Prezident FIA má další sen, ve Formuli 1 by chtěl vidět čínskou automobilku

Mohamedovi bin Sulajemovi se nakonec jeho velké přání splnilo; v roce 2026 bude na startovním roštu jedenáct týmů. Podle oficiálních pravidel je však v boxech místo až pro dvanáct stájí, což nemusí zůstat jen na papíře. Prezident FIA už opatrně avizuje, že by chtěl na roštu vidět tým z Číny.
Byl to dlouhý boj, do kterého se zapojili dokonce i američtí politici, ale nakonec si Mohamed bin Sulajem v něm může připsat vítězství. Od následujícího roku bude v efjednotce působit i stáj Cadillac. Co bude následovat teď? Sulajema v první řadě čekají volby, ale pokud bude opětovně zvolen prezidentem FIA, může se začít opět natahovat s majiteli komerčních práv z Liberty Media.
„Poslední dva roky mám sen, že velké země by měly mít zastoupení ve Formuli 1,“ řekl Mohamed bin Sulajem pro francouzské noviny Le Figaro. „Spojené státy zde budou s General Motors. Dalším krokem by mělo být přivítání čínského výrobce. Jezdce už máme,“ řekl s odkazem na prvního Číňana v F1 Kuan-jü Čoua, který bude v sezóně 2025 rezervním pilotem Ferrari.
Čína v roce 2023 vyprodukovala více než 30 milionů vozů, což je více než následující čtyři země žebříčku dohromady: USA, Japonsko, Indie a Jižní Korea. O ekonomické síle tohoto trhu tak nikdo nemůže pochybovat.
Sulajem však zdůrazňuje, že přijmout nový tým jen proto, aby se naplnila kvóta, není správné. Zájemce by musel projít výběrovým řízením, jak se to podařilo Andrettimu, resp. Cadillacu. „Měli bychom se orientovat na kvantitu nebo na kvalitu? Potřebujeme mít kvalitní týmy.“
Bin Sulajem skutečně prosazuje politiku na všechny čtyři světové strany. Američanům pomohl dostat se do Formule 1, nyní se chce zalíbit čínským automobilkám a pozitivně ho vnímají i ruští piloti, kterým přislíbil, že v únoru se bude jednat o zákazu jejich startu v šampionátech FIA.
O nedostatku názorů při Mohamedovi bin Sulajemovi rozhodně nemůžeme mluvit. Dalším bodem, ve kterém by se mohl dostat do sporu s Liberty Media, je počet velkých cen.
„Myslím si, že 24 je příliš mnoho. Když jsem to řekl, mnohá média na mě začala útočit, ale 20 velkých cen je dost.“ V tomto směru se však jen sotva může pokusit podniknout nějaké kroky. O kalendáři totiž rozhoduje držitel komerčních práv. „Tohle není zodpovědnost FIA,“ připustil třiašedesátiletý Emirátčan.
Ve skutečnosti konstatuje, že Liberty podle něj odvádí „skvělou práci“ ohledně kalendáře. „Je dobré, že se Formule 1 otevírá novým trhům a novým zemím,“ konstatuje, ale upozorňuje: „Nesmíme zapomenout na to, kde celý tento příběh začal. Já bych byl štěstím celý bez sebe, kdyby se F1 vrátila do Francie, ale také do Německa.“
- Štítky
- FIA
- Mohamed bin Sulajem