logo F1zpravy.czF1online.sk

Wolff varuje před pokračováním se současnými motory: Naši zákazníci by žádné nedostali

Nahý Red Bull RB19 bez krytov motora a karosérie
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík29. 3. 2025

Krátký závan nadšení, zdá se, nebude mít dlouhé trvání. Ano, přechod na motory V10 je stále na stole, ale nejblíže je pravděpodobně uvidíme v roce 2029, ne-li v roce 2031. Důvodem je odpor více automobilek, zejména Audi a Hondy, které se sportu zavázaly zejména s vidinou elektrifikace. Ty přitom mají mocného spojence v podobě Mercedesu.

Rychlé nasazení motorů V10 je pro nás nesmírně lákavá představa, ale naivní. Týmy a jejich šéfové se shodují, že v tuto chvíli nám už ujel vlak. Zdroje a lidé byli dávno alokováni a na takovou divokou změnu pravidel není nikdo připraven. Mnozí by se prý náhlé změně plánu nebránili – hovoří se zejména o Red Bullu a nejasné je prozatím i stanovisko Ferrari –, ale opozice v podobě Mercedesu, Hondy a Audi je, zdá se, příliš silná.

Toto Wolff při obraně pokračování se zavedením naplánovaných a odhlasovaných předpisů zašel dokonce tak daleko, že podle jeho slov by neplánovaná změna, nebo neplánované setrvání se současnou generací pohonných jednotek, nechala zákazníky bez jakýchkoli motorů. „To je nemožné. Prostým faktem je, že k tomu už nemáme patřičné vybavení,“ prohlásil Rakušan pro The Race.

Podle jeho slov se celá továrna a její zázemí změnily a přizpůsobily požadavkům nových motorů, nakoupily se stroje a technologie, protože nové motory mají zcela jiné požadavky na vývoj a výrobu než staré. „Nemáme staré dynamometry ani staré baterie. Nic z toho dnes už neexistuje,“ zdůraznil Wolff.

„Myslím si, že bychom dokázali vyrobit motor pro nás jako tovární tým, ale pro ostatní je to zkrátka nemožné. Jako výrobce motorů máme dlouhé lhůty mezi vypracováním projektu a startem výroby, které musíme připravit a zohlednit. I kdybychom velmi chtěli vyvinout úsilí a dodávat motory zákazníkům, některé věci jsou zkrátka nemožné,“ dodal šéf Mercedesu.

FIA krotí spekulace

Tlumení spekulací nepomohla ani skutečnost, že Mezinárodní automobilová federace již zřídila pracovní skupinu, jejímž úkolem je prozkoumat možnosti při zavádění motorů V10. Podle šéfa federace pro oblast monopostů Nikolase Tombazise je pravda, že jeho lidé pracují s automobilkami na možné změně strategie směrem do budoucna, ale plány pro rok 2026 určitě nejsou ohroženy.

„Nesouhlasím, ani my jako celek nesouhlasíme, se šířením poplašných zpráv o pravidlech pro rok 2026. Samozřejmě, existují jisté výzvy a pracovali jsme spolu s týmy a dodavateli pohonných jednotek na jejich vyřešení a stále zůstává doladit několik detailů, ale myslím si, že auta budou schopna jezdit těsně blízko sebe, bojovat mezi sebou a naplno využívat schopnosti jezdců. Zásadně tedy nesouhlasím s šířící se panikou,“ prohlásil Tombazis.

Řecký inženýr považuje současnou situaci, spekulace i vyjádření některých zástupců týmů za běžné obavy, které se objevují při každé změně pravidel. Ostatně, jinak to nebylo ani v roce 2021, ačkoli tehdy jsme se určitě neobávali, že monopostům bude na konci rovinek docházet energie. „Všem připomínám, že i před sezónou 2022 se šířila panika, že monoposty výrazně zpomalí,“ pokračoval Tombazis.

„Nechci tvrdit, že všechno bylo dokonalé – s odstupem času bychom některé věci udělali jinak –, ale nemyslím si, že to bude katastrofa. Také bych rád podotkl, že kdybychom neschválili nová pravidla pro pohonné jednotky, v současnosti by byli ve Formuli 1 jen dva výrobci – Ferrari a Mercedes. Snažili jsme se najít recept, který přiláká nové automobilky, ale zároveň bude náročný a zachová si hybridní složku. Jsem optimistický a věřím, že to bude dobré,“ dodal Tombazis.

Související zprávy

Diskuze