Bude mít F1 závodní ředitelku? Rui Marques dostane cennou pomocnici

Formule 1 nedočkavě čeká na další rozhodnutí FIA v personálních otázkách. Mohamed bin Sulajem je velmi nevyzpytatelný šéf, který umí znenadání a bez varování kohokoli vyhodit. Loni se o tom na vlastní kůži přesvědčil Niels Wittich. Ten, na rozdíl od takového Michaela Masiho, neudělal žádnou hrubou chybu a přece se poroučel. Federace nyní pracuje na dokončení nové struktury.
I když se to mnohým nezamlouvá, Sulajem v tomto období zase velkolepě fantazíruje o různých scénářích. Zdá se, že FIA si opět pohrává s myšlenkou několika závodních ředitelů, ačkoli tuto myšlenku v roce 2022 zavrhla. Federace se však nechce dostat do personálních problémů pro případ, že by přišla o některého z důležitých lidí.
Několik zdrojů informovalo, že struktura ředitelství závodu pro sezónu 2025 je hotová. Nemusíme se však obávat, že šéfové na ředitelství závodu se opět budou střídat. Rui Marques, který loni nahradil Nielsa Witticha a odřídil poslední tři velké ceny, bude pokračovat ve funkci závodního ředitele a měl by vést všechny akce.
Nejdůležitější změnou, jak informuje portál The Race i další zdroje, je vznik nové funkce zástupce ředitele závodu. V našich jazykových skupinách bychom měli říci spíše zástupkyně závodního ředitele. Této zcela nové funkce se totiž ujme Claire Dubbelmanová.
Ta působí v Mezinárodní automobilové federaci od roku 2017 a pracovala zde jako sportovní manažerka. Dohlížela přitom na chod celkem 26 závodních sérií včetně Formule 2 a Formule 3. Kromě toho už má zkušenosti s funkcí zástupce ředitele závodu.
Dubbelmanová je absolventkou nového High Performance Programme (HPP) pro sportovní funkcionáře, který organizace intenzivně rozvíjí s cílem vychovat talentované ředitele závodu a komisaře budoucnosti. Tento program je jeden z pilířů politiky prezidenta Mohameda bin Sulajema.
FIA zároveň intenzivně rozšiřuje strukturu na ředitelství závodu. Ta v současnosti podle mediálních informací sestává ze šesti lidí. Kromě toho je k dispozici tzv. Race Operations Team v Ženevě, který poskytuje ředitelství závodu technickou podporu. To je pomoc, o jaké se Michaelu Masimu mohlo jen zdát.
Směrem do budoucna by FIA ráda měla dostatečnou hloubku, aby mohla střídat závodní ředitele a vyhnout se problémům v případě, že některý z předních manažerů nebude k dispozici – například v důsledku hodinové výpovědi jako v případě Witticha.
Tyto plány se posunuly dopředu minulý týden na summitu sportovních funkcionářů FIA v Madridu, kde se sešlo 124 komisařů a 28 ředitelů závodu. Během této akce byl odstartován nový cyklus HPP, do kterého bylo přijato 12 nových účastníků – šest komisařů a šest ředitelů závodu.
„Cílem do budoucna je posílit závodní operace prostřednictvím systému vytvořeného v rámci High Performance Programme pro funkcionáře,“ cituje mluvčí FIA portál The Race.
„Nabídkou individuálního školení a rozvoje v rámci programu pro komisaře a ředitele závodu pracuje FIA HPP s účastníky na dosažení nejvyšší úrovně výcviku v této oblasti a připravuje novou generaci funkcionářů FIA na působení v nejvyšších kategoriích motoristického sportu,“ dodal mluvčí.
Doufejme tedy, že tyto změny přispějí ke zlepšení řízení závodu a FIA nedovolí, aby utržené zpětné zrcátko leželo na konci cílové rovinky – na jediném místě vhodném k předjíždění – a způsobovalo permanentní žluté vlajky, jako se to stalo například loni v Kataru.
- Štítky
- FIA