logo F1zpravy.czF1online.sk

Lawson: Nejsem hloupý. Pokud nebudu podávat výkony, tak tady nebudu

Liam Lawson
© Getty Images / Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 3. 2025

Novozélandský závodník Liam Lawson má za sebou start do sezóny jako z noční můry. Nebudeme si lhát, mnoho lidí pochybovalo, že si bude počínat mnohem lépe než Sergio Pérez. Nikoho však ani ve snu nenapadlo, že dvakrát po sobě skončí v kvalifikaci poslední, aniž by měl nějakou technickou poruchu nebo udělal chybu. Přesně to se však stalo a Liam nyní čelí nejtěžším otázkám.

Na úvod bychom měli říci, že v Q1 ztratil Lawson na týmového kolegu 750 tisícin vteřiny. Takové rozdíly jsme mezi Verstappenem a Sergiem Pérezem viděli v minulé sezóně zcela běžně. Problém je, že v této sezóně se Formule 1 ještě více vyrovnala a 750 tisícin vteřiny znamená rozdíl mezi čtvrtým a posledním místem.

Red Bull po kvalifikaci stáhl Lawsonův monopost z parc fermé, rozhodl se pro start z boxů a změnil nastavení. Jak se však ukázalo, auto tím ještě zhoršil a Liam učinil za 56 kol nedělního závodu menší pokrok než za 19 kol sobotního sprintu.

„Dnes jsme vyzkoušeli poměrně agresivní nastavení, proto jsme startovali z boxů. Rozhodně jsme se něco naučili, ale nefungovalo to,“ řekl Lawson po závodě pro televizi Sky. Jedním dechem přitom dodal, že v sobotním sprintu měl z auta lepší pocit.

„Při pohledu na sobotní sprint lze říci, že jsme byli mnohem konkurenceschopnější a dokázali jsme předjíždět soupeře. Dnes to bylo mnohem náročnější. Poučíme se z toho, ale zapracovat musím i já po osobní stránce,“ přiznal Lawson.

Ten po páteční kvalifikaci řekl, že potřebuje čas, ale čas nemá. Tato slova nabrala po nedělním závodě zcela nový rozměr, když se vyrojily informace, že Red Bull uvažuje o výměně jezdců před Velkou cenou Japonska. „Sezóna pokračuje a máme za sebou dvě velké ceny. Rádi byste dostali 60 testovacích dnů a vím, že mnoho dalších kluků testovalo i mimo sezónu. Bohužel, my jsme něco takového neudělali. Kromě toho, s letošním autem ani nemůžeme testovat. Není to žádná výmluva, jen jedna z dalších skutečností. Prostě to musím co nejrychleji vyřešit,“ přiznal Lawson.

Ten řekl, že Red Bull opravdu zkusil auto nastavit tak, aby bylo snazší ke zvládnutí. Byl to trochu experiment v rámci ostrého závodu, který však nevyšel. Sám Liam poznamenal, že takto nastavený monopost prostě nefungoval. Zdá se, že konfigurace Maxe Verstappena byla jedinou cestou, ale s tou ho zřejmě čeká stejný osud jako jeho předchůdců.

„Přesně tímto směrem jsme dnes chtěli jet; chtěli jsme nastavit auto tak, aby bylo o něco jednodušší na zvládnutí a mělo lepší vyvážení. Bohužel, byl to nesprávný směr a monopost kvůli tomu výrazně zpomalil. Je to tak, jak to je, prostě se s tím musím vyrovnat,“ konstatoval Lawson.

Potřebuje podávat výkony

Novozélandský závodník si s Red Bullem zatím nezajel na trati, kterou by znal. V Suzuce jezdil s AlphaTauri v roce 2023 jako náhradník za zraněného Daniela Ricciarda a skončil tam jedenáctý. Kromě toho se na této trati představil i v japonské Super Formuli – dokonce tam vybojoval pole position a v závodě skončil druhý. Podle posledních spekulací je prý otázkou, zda do Japonska pojede jako pilot Red Bullu.

Pro mladého a stále nezkušeného pilota je to nezáviděníhodná situace, ale musí se s tím vyrovnat. Sám si nijak nezakrývá oči před tím, co ho čeká, pokud bude takto pokračovat. „Věděli jsme, že to bude náročné. Startovali jsme z boxů, abychom vyzkoušeli něco s autem. Bohužel, nefungovalo to. Beztak těžký víkend se proměnil na ještě těžší,“ konstatoval Lawson.

„Bohužel, nemám čas, abych si na to zvykl, a nemůžu ani testovat. Musím to však vyřešit co nejrychleji. Sezóna však už začala a ztrácíme body. Takhle jsem to myslel, když jsem řekl, že nemám čas,“ vysvětlil novozélandský závodník.

„Zároveň však nejsem hloupý a vím, že jsem tady, abych podával výkony. Pokud to nedokážu, tak tady nebudu. Soustředím se na to, abych si co nejrychleji zvykl na monopost,“ dodal Lawson.

Související zprávy

Diskuze