logo F1zpravy.czF1online.sk

Marshall: Fanoušci Red Bullu jsou fanoušky současnosti, v McLarenu je to o historii

McLaren MCL38 – technika – predné krídlo a odkaz Senna
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala14. 2. 2025

Když se řekne Formula 1, i absolutním motorsportovým neznalcům se vybaví jména jako Michael Schumacher, Ayrton Senna a z týmů Ferrari či McLaren. Rob Marshall se loni s nadšením stal součástí historického týmu, který ho zaujal nejen nabízenými kariérními možnostmi, ale také svým dědictvím, se kterým se v efjednotce může srovnávat jen máloco.

Rob Marshall celých sedmnáct let pracoval na tom, aby se Red Bull stal ve Formuli 1 velkým pojmem. I s jeho pomocí dosáhl fenomenální úspěchy a zejména třináct mistrovských titulů, ale nakonec dospěl k rozhodnutí, že nastal čas změnit dres.

V rozhovoru pro gpblog.com prozradil, proč se mu přestup do McLarenu líbil i z pohledu fanouškovského zájmu. „Pracovat můžete jít někam jen tehdy, když někdo chce, abyste tam pracovali. To je jedna věc,“ rozpovídal se Rob Marshall, kterému je jasné, že v první řadě McLaren musel chtít jeho, nebylo to naopak.

To se britskému inženýrovi líbilo — nezajímal se o něj žádný statista z konce roštu. „Lichotí vám, když vás někdo požádá, abyste pro něj pracovali. Když se však podíváte na startovní rošt, tak jen pár týmů má skutečnou, dlouhou a řádnou historii. Ferrari jí má na rozdávání, stejně McLaren a stejně Williams.“

„Myslím si, že Alpine má na to našlápnuto, ale jejich organizace změnila jméno tolikrát…“ připomněl pestrou minulost francouzské stáje. „I tak je tu jen pár jmen, která dlouhou dobu bojovala na předních příčkách ve světě motorsportu. Barvy trička si mění dost často, ale věnují se tomu už dlouhou dobu.“

K těmto celkům patří i Marshallův současný zaměstnavatel. Poukazuje zároveň na to, že mezi podporovatele stáje z Wokingu patří i formuloví pamětníci nebo mladí diváci, kteří si studovali historii efjednotky a McLaren se jim zalíbil.

„McLaren má jméno, [slavné] jezdce, kteří závodili za McLaren, historii, kontroverze,“ vypočítává Rob Marshall. „Mnoho lidí patří mezi fanoušky McLarenu. Když se jich zeptáte, proč fandí McLarenu, řeknou, že kvůli Sennovi a Prostovi, nebo kvůli Häkkinenovi. Neřeknou nutně, že kvůli Landovi nebo Oscarovi.“

„Například fanoušci Red Bullu jsou fanoušky současnosti,“ pokračoval ve svém porovnávání. „Pokud se zeptáte fanouška Red Bullu, proč teď fandí Red Bullu, trochu neférově se jich nenajde moc, kteří by řekli ‚kvůli Vettelovi nebo kvůli Maxovi‘. Nejenže jejich historie není tak dlouhá a rozmanitá, ale ani se nikomu nezdá být důležitá, i když v nedávné minulosti byli fenomenální.“

Mercedes závodil ve Formuli 1 již v letech 1954 a 1955, kdy s ním Juan Manuel Fangio získal dva tituly, ale za historický tým jej nelze považovat. „Myslím si, že v případě Mercedesu platí totéž [jako u Red Bullu]. Mercedes má fantastickou nedávnou historii, ale lidé se na Mercedes nedívají se stejným sentimentem jako na Williams, i když Williams byl v posledních letech výkonnostně tak trochu ztracený.“

„Mnoho lidí miluje Williams a mnoho lidí by chtělo, aby se Williamsu dařilo — včetně mě. Motorsport by byl na tom lépe, kdyby se Williamsu lépe dařilo. Williams se zlepšuje, co je dobré. Nechceme však, aby se zlepšil až příliš,“ pousmál se Marshall šibalsky, „jen o trochu. Já bych však raději závodil ve Williamsu než v nějakém týmu, na kterém až tak nezáleží. Pokud bojujete proti Williamsu a Ferrari, tak to je fantazie.“

Související zprávy

Diskuze