Wolff: O zkrácení motorových pravidel žádají ti, kteří se bojí

V zákulisí Formule 1 se horlivě diskutuje o návratu oblíbených desetiválcových motorů. Z pohledu fanouška to zní atraktivně, ale Toto Wolff upozorňuje na to, že z dlouhodobého hlediska to může Formuli 1 spíše uškodit. Rovněž připomíná, abychom se pozorně podívali na týmy, které takový zásah do pravidel podporují, a co tím vlastně sledují.
O návratu desetiválcových motorů s ekologickými palivy začali hovořit Stefano Domenicali a prezident FIA Mohamed bin Sulajem, ke kterým se rychle přidala i další jména ze světa Formule 1. Zní to hezky, ale má to háček.
Nejjednodušší by bylo vyčkat do konce platnosti nových pravidel a k desetiválcům se vrátit v roce 2031, ale ne každému se chce čekat tak dlouho. V padoku se mluví o zkrácení motorového cyklu na tři roky či dokonce o jeho celkovém zrušení — tento plán je sice nereálný, ale je důkazem toho, jaké radikální nápady někteří předkládají.
V rozhovoru pro motorsport.com Toto Wolff upozorňuje na to, že Formule 1 musí být spolehlivým partnerem pro automobilky. Audi a Honda jsou ve sportu proto, že se jim zalíbily motorové regulace.
Změnu pravidel by podpořil za jistých podmínek. „Pokud by byly předloženy správné argumenty,“ odvětil Toto Wolff. „Jako Formule 1 vypadáme trochu hloupě, když lákáme takové značky jako Audi, představujeme plány o skvělých hybridních motorech s udržitelnými palivy, abychom najednou řekli, že si je chceme ve skutečnosti ponechat jen tři a ne pět let.”
„Potřebujeme být stabilním a spolehlivým partnerem, který říká: Taková jsou pravidla, toto je investiční rozpočet a musíte s ním počítat. Pak se lidé mohou přidat, nebo ne. Formule 1 však působí nevyzpytatelně, když ještě před začátkem platnosti pravidel říká, abychom se podívali na nový motor a pohonnou jednotku,” pokračoval šéf Mercedesu.
„Proto všichni — FIA, Formule 1 a týmy — máme stejné zájmy: Chceme skvělý sport a nedívat se jen na úspěch jednoho závodu nebo jedné sezóny. Potřebujeme dlouhodobý plán, a aby každý táhl za jeden konec provazu,” odkazuje.
Kdo se bojí nových motorů?
Důležité je prý se podívat i na to, odkud vítr fouká. Aniž by Wolff někoho jmenoval, naznačuje, že v padoku se některé týmy bojí výsledků vlastních motorových programů. Je proto přirozené, že chtějí dobu platnosti nových pravidel zkrátit na minimum.
„Myslím si, že jsou to lidé, kteří mají před dalším rokem pocit, že nebudou tak konkurenceschopní, jací by chtěli být,” řekl Toto Wolff, aniž by konkrétně jmenoval soupeře z Red Bullu, ale z jeho slov je jasné, na koho naráží. „Vzpomeňte si na rok 2014. Ti samí lidé kritizovali tehdejší motorová pravidla, protože jejich dodavatel pohonných jednotek nebyl zpočátku tak konkurenceschopný.”
„Teď si vyrábějí své vlastní motory. Myslím si, že žijí ve velkém strachu, že to nepůjde tak dobře. Proto se najednou začaly manipulace a objevila se myšlenka desetiválcových motorů,” zamýšlí se vídeňský rodák.
V Mercedesu však nejsou opozicí, se kterou by se nedalo pohnout. Podle Wolffa jsou ochotni jednat a odsouhlasit návrat desetiválcových monster, ale pod podmínkou, že to bude v zájmu všech dodavatelů — to s největší pravděpodobností znamená od roku 2031.
„Jako Mercedes jsme vždy otevření takovým diskusím,” ujistil Wolff. „Jak bude vypadat motor budoucnosti? Bude to osmiválec, desetiválec? Jaký hybridní systém bude v autě? Jsou jasnou cestou vpřed udržitelná paliva, atmosférické nebo turbomotory?”
„Každá výzva nám vyhovuje, pokud správně proběhnou procesy řízení toho, jak se o tomto motoru bude rozhodovat. Dnes máme systém řízení, takže dejme hlavy dohromady se všemi výrobci motorů a podívejme se na to, co chceme dělat po roce 2030. Potom připravme plán, který bude dobrý pro Formuli 1,” dodal.