Soupeři a spojenci zároveň. Alonso prozradil, jak pomáhá svému „klientovi“ Bortoletovi

Na letošním startovním roštu najdeme i jedno nevšední spojenectví mezi dvěma jezdci, kteří by papírově měli být soupeři. Fernando Alonso jako manažer Gabriela Bortoleta svému de facto klientovi nadále pomáhá i během soutěžních víkendů přímo v dějišti závodu.
Gabriela Bortoleta již od roku 2023 řídí společnost A14, kterou vede Fernando Alonso. Zatím je tato spolupráce prospěšná pro obě strany; Bortoleto se i díky ní dostal do Formule 1 a rovněž díky ní čerpá cenné informace a rady od nejzkušenějšího pilota ve startovním poli.
V moderní Formuli 1 taková spolupráce soupeřů nemá obdoby. Fernando Alonso proto prozradil, jaké panují mezi nimi dohody. „Myslím, že máme velmi jasná pravidla ohledně toho, že já vždy zůstanu vpředu! Tak to chápu já!“ žertoval španělský závodník. „Žerty stranou, sledovat Gabrielovu kariéru je skvělé. My v A14 jsme extrémně pyšní na tento vztah.“
„Letos bude jeho prvním, když nevyhraje, takže to snad budeme muset akceptovat,“ pokračoval s odkazem na Bortoletovy tituly ve F3 a F2, které získal v uplynulých dvou sezónách. „Ale toto je součástí jeho učení se.“
„Pro mě je to trochu jiné. Během posledních dvou let jsem mu poskytoval rady a poznatky, což je teď trochu zvláštní. Poskytuji mu totiž totéž; snažím se mu co nejvíce pomoci mými zkušenostmi s okruhy, přípravou, jak přistupovat k soutěžním víkendům, marketingovým aktivitám, do čeho investovat a při čem šetřit energii, takové věci,“ pustil se do vysvětlování.
Přímou spolupráci na trati nemáme očekávat, ačkoli je dost možné, že při soubojích s Alonsem bude Bortoleto o něco opatrnější než například s jezdci Haasu či Racing Bulls, kteří s ním nejsou nijak spřízněni.
„Nemyslím si, že by to mělo nějaký vliv na výkonnost. V konečném důsledku spoléháme na naše týmy, naše auta, naše balíky. Nemám pocit, že bych mu přinášel něco kouzelného, z čeho by někdo mohl profitovat,“ bagatelizuje spolupráci Alonso. „Snažím se jen využít zdravý rozum a pomoci mu podat dobrý výkon, když si nasadí přilbu, což je ta nejdůležitější část ve Formuli 1. Myslím si, že to dobře funguje a nadále to tak bude fungovat.“
Před první velkou cenou se například Bortoleto ptal Fernanda Alonsa, jak má přistoupit k prvnímu mokrému závodu ve Formuli 1. Nakonec sice velkou cenu nedokončil, ale to se nepodařilo většině mladíků, ba dokonce ani Alonsovi se Sainzem.
„Řekl mi, abych to jen přežil, a pak jsme oba skončili!“ rozesmál se Gabriel Bortoleto při vzpomínce na VC Austrálie. „Bez ohledu na pravidla však mám ve smlouvě uvedeno, že mu musím poskytnout zákryt pokaždé, když ho v kvalifikaci spatřím!“ utahoval si brazilský jezdec.
Pokračoval však už vážnějším tónem. „Je velmi dobrý. Mnoho těchto věcí mě dokázal naučit – jak optimalizovat můj výkon na trati tím, že budu manažovat své úsilí mimo ni. Učil mě věci, jak zvládnout tyto první dny, čtvrtky, pátky, abych byl koncentrován na to, co je během soutěžního víkendu skutečně důležité. Zatím je to velmi fajn.“
„V Austrálii jsme se nedostali do pořádné bitvy, ale snad v Číně se utkáme uprostřed nějakého souboje kolo na kolo. To by bylo fajn,“ nadějel se Bortoleto ještě před velkou cenou v Šanghaji. „Sledoval jsem ho celou svou závodní kariéru a teď proti němu závodím ve Formuli 1 s tím, že on je mým manažerem. Bude to velmi milé, je to dobrá příležitost.“
Alonso a Bortoleto se nakonec vzájemného souboje nedočkali. Alonso skončil ve sprintu daleko před Bortoletem, a ve velké ceně vypadl už po pár kolech kvůli problémům s brzdami — chladicí systém ucpaly nečistoty na trati.