Odvážný a inovativní, zhodnotil Brown dizajn nového McLarenu

Tím McLaren pokračuje tam, kde v roce 2024 skončil. Když Lando Norris s velkým přehledem ovládl Velkou cenu Abú Zabí, pomyslně tím uzavřel starou kapitolu a otevřel zcela novou. Monopost MCL39 se svému staršímu bratrovi v mnohém podobá, ale podle generálního ředitele stáje Zaka Browna se pod pokličkou skrývají velké inovace.
Na podobnostech mezi MCL38 a MCL39 není nic špatného. Ostatně, starý monopost byl v minulé sezóně nejrychlejší a nejuniverzálnější. Byly to individuální chyby a provozní rozhodnutí, která zastavila Landa Norrise na cestě za jezdeckým titulem, ale nezastavila McLaren v boji o ten konstruktérský.
Mnohé týmy se na předsezónních testech v Bahrajnu vytasily s podobnými konstrukcemi jako loni. Vzhledem k omezeným možnostem při vývoji a konci aktuálního cyklu pravidel je to pochopitelné. V případě McLarenu je to dvojnásobně pochopitelné, protože tento koncept byl nesmírně úspěšný. Generální ředitel Zak Brown však odmítá, že by šlo o staré auto.
„Určitě jsme ho po Abú Zabí neodložili, nevyleštili a prostě ho nepřivezli sem. Je v něm spousta inovací,“ slíbil kalifornský rodák před několika týdny při nečekaném filmovacím dni McLarenu v Silverstonu, kde se nový monopost MCL39 poprvé ukázal světu v krycím lakování.
Zak v první den předsezónních testů tuto mantru zopakoval, když vystoupil v rozhovoru pro F1 TV. Zároveň dodal, že první náznaky při zkoumání výkonnosti nového monopostu byly pozitivní. „Líbí se mi, že auto dělá to, co jsme od něj očekávali,“ řekl Brown. „Přistoupili jsme k několika velmi odvážným inovacím, takže jsme si museli být jisti, že budou fungovat a nezpůsobí problémy.“
„Postupně si tedy můžeme odškrtnout políčka ‚ano, to funguje‘, nebo ‚ano, jde to podle plánu‘. Je ještě příliš brzy na to, abychom věděli, jak bude vypadat startovní pole. My plníme náš testovací plán a pokračujeme podle něj. Zatím z toho mám velkou radost,“ řekl spokojeně Brown.
I jeho tým v této sezóně čelí válce na dvou frontách. Bojovat o titul v letošním roce a zároveň nezanedbat příští vývoj bude obrovská výzva. Od McLarenu se spíše očekává, že obětuje rok 2026 a raději zvýší své šance na zisk letošního titulu, jelikož po dlouhých letech v poli poražených je to pro stáj z Wokingu obrovská příležitost.
„Některé týmy pravděpodobně nevynaloží tolik úsilí na rok 2025, protože si myslí, že nemají šanci, proto se plně soustředí na rok 2026,“ míní Brown. „Bude zajímavé sledovat, jak se to poskládá v sezóně 2026.“
„My, a určitě i mnohé další týmy, si však říkáme, že než začneme přemýšlet o roce 2026, ujistěme se, že jsme vše optimalizovali pro rok 2025, protože máme šanci. Pracujeme na obou projektech. Naše auto pro rok 2026 jsme už zkoušeli ve větrném tunelu a v podstatě se tam střídalo s naším letošním monopostem. Pracujeme tedy na obou. Musíme si počkat na začátek sezóny a následně se rozhodnout, jak rozdělíme naše zdroje,“ řekl Brown.