FIA si vyhrnula rukávy: Přísnější direktiva o mini-DRS začne platit už v Číně

Statické testy zadních křídel budou opět o něco přísnější. Mezinárodní automobilová federace s okamžitou platností zavádí novou technickou direktivu zaměřenou na takzvané mini-DRS, které se v loňském roce tak intenzivně zmiňovalo v souvislosti s McLarenem. Podle zákulisních informací se má jednat o přímou reakci na to, co FIA odhalila v Austrálii.
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché už na předsezónních testech veřejně upozorňoval na to, že i přes zpřísněné statické testy štěrbiny DRS se hlavní klapka některých zadních křídel neúměrně ohýbá a štěrbinu zvětšuje. „Ještě pořád je to tady. Myslím, že Ferrari a McLaren pořád dělají tyto věci s mini-DRS.”
Red Bull upozornil, že o tomto tématu se po startu sezóny ještě bude mluvit. Měl pravdu. FIA během uplynulého víkendu monitorovala flexibilitu křídel a Red Bullu dává za pravdu. Italský portál autoracer.it informuje, že na základě sesbíraných záběrů z kamer s vysokým rozlišením a samostatných testů v garáži FIA již neexistují žádné pochybnosti o tom, že týmům se podařilo obejít nastavená omezení v rámci statických testů, které zavedla od VC Austrálie.
V pondělí ráno mělo proto technické oddělení FIA pod vedením Jana Monchauxe informovat týmy o tom, že už od VC Číny si posvítí na jejich zadní křídla. Poslouží k tomu aktualizovaná technická direktiva.
Ještě v Austrálii platilo, že štěrbina v zadním křídle se nemohla zvětšit o více než dva milimetry v případě působení síly o velikosti 750 N na zadní hranu hlavní klapky zadního křídla – tato síla působí směrem kolmo dolů na levé a pravé straně křídla v prostoru, kde se loni rozšiřovala. Díky působení této síly směrem kolmo dolů se jedná o jakousi simulaci efektu přítlaku ve vysokých rychlostech.
Po nejnovějších zjištěních však tento test bude mnohem přísnější. Namísto dvou milimetrů bude nově platit jen půlmilimetrový limit s dodatečnou tolerancí 0,25 milimetru, kterou FIA zavádí z důvodu, že ke změnám dochází tak náhle. Od VC Japonska však už bude platit pevný limit 0,5 milimetru bez přimhouření oka.
FIA nakonec konstatovala, že všechna zadní křídla nasazená v Melbourne vyhověla platným směrnicím — ne však nutně těm novým. Podle italského zdroje FIA změnou statických testů nereaguje přímo na řešení žádného týmu, jen na všeobecné pokusy o obcházení zákazu flexibility zadních křídel. To ovšem neznamená, že některé týmy na novinky nedoplatí více než jiné. Více se dozvíme už tento víkend v Šanghaji.
- Štítky
- FIA
- GP Austrálie 2025