logo F1zpravy.czF1online.sk

Herbert tvrdí, že někdo lobboval za jeho vyhození: Nebudu ukazovat prstem

Johnny Herbert
© IG/Johnny Herbert
Milan Kubala
Milan Kubala7. 3. 2025

Bývalý závodník Johnny Herbert jako komisař FIA skončil po rozhodnutí vedení, které považuje jeho práci v médiích za neslučitelnou s funkcí závodního rozhodčího. Podle samotného Herberta to však nebyla skutečná příčina jeho vyhození.

O Johnnym Herbertovi se v průběhu minulého ročníku mluvilo stále častěji. Vyvrcholení přišlo po závodě v Mexiku, na kterém Max Verstappen dostal dvě desetisekundové penalizace. Jos Verstappen následně obvinil FIA z toho, že někteří její komisaři mohou být „v konfliktu zájmů“.

S největší pravděpodobností tím narážel právě na Johnnyho Herberta, který se musel poroučet. Kamenem úrazu byla podle prohlášení FIA jeho práce v médiích, kde často prezentoval své názory, ale také kritiku Maxe Verstappena.

V nejnovějším rozhovoru Johnny Herbert vysvětlil, kde nastal problém. „Jistí lidé mluvili s Mohamedem bin Sulajemem o mém vyhazovu. Nemá to interní původ v rámci FIA. Jejich pohled změnilo celé toto tlachání.“

„Diskutovalo se o tom a akceptovalo se vše, co jsem udělal v roce 2024. Dva dny před tím, než jsem dostal padáka po telefonu, mi oznámili, že pro rok 2025 je vše v pořádku. Dokud nebylo,“ poznamenal bývalý závodník.

„Já chápu, jak se to celé semlelo, ale nebudu ukazovat prstem. Jak jsem však řekl, jistí lidé si ve skutečnosti šli promluvit s prezidentem a to je důvod, proč nakonec prezident přijal rozhodnutí zbavit se mě,“ vysvětlil Herbert.

V uplynulých měsících se intenzivně mluvilo i o tom, že komisaři mají upřednostňovat britské jezdce a při posuzování incidentů jsou ochotni v jejich případě přimhouřit oči. Verstappenovi podobně argumentovali při mexických trestech, ale například i v Kataru po kvalifikačním „souboji před komisaři“ mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem.

„Verstappenovi se snaží navodit dojem, že je tu nějaká zaujatost,“ pokračoval Herbert. „Neustále čtu o této údajné zaujatosti a zamýšlím se: Nemůžu podporovat britského jezdce, protože jsem Brit? Nemohu podporovat Lewise ani George ani Landa. To je směšné.“

„Když se to však děje naopak, očividně je to v pořádku, jak se to stalo i v mém případě. Pokud jste Nizozemec, takříkajíc můžete vyskakovat do Britů a říkat, že Britové nemají žádnou pořádnou morálku jako motorsportoví fanoušci. Toto má platit v obou směrech, ale neplatí,“ zlobí se 60letý Brit. „Já jsem s tím v pohodě [že musím opustit FIA]. Tehdy mě to rozzlobilo, protože mě to bavilo a vnímal jsem to tak, že jsem odváděl dobrou práci, aniž bych byl vůči někomu zaujatý.“

FIA začíná být autoritářská

V souvislosti s FIA se kauzy kupí jedna za druhou. Nejnověji Mohamed bin Sulajem žádal od členů Světové motoristické rady FIA, aby před setkáním podepsali dohodu o mlčenlivosti a tím pádem prezidentovi FIA nikdo nemohl „nahlížet do hrnce“. Zástupce prezidenta FIA pro sport Robert Reid a šéf britské motorsportovní federace David Richards to odmítli, a tak je Sulajem na zasedání nepustil.

Podle Herberta FIA směřuje k diktátorství. „FIA je stále více kontrolující a autoritářská. Zdá se, že tento kontrolující faktor vstupuje do hry,“ říká o svých dojmech. „Dave Richards byl jedním z těch, kteří odmítli podepsat dohodu o mlčenlivosti a proto ho nepustili do místnosti, kde se uskutečnilo zasedání Světové motoristické rady.“

„Dave už celá desetiletí cestuje po světě [jako bývalý šéf týmu BAR a Motorsport UK], a zároveň tvořil velkou část FIA. Podepisování dohod o mlčenlivosti není norma, ale začíná se to stávat normou. Určitě se zdá, že k věcem se začíná přistupovat autoritativně,“ doplnil.

Související zprávy

Diskuze