FIA si v Austrálii posvítí na „mini-DRS“, avizují média

Můžeme očekávat, že sezóna 2025 bude pořádně vybičovaná. Už loni se o titul bojovalo na všech frontách, nejen na trati, ale také na veřejnosti a v zákulisí. První kauzy se vynořily už před startem sezóny na předsezónních testech. Asi nepřekvapí, že prim v nich hraje flexibilita.
Nejprve se FIA rozhodla, že od osmé velké ceny nové sezóny změní parametry testů flexibility předních křídel, ačkoli koncem loňského roku nic takového neplánovala, pak se na předsezónních testech objevily stížnosti Red Bullu, že Ferrari a McLaren nadále využívají trik s „mini-DRS“, který druhému jmenovanému týmu v podstatě vyhrál loňskou Velkou cenu Ázerbájdžánu.
Po loňském závodě v Baku rozpoutalo zadní křídlo stáje z Wokingu nemalou kontroverzi. Tým byl nakonec nucen své zadní křídlo upravit, ale vývoj mezitím pokročil a velmi podobné řešení se na monopostech objevilo také na předsezónních testech.
Ve zkratce jde o to, že klapka zadního křídla se v důsledku své flexibility ohýbá, i když je DRS zavřeno. To snižuje odpor vzduchu na rovinkách a zvyšuje rychlost, ale není to zcela v souladu s pravidly.
Navíc, FIA před startem sezóny 2025 předpisy upravila, zpřísnila statické testy, šířka štěrbiny v zadním křídle se již nemá nacházet v intervalu 10 až 15 mm, ale bude menší, a klapka DRS se podle aktualizovaného znění pravidel může nacházet jen ve dvou pozicích, takže není povolena žádná „mezipoloha“ mezi zavřeným a otevřeným DRS.
„Ještě pořád je to tady. Myslím si, že Ferrari a McLaren pořád dělají tyto věci s mini-DRS,“ řekl na testech technický ředitel Red Bullu Pierre Waché. Mnozí si také všimli, jaký obrazec nakreslila na zadní straně zadního křídla barva flow vis. Je jasné, že tato oblast je nadále předmětem velkého zájmu týmů.
Tato slova, a pozornost zástupců dalších týmů, vyvolaly promptní reakci FIA. Motoristická média avizují, že na Velké ceně Austrálie nasadí kontroloři federace opět přesné kamery a budou monitorovat ohyb zadních křídel jednotlivých týmů během volných tréninků.
Podobné cvičení provedla FIA už loni na Velké ceně Belgie. Prozatím jde jen o zkoumání chování jednotlivých konstrukcí zadních křídel, ale tato fáze nejednou předcházela zásahu do pravidel a parametrů zátěžových testů. Tato alternativa prozatím zůstává otevřená a nevíme, na co FIA v Albert Parku narazí.
„Italský portál Autoracer.it jako první informoval, že řídící orgán otevřel dveře dalšímu zkoumání zadních křídel již od úvodního závodu v Austrálii. Zdroje potvrdily portálu The Race, že v technické směrnici, kterou tento týden vydal technický ředitel FIA pro oblast monopostů, Nikolas Tombazis, dostaly týmy požadavek na poskytnutí krytů pro kamery FIA, které mají pomoci lépe monitorovat zadní křídla,“ píše portál The Race.
„Tyto kamery přinesou vysoce kvalitní záběry zadních křídel při vysokých rychlostech a prostřednictvím sledování referenčních nálepek, které jsou umístěny na konkrétních místech, pomohou FIA lépe pochopit, co se děje, když jsou auta na trati,“ dodává známý portál.
Zdá se, že v sezóně 2025 máme vydělané na pořádné zápletky a kontroverze. Rok v podstatě ještě nezačal a už tady máme úvodní pikanterie.