Všiml si vůbec někdo zadní křídla? Podle Tombazise je musela změnit polovina týmů

Téma, které skončilo, doslova, ve čtvrtek před startem Velké ceny Číny. Když FIA oznámila, že zavádí změnu zátěžových testů již po prvním závodě nové sezóny, v médiích to způsobilo drobnou senzaci. Toto téma však skončilo už ve čtvrtek před startem víkendu. Rozložení sil se nezměnilo a nikdo na toto téma moc nemluvil navzdory faktu, že s novými zadními křídly se musela podle slov Nikolase Tombazise vytasit až polovina týmů ve startovním poli.
Flexibilitu jako téma v posledním období protlačoval hlavně Red Bull. Je pravda, že tomuto týmu šlo hlavně o změnu zátěžových testů předních křídel, které začnou platit od Velké ceny Španělska, ale také o štěrbiny v zadních křídlech Ferrari a McLarenu. I o těch se na předsezónních testech mluvilo více než dost.
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché v Bahrajnu upozorňoval, že trik s „mini-DRS“ je stále aktuální a je třeba proti němu zakročit. FIA zakročila velmi promptně a mezi víkendy v Austrálii a Číně zavedla nové zátěžové testy zadních křídel. Podle šéfa FIA pro záležitosti monopostů Nikolase Tombazise byly mnohé týmy nuceny ke změnám, ale na trati se nám to jaksi neprojevilo.
„Myslím si, že teď to bude stačit,“ povzdechl si řecký inženýr pro Motorsport-Total.com. Flexibilita zadních křídel jako téma je podle jeho slov uzavřena, i když se k nám dříve či později určitě vrátí jako bumerang. Zajímavější však je, že navzdory hrobovému tichu v Číně musela provést změny asi polovina týmů.
„Pokud se nemýlím, čtyři nebo pět týmů nebylo v Austrálii v souladu s požadavky a všichni před víkendem v Číně provedli změny,“ dodal Tombazis, který odmítl jmenovat konkrétní jména. Samozřejmě, hodně se spekulovalo o McLarenu a Ferrari, ale tyto týmy na tom byly po výkonnostní stránce víceméně stejně jako v Austrálii.
Alpine se jako jediný dobrovolně přiznal, že provedl změny zadního křídla, ale číst z výsledků francouzského týmu něco víc je velmi náročné, jelikož v obou závodech nebodoval a momentálně se nachází na posledním místě Poháru konstruktérů. Podezříván byl i Haas, jehož výkonnost naopak vystřelila do nebeských výšin. Tým však popřel, že by provedl nějaké změny a podle jeho zástupců novými testy prošel. „Nebudu mluvit o konkrétních týmech,“ zdůraznil Tombazis.
„Pokračujeme v používání kamer, jednoduše abychom se ujistili, že vše je v pořádku. Slovům ‚v pořádku‘ bych se však raději vyhnul, protože jde o poměrně složitý problém,“ dodal známý inženýr.
Ten jedním dechem dodal, že jeho lidé pokračují v práci. I když je toto téma prozatím uzavřeno, FIA se prý nadále má na pozoru, pokračuje v kamerových testech a spolupracuje s týmy, aby se zvýšila úroveň kontroly. Zároveň si nechává otevřené dveře „pro další zpřísnění kritérií“. Tombazis dokonce řekl, že se kontroloři mohou podívat i na další oblasti.
„Mohli bychom začít zkoumat detailněji i mechanismy DRS, abychom přesně zjistili, jak jsou nastaveny. Jak jsem však řekl, v současnosti jsme docela spokojeni. Ať to nikdo nevnímá jako naši aroganci. Samozřejmě, týmy se z toho nadále snaží vytěžit maximum a musíme zůstat ostražití,“ zdůraznil Tombazis.