Verstappena naštvala penalizace i „náhubková“ pravidla FIA

Max Verstappen po závodě neměl vůbec dobrou náladu. O vítězství přišel kvůli penalizaci, se kterou očividně nesouhlasí, a navíc musel držet jazyk za zuby, protože by mu hrozila i mastná pokuta. Holanďan tak ve všech rozhovorech nabízel jen krátká vysvětlení, při kterých bylo evidentní, jak to v něm vře.
Verstappenovi pokazila neděli penalizace za to, že v první zatáčce opustil trať a podle komisařů „získal trvalou výhodu“. K incidentu došlo krátce po startu, kdy se Oscar Piastri dostal na jeho úroveň a pokusil se ho předjet po vnitřku. Australan také jemně probrzdil a využil celou šířku trati, což Verstappen inženýrovi interpretoval tak, že jej vytlačil z trati, a proto bylo správné, že opustil trať a první místo si ponechal.
„To místo mi musí vrátit. Byl jsem vpředu,“ ozval se ve vysílačce Oscar Piastri. Verstappen kontroval: „Vytlačil mě, neměl vůbec v úmyslu projít tou zatáčkou.“ Piastri obvinil svého soupeře z téhož. Když se Verstappen dozvěděl o penalizaci, ve vysílačce si zahřešil.
„Budu upřímný. Každé slovo, které k tomu řeknu, je jen ztrátou času pro nás všechny,“ prohlásil Max Verstappen po otázce reportérky Sky Sports, která ho požádala o jeho názor na trest. Něco by se však k tomu patřilo říci: Například, jak se tento případ lišil od bájné dvanácté zatáčky z VC USA 2024 a jeho souboje s Norrisem?
„Hodně jsme si o tom povídali. Loni platila jiná pravidla než letos, ale ani to není problém,“ pokračoval rozzlobený Holanďan. „Pravdupověď však toto není můj problém. Pozitivní je, že v závodě jsme měli slušné tempo a i na mediumkách jsem byl mnohem spokojenější. Nečekal jsem, že v autě najdeme takovou rychlost, ale ukazuje se, že nám dost pomohly změny, které jsme na autě udělali mezi pátkem a sobotou, a to i v souvislosti s opotřebováním.“
Verstappen se v tomto bodě odklonil od tématu, ale reportérka se nedala odbýt. „Vezměme si ty papíry. Celé je to sepsáno,“ reagoval Verstappen, který se navzdory své nespokojenosti nechystá podávat protest. „Ne, to není v mém zájmu. V mém zájmu je jen jít domů.“
Co se změnilo v pravidlech? Kéž bychom věděli…
I když na podzim jsme se doslechli, že FIA plánuje přesně sepsat pravidla předjíždění či bránění se, zakomponovat do nich rady jezdců a před startem sezóny 2025 je začlenit do Mezinárodního sportovního kodexu, aby se podle nich rozhodovaly i souboje ve Formuli 2 či v F3 a fanoušci mohli „kontrolovat“ práci komisařů, do dnešního dne jsme tato pravidla neviděli. Vedení FIA však může být spokojeno, protože na to důležité se nezapomnělo; například na přísnější sazebník pokut.
V každém případě můžeme ve verdiktu komisařů vyčíst alespoň něco z aktuální Příručky o jezdeckých standardech. „Komisaři […] rozhodli, že Oscar Piastri měl před apexem první zatáčky svou přední nápravu alespoň na úrovni zrcadla Maxe Verstappena, když se ho pokusil předjet na vnitřku zatáčky. Ve skutečnosti byl Oscar Piastri v apexu zatáčky na úrovni Maxe Verstappena.“
„Na základě Příručky o jezdeckých standardech měl proto Oscar Piastri právo na zatáčku a měl právo na to, aby mu byl ponechán dostatek prostoru,“ pokračují arbitři. „Max Verstappen následně opustil trať a získal trvalou výhodu, kterou nevrátil. Zůstal před Oscarem Piastrim a snažil se vybudovat si náskok.“
„Obyčejně je základní penalizace za opuštění trati a získání trvalé výhody deset sekund. Nicméně, protože šlo o první kolo a incident z první zatáčky, považujeme to za polehčující okolnost a místo toho udělujeme penalizaci pěti sekund,“ dodává FIA.
Z uvedeného vyplývá, že podle nových standardů má pilot právo na zatáčku, pokud předjíždí na vnitřku a svou přední nápravu má alespoň na úrovni zpětných zrcátek soupeře. Jelikož tato podmínka byla splněna, Verstappen se měl po správnosti zařadit za Piastriho.
Verstappen nechce nic komentovat
Max Verstappen je stálým kritikem toho, jak Mohamed bin Sulajem vede Mezinárodní automobilovou federaci, jak pilotům zavírá ústa a hrozí jim přísnými pokutami či dokonce stržením mistrovských bodů. Jeho odpochodování z pozávodního rozhovoru má s tím přímo souviset.
„Myslím si, že je lepší, pokud se o tom vůbec nebudeme bavit, protože stejně nemáme povoleno projevit svůj názor na toto téma,“ řekl oficiálnímu kanálu F1. „Nemůžete říct celý svůj názor, protože to se očividně necení, nebo lidé nedokážou ustát celou pravdu. Pro mě je však lepší, když toho nebudu říkat tak mnoho. Šetří mi to čas.“