Sainz a Alonso kritizují krátké testy: Ani tenista netrénuje jen jeden a půl dne

Stačí tři dny testů k tomu, aby se týmy připravily na novou sezónu? Inženýři stihli nasbírat množství dat, která budou zkoumat v nejbližších dnech, ale pilotům se to máli. Fernando Alonso a Carlos Sainz kritizují současný formát.
Předsezónní testy jsou sice třídenní, ale piloti jednoho týmu si je musí podělit. V případě technických či zdravotních problémů — Aston Martin potkaly oboje — se tak může stát, že pilot vycestuje na první závod sezóny v podstatě nepřipravený.
I když má k dispozici simulátor, na kterém může trávit celé dny, podle Fernanda Alonsa nejsou testy nastaveny správně. „Zapomínáme na to, že potřebujeme nějakou minimální přípravu, abychom mohli čelit šampionátu F1,“ zdůraznil v pátek během oběda.
V té době měl mít Španěl po testech. Odpoledne se ještě do kokpitu dostal, ale jen proto, že Lance Stroll onemocněl. „Někdy jsme velmi pyšní a velmi nás těší, co Formule 1 dosahuje. Neustále však opakuji, že toto je jediný sport, ve kterém se před mistrovstvím světa připravujete jeden a půl dne. Takové cosi nemůžete přikázat tenistovi, fotbalistovi nebo hráči baseballu.“
Na stranu svého krajana se postavil Carlos Sainz, který by rovněž přivítal více času v kokpitu. Během zimy totiž vystřídal týmy, a tak si nezvykal jen na evoluci loňského auta, ale docela jiný monopost, inženýry a styl práce. Vedle předsezónních testů měl k dispozici jen dalších 100 kilometrů v rámci filmovacího dne.
„Mám z toho velmi podivný pocit. Po půldruhém dni testů mám jít závodit,“ zavrtěl hlavou Carlos Sainz, čerstvý ředitel Asociace jezdců velkých cen GPDA. „Cítíte, že to nestačí, je toho příliš málo. Před prvním závodem máme v autě až směšně málo prostoru.“
F1 zapomíná na mladé
Alonso a Sainz mají výhodu alespoň v tom, že mohou čerpat z dlouholetých zkušeností. Na páteční tiskovce však Sainz seděl ve společnosti mladíků Kimiho Antonelliho, Ollieho Bearmana, Gabriela Bortoleta a Isacka Hadjara, pro které jsou testy žalostně krátké.
Sainz nepovažuje za ideální náhradu ani testování starších monopostů, které absolvoval Kimi Antonelli. „Já jim držím palce. Chápu jejich frustraci s těmito testy, protože i když nejsem nováček, toho jeden a půl dne testování frustruje i mě. Neumím si představit, co je to pro nováčka.“
„Chápu, jak to komplikuje věci a jak náročný start sezóny čeká některé z těchto chlapců. Pokud byste obdrželi starší auto, které by bylo relevantní, dost to pomůže, ale zkušenosti jsou zkušenosti. Nasbíráte je jen na trati se skutečným autem, se kterým budete jezdit v daném roce,“ zdůraznil rodák z Madridu.
Namísto simulátoru testy na okruhu?
Nabízí se nějaké řešení? Sainz má představu, co by se dalo udělat: Přivrátit soukromé testovací dny výměnou za to, že jízdy na simulátorech budou omezovány. V tuto chvíli neexistuje žádný limit na to, kolik hodin či dní pilot prosedí na simulátoru v továrně. Mantinely určuje jen rozpočtový strop. Pokud by i soukromé testovací dny byly součástí stropu, ani na náklady týmů by to nemělo negativní vliv; každý by se mohl rozhodnout, zda investuje do vývoje auta nebo raději část peněz využije na soukromé jízdy.
Sainz má podobnou představu. „Tohle pravidlo mě trochu zlobí. Na simulátoru trávíme celé dny. Přemýšlím, že bychom mohli do rozpočtu zahrnout, jestli chcete jezdit na simulátoru nebo testovat. Vy byste si vybrali, jak proinvestujete svůj rozpočet.”
„Můžete to dělat tak [že omezíte skutečné testování] z environmentálních důvodů, ale jezdci stejně každý den létají soukromě z Monaka do Velké Británie, aby šli na simulátor. Tuto stránku F1 nechápu, toto pravidlo, když rozhodli: Zakažme testování a pojďme vyvinout 20-milionové simulátory. Peníze budeme utrácet na 20-milionové simulátory, abychom nechodili testovat,“ vysvětluje svůj osobní postoj s dodatkem, že nijak nesouvisí s jeho novou funkcí v GPDA.
„Mohli byste říci, že určíme jako limit deset nebo dvanáct dní testování a každý tým se rozhodne, ve které části sezóny je využije,” chrlí nápady Sainz. „Je však fajn mít i společné testy, protože je to super pro média i pro nás, že se vidíme.”
Ukažme fanouškům více dat, radí Sainz
Samotné testy nebývají moc záživné. F1 však chce akci, která bude diváka zajímat a podívá se na ni. Španěl má proto další návrh, který by mohl zatraktivnit sledování testů Formule 1. „Myslím si také, že povinností každého týmu by mělo být uvádět, kolik paliva natankoval. Bylo by to zajímavé i pro televizi. Pokud ne, proč se vůbec na tu televizi dívat? Měli byste to všechno zaznamenávat včetně motorového režimu.”
Týmy přesto disponují daty z GPS a umí zcela přesně odhadnout, kolik paliva má ten který soupeř v tom kterém stintu na palubě, a určitě tato data prozkoumají. Jediný, před kterým jsou tyto informace „tajné“, je samotný fanoušek.
„Mám spoustu nápadů, díky kterým by fanoušci tomuto sportu mohli více porozumět a které by mohly dávat větší smysl i z pohledu jezdců, protože podle mě jsme moc na simulátoru, ale nejezdíme dost,” dodal.