motorech a pak se na přetřes opět dostanou takové věci.“
McLaren bude i v příští sezóně zákazníkem Mercedesu, a tak je v jeho zájmu být na dodavatelově straně, ale podle šéfa týmu Andrey Stelly je třeba přijmout takové rozhodnutí, které nejvíce prospěje Formuli 1. Zdá se, že „papájoví“ jsou všem možnostem otevřeni.
„Velmi jasně chci říci, že odpovědností všech akcionářů je zajistit, že pravidla pro rok 2026 budou úspěšná. Nemá smysl, aby týmy mezi sebou soupeřily, pokud sport nebude dobrý,“ upozorňuje Andrea Stella. „Rozhovory by měly zůstat otevřené. Například bychom se měli zahloubit do detailů ohledně předjíždění, využívání výkonu, čerpání energie a všeho, co rozhoduje o kvalitě produktu, a tím pádem o show a zdraví tohoto byznysu.“
„Měli bychom se na to podívat a netvrdit, že vše je zmražené. Pokud vidíme, že některé věci by ještě měly zůstat otevřené, myslím si, že bychom k tomu měli přistoupit s otevřenou myslí a pracovat na tom,“ doplnil 54letý Ital.
K tomuto tématu se vyjádřil i šéf Aston Martinu Andy Cowell, který udělal z motorového programu Mercedesu jedničku ve startovním poli. „Džidda je příkladem dlouhého okruhu, na kterém můžete využít přesně určené množství energie, takže rekuperace je jiná než na krátkých tratích. Toto je vlastnost hybridního systému.“
„Bude to jiné,“ předpovídá. „Je to špatné? Tím si nejsem jistý. Všichni však budeme na tom stejně, ne? Klíčové je, aby pro každého platila stejná technická pravidla.“