„Béčkový“ Bortoleto zdolal Antonelliho, Lawsona i kolegu: Možná se Marko podívá na live timing

V padoku máme vydělané na nový souboj. V tomto však nefigurují dva jezdci, ale pilot Sauberu Gabriel Bortoleto a sportovní poradce Red Bullu Helmut Marko, v jehož očích je brazilský mladík jen účastníkem z druhého sledu. V sobotu tomu tak ale rozhodně nepůsobilo.
Gabriel Bortoleto, kterého Helmut Marko označil za „béčkového“ pilota, v sobotu porazil i více „áčkových“ jezdců, ba dokonce z top týmů. Překonat ho nedokázali Liam Lawson ani Andrea Kimi Antonelli, o kterém Marko prohlásil, že ho považují za téměř rovnocenného Lawsonovi.
Mercedes sice svého jezdce hájil tím, že v posledních dvou pokusech jezdil s poškozeným autem, ale v konečném důsledku si za to mohl sám. Poškození si způsobil po širokém výjezdu z šesté zatáčky.
Gabriel Bortoleto se zároveň stal jediným mladíkem ve startovním poli, který dokázal porazit svého zkušenějšího týmového kolegu. To zní jako velmi dobrý vzkaz Helmutovi Markovi. „Ano, možná se dnes podívá na live timing,“ nebojí se velmi přímo reagovat i na takovou osobnost Formule 1, jakou je Marko.
„Jak jsem však řekl předtím a toho se budu držet, jeho názor nijak neovlivní můj život. Doufám, že ho časem vyvedu z omylu. Možná už dnes to začalo. Každý má právo na názor a titulky mohou být velmi tvrdé. Jsem si jist, že časem ho přesvědčím o opaku,“ nepochybuje o svých kvalitách.
Na Bortoletovu stranu se v sobotu postavil i jeho manažer Fernando Alonso, když poznamenal, že „fakta jsou o trochu silnější než Helmutova slova“. Shodou okolností pilot Sauberu bude v neděli startovat jen o tři pozice za Alonsem.
„Vyřítím se rovnou na něj!“ rozesmál se. „Ne, žertuji. Budeme mít mezi sebou stejný respekt jako s kterýmkoli jiným jezdcem, který mě respektuje. Jsem si jist, že to bude férové. Já budu férový a dobře se pobavíme.“

Téměř zkažená kvalifikace
Bortoleto nebyl v kvalifikaci daleko od toho, aby skončila katastrofou. Na výjezdu ze čtvrté zatáčky bravurně, ale snad i se štěstím dokázal zkorigovat monopost a zabránil tomu, aby se dostal do hodin a napálil do bariéry.
„Ve čtvrté zatáčce jsem to se snahou trochu přehnal, byl jsem příliš široký a vyjel jsem na obrubník, kde se moje auto tak trochu proměnilo na skateboard. Zpočátku jsem si nebyl jist tím, že to dokážu udržet na trati. Bylo to velmi riskantní,“ připouští Bortoleto.
V tu chvíli věděl, že vyčkávat a otálet nemá význam. „Věděl jsem, že potřebuji zajet perfektní kolo, pokud jsem se chtěl s tímto autem dostat dál, dokonce až do Q3. To by dnes bylo velmi náročné, protože jsme na to neměli tempo. Potřeboval jsem perfektní kolo, nakonec jsem neměl žádné, ale s celou Q1 jsem spokojen. Je to slušný výsledek v úplně první kvalifikaci mé kariéry v F1.“
„Tohle není lehká trať, je velmi náročná. Viděli jste spoustu zkušených jezdců i mistrů světa, jak se roztočili a dopustili se chyb,“ připomněl například Hamiltonovy hodiny. „Pohybujeme se však na vysoké úrovni – bojujeme o tisíciny vteřiny a když soupeříte prakticky o nic, musíte s autem tlačit až na limit. Někdy to skončí širokým průjezdem nebo tím, že nedokončíte své kolo.“
Nepokazí Bortoletův image mokrý závod?
V sobotu začala Bortoletova hvězdička svítit o něco jasněji, ale stačí jeden mokrý závod a z hrdiny může být nula, na jejíž zdařilou kvalifikaci si nikdo ani nevzpomene. Předpovědi hovoří o náročných podmínkách, ale Brazilec se na ně těší.
„Mokré podmínky jsou jedny z mých nejoblíbenějších,“ prozradil Bortoleto. „V posledních letech jsem v dešti moc nejezdil, protože… Nevím proč, zkrátka nepršelo! Jízdu v dešti si však pokaždé užívám. V dešti se může udát cokoliv. Nedokážu změnit podmínky, takže je jen akceptuji. Vím, co zítra můžu udělat. V dešti jsem se vždy cítil komfortně a jsou to také dobré zkušenosti.“
Nebesa nováčkům nepřejí, ale má to i svá pozitiva. „Mít něco takového v úvodu kariéry — aspoň se to už děje teď, a ne v momentě, kdy budu bojovat o něco větší a nebudu mít s tím zkušenosti. Je důležité, aby se mi všechno stalo už teď, abych si všechno zažil, i chyby, i abych udělal některé věci správně.“