logo F1zpravy.czF1online.sk

F1 ruší omezený počet převodovek na sezónu, v Monaku uvidíme více zastávek v boxech

Charles Leclerc a Oscar Piastri po štarte VC Monaka 2024
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 2. 2025

Jak zlepšit show na úzkém okruhu v Monte Carlu? Asi si nemusíme namlouvat, že bez stavby umělého ostrova nebo podobného zásahu do geografie města dokážeme rozšířit okruh a prodloužit rovinky. Dnešní obrovské monoposty se na toto místo zkrátka nehodí. Formule 1 však beztak chce podniknout kroky, aby zabránila pomalé „procesi“, jakou jsme viděli v loňském roce.

Úvodní červené vlajky po obrovské nehodě Kevina Magnussena a Sergia Péreze umožnily pilotům přezout pneumatiky a lídrovi Charlesi Leclercovi následně stačilo jet velmi pomalu, aby zabránil komukoli za sebou, ať se pokusí o undercut.

Výměna pneumatik a komponentů během červené fáze je samostatné téma a mnozí z nás by byli rádi, kdyby se Komise F1 po zavedení upraveného formátu podívala i na toto pravidlo, ale je příjemné vidět, že i samotné týmy chtějí udělat něco s „monackým problémem“. Nyní přistoupili k rychlému a jednoduchému řešení, které možná nic nevyřeší, ale zvýší šance na dramatický průběh závodu v uličkách Monte Carla.

„Na Velké ceně Monaka dojde k zavedení další povinné zastávky v boxech, aby se pomohlo akčnějšímu dění v závodě Formule 1 kolem knížectví. FIA potvrdila další změny pravidel na posledním zasedání Komise F1,“ uvádí portál Motorsport.com ve svém shrnutí posledního zasedání Komise.

„Komise F1 se dohodla, že na Velké ceně Monaka zavede vyšší počet povinných zastávek v boxech, i když jejich přesný počet zatím nebyl stanoven. Na závody v Monte Carlu týmy plánují jednu zastávku, protože na této trati je důležitá pozice na trati,“ dodává britský portál.

Zavedeny byly i některé další změny. Například došlo k oficiálnímu potvrzení dodatečných testů flexibility, o kterých se již popsalo velmi mnoho, a stanovení parametrů pro chladicí systémy v kokpitech pilotů, aby se zabránilo nebezpečí přehřátí organismů jezdců během horkého závodu.

Komise F1 si však pro nás připravila ještě jedno velké překvapení. V nové sezóně nebude pravidly nijak omezeno, kolik převodovek mohou nasadit jednotliví piloti v průběhu sezóny. Loni platilo, že při nasazení páté přišel trest ztráty pozic na startu, což v novém ročníku nebude aktuální.

FIA to ve svém stanovisku odůvodňuje tak, že „pro spolehlivost současných konstrukcí je toto omezení zastaralé“. My si však myslíme, že Formule 1 a FIA plně spoléhají na rozpočtový strop, protože vývoj a výroba převodovek spadá do finančních omezení v současné Formuli 1. Zřejmě proto se FIA neobává, že by kdokoli plýtval a nasadil novou převodovku každý víkend.

Možná se v roce 2026 dozvíme, že se toto pravidlo rozšíří na všechny komponenty pohonné jednotky. Před námi je začátek nového cyklu pravidel a sport by se pravděpodobně rád vyhnul bizarním penalizacím, které dostávali piloti McLarenu v letech 2015 až 2017, kdy jejich tým používal motory Honda. Ostatně, pravidlo, podle kterého se překročení povoleného počtu komponent pohonné jednotky trestá ztrátou pozic na startu, je také velmi nepopulární.

Související zprávy

Diskuze