logo F1zpravy.czF1online.sk

Co je nového na monopostu Aston Martinu?

Aston Martin AMR25
© Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala23. 2. 2025

Na předsezónních představeních monopostů se z počítačových renderů jen málokdy dozvíme tajemství technických oddělení. Nejvíce nám vždy týmy prozradí až na předsezónních testech, ale Aston Martin se rozhodl tento proces urychlit. V neděli vysvětlil, co všechno je na monopostu AMR25 nového.

I když Aston Martin tvrdí, že během zimy přepracoval až 90 procent aerodynamických komponentů, stáj nemluví o revoluci. Letošní model AMR25 má být evolucí loňského auta, na kterém však bylo třeba intenzivně pracovat. Hlavním kamenem úrazu byl nejen nedostatek rychlosti, ale také úzké pracovní okno a nepředvídatelné chování.

„Letos jsme skutečně přihlíželi k lekcím a zpětné vazbě z minulé sezóny,“ prozradil šéf týmu Andy Cowell. „Koncentrovali jsme se na to, abychom Lancovi a Fernandovi připravili auto, které bude ovladatelnější a příjemnější.“

„Očekáváme, že hned od Austrálie to bude ve startovním poli těsné, proto víme, že to nebude jednoduché. Naše cíle jsou realistické s výhledem na to, jak se můžeme kontinuálně zlepšovat ve všech oblastech, zejména proto, že se blížíme k velké změně pravidel v roce 2026,“ hledí dopředu bývalý šéf motorového programu Mercedesu.

Adrian Newey má nastoupit do práce v první březnové pondělí, takže stihne zhodnotit práci technického oddělení již před prvním závodem sezóny. Nebude toho málo. Jak vysvětluje stáj ve svém tiskovém prohlášení, změnami si prošly téměř všechny komponenty. Nejvýznamnější zásahy se však týkají „předního a zadního křídla, bočnic, krytů motoru a podlahy“.

Aston Martin

Přední křídlo si podle Aston Martinu prošlo „významnou evolucí“ se základem v návrhu představeném na loňské VC USA. Změny v této oblasti mají za cíl „zlepšit přítlak v pomalých úsecích, také balanc monopostu, a jezdcům mají poskytnout více stability ve všech fázích zatáčky“.

Vizuálně nejvýraznější změna se týká bočnic monopostu, které byly reprofilovány ve srovnání s předchůdcem. Výrazným podseknutím bočnic se Aston Martin přiblížil řešením konkurence, která se podobně snaží zvednout „strop“ a vytvořit více prostoru mezi ním a podlahou.

Nad bočnicemi zůstávají takzvané „tobogány“ a „bazuky“, které pomáhají usměrňovat tok vzduchu na zadní křídlo spolu s „žiletkovo-ostrou páteří od nasávacího otvoru k zadnímu křídlu“. Stáj také prozradila, že došlo k přeuspořádání chladičů, které nyní mají těsně obepínat útroby monopostu tak, aby korespondovaly s upraveným tvarem bočnic.

Aston Martin

Úkolem nové podlahy je zefektivnit proudění vzduchu pod monopostem, k čemuž mají přispívat i bočnice, karoserie a přední zavěšení. Aston Martin se rozhodl pro řešení s tlačnou vzpěrou v přední i zadní části monopostu, čímž se odchyluje od stále populárnější verze s tažnou vzpěrou v přední části, která poskytuje více možností pro usměrnění proudění vzduchu. I to je jeden z důvodů, proč se Ferrari po letech rozhodlo vybrat touto cestou a přidat se k McLarenu a Red Bullu.

Inženýři v Aston Martinu věří, že zadní část auta bude letos stabilnější, což zredukuje klouzání v zatáčkách a sníží opotřebování pneumatik. „Zadní křídlo monopostu AMR25 bylo navrženo tak, aby toto bralo v úvahu.“ Na rendrech se však objevila jen velmi základní verze. Skutečné zadní křídlo uvidíme nejdříve během týdne.

Aston Martin

Další zásahy se týkají například brzdového systému a kanálků, které se podílejí na zefektivnění chlazení, ale napomáhají i s usměrňováním toku vzduchu v této oblasti.

Aston Martin také prozradil, že v rychlosti 150 km/h dokáže jeho auto vygenerovat ekvivalent 800 kilogramů přítlaku, což je hmotnost samotného auta. Tato rychlost představuje hranici, od které by monopost (čistě teoreticky) dokázal jezdit obrácený hlavou dolů po stropě.

Rozvor kol: 3600 mm
Šířka auta: 2000 mm
Hmotnost auta: 798 kg (včetně jezdce, bez paliva)
Brzdový systém: Brzdový třmen Brembo, interně vyvinutý systém brake-by-wire s kotouči a plotýnkami z uhlíkových vláken od společnosti Carbon Industrie
Pohonná jednotka: Mercedes AMG F1 M16 E Performance o objemu 1,6 litru, přeplňovaný motor se systémem ERS
Převodovka: Mercedes, osmistupňová, poloautomatická
Spojka: AP Racing
Rozložení hmotnosti: 44,5:55,5 až 45:55
Zrychlení (0 – 160 km/h): 3,7 vteřiny

I když pravidla se mezi sezónami 2024 a 2025 změnila jen minimálně, technická oddělení musela upravit některé parametry. Týká se to například zadního křídla, jehož štěrbina při deaktivovaném DRS už nemá mít šířku 10 – 15 milimetrů. Nový rozptyl je nastaven na hranici od 9,4 do 13 milimetrů. V případě aktivovaného DRS je maximální šířka štěrbiny 85 milimetrů.

Monopost AMR25 se poprvé představí na trati v pondělí. Stáj si rezervovala okruh v Bahrajnu, kde ji čeká filmovací den a Lanca Strolla s Fernandem Alonsem dohromady 200 kilometrů.

Související zprávy

Diskuze