Automobilka Aston Martin se topí v problémech a prodává svůj podíl v závodním týmu

Ani pod vedením nových investorů se automobilka Aston Martin nevyhrabala z problémů. Britský výrobce bojuje za vlastní spásu dlouhá léta a nyní se na ni chystají i americká cla. Malí výrobci budou mít s podobnými kroky politiků vždy problémy a firma z Gaydonu nyní přistoupila k dalšímu rozhodnutí ve snaze pomoci své nesnadné ekonomické situaci.
Aston Martin vznikl ještě v roce 1913 a jen těžko budete hledat značku s bohatší a pestřejší minulostí. Svět automobilismu si bez ní prostě neumíme představit. Problém je, že automobilku dlouhodobě pronásledují finanční problémy. V roce 2018 se přihlásila na londýnské burze – vzhledem k minulosti Aston Martinu to byl bezprecedentní krok – a v lednu 2020 do ní vstoupil Lawrence Stroll, který se svým konsorciem vlil do firmy půl miliardy liber (později připojil další investice v hodnotě dalších sto milionů) a získal 16,7procentní podíl.
Zdálo se, že budoucnost značky bude světlá. Ke konsorciu se připojil i Toto Wolff a další a cena akcií krátce stoupala, než během následujících let nepřišel další propad. V těchto dnech je hodnota automobilky v podstatě na historickém minimu.
Aston Martin momentálně čelí poklesu poptávky z Číny a začínají platit také americká cla na dovoz automobilů. Značka propouští zaměstnance, opožďuje se s dodávkami modelů a loni na podzim oznámila vydání dalších akcií, což vyvolalo propad jejich cen o třetinu. Za poslední rok spadla cena akcií ze 160 liber na asi 70 – pro srovnání, na svém maximu v říjnu 2018 měla hodnotu přes 4000 liber.
Dost však o číslech a věnujme se posledním novinkám. Automobilka tento týden oznámila, že prodá svůj menšinový podíl v závodním týmu F1, který nese její jméno – stáj, na rozdíl od výrobce aut, masivně nabírá na hodnotě.
V rámci této transakce investuje konsorcium Yew Tree vedené Lawrencem Strollem, které již dříve do společnosti vložilo 600 milionů liber, dalších 52,5 milionu liber nákupem 75 milionů akcií. Tím zvýší svůj podíl ze současných 27,7 procenta na zhruba 33 procent. Touto investicí a prodejem podílu v závodním týmu za asi 74 milionů liber by mělo do firmy přijít více než 125 milionů liber, které nutně potřebuje.
„Jsme odhodláni dokázat, že naše strategie přinese dlouhodobý růst,“ uvedl výkonný ředitel firmy Adrian Hallmark. „Tímto krokem posílíme naši finanční bilanci a tato investice nám poskytne větší prostor na podporu budoucí produktové inovace a transformačních aktivit, které společně urychlí náš přechod na dlouhodobě ziskovou společnost.“
Optimistická slova vyslal pesimistickým investorům a skeptickým burzám i Lawrence Stroll. „Zůstávám pevně přesvědčen o střednědobých vyhlídkách společnosti, protože jsme ji opětovně etablovali jako jednu z nejžádanějších značek v segmentu ultraluxusních vysokovýkonných automobilů,“ vzkázal kanadský miliardář, který zatím ve firmě utopil obrovské prostředky. Ty se však při pohledu na ceny akcií ani trochu nezhodnocují.
„Následující roky budou rozhodující pro naplnění naší vize a ambicí. Společnost významně investovala do svého špičkového portfolia nových modelů a jmenování Adriana Hallmarka výkonným ředitelem uvolní další potenciál firmy,“ pokračoval Stroll.
„Navrhovaná investice je dalším důkazem mé důvěry v tuto výjimečnou značku a závazku zajistit, aby Aston Martin měl co nejsilnější pozici na vytváření dlouhodobé hodnoty. Zároveň se tím podaří snížit ředění akcionářského kapitálu, což by mělo akcionáře výrazně uklidnit,“ dodal Stroll.