logo F1zpravy.czF1online.sk

Chceme férové a vzrušující závodění, vysvětluje aktualizovanou technickou direktivu FIA

Mechanik Sauberu s prednými krídlami
© LAT Images/Sauber
Milan Kubala
Milan Kubala2. 2. 2025

V pátek odpoledne zahraniční média přišla s informací, že FIA chystá zpřísnění testů flexibility. Co byly ještě jen spekulace, nyní již potvrdila i Mezinárodní automobilová federace. Řídicí orgán tím chce zajistit férovost v šampionátu.

Manipulace s flexibilitou komponentů je známá věc a FIA s ní při tvorbě pravidel musí počítat. Proto zavádí zátěžové testy, které mají odhalit, zda se týmy v tomto ohledu drží pravidel. Samozřejmě není možné dokonale simulovat reálné podmínky, a tak se stává, že technická oddělení mají před testy náskok. Všechny zátěžové zkoušky sice úspěšně zvládnou, ale v realitě se přední či zadní křídlo přesto ohýbá.

FIA nemůže nastavit nulovou toleranci, protože každý komponent je do určité míry flexibilní, ale může pravidla zpřísnit. To se stane od Velké ceny Španělska – přední křídla se už nebudou smět prohnout o více než 10 milimetrů, zatímco dosud byla horní hranice nastavena na 15 mm.

Poněkud nešťastné je však načasování této změny. Přichází totiž v momentě, kdy týmy finalizují vývoj monopostů na začátek sezóny, a nemohou tak dostatečně rychle zareagovat. I to má na svědomí FIA, která až do prosince ujišťovala, že v tomto ohledu nehodlá podnikat žádné kroky.

Dnes už máme černé na bílém, že je tomu jinak. Potvrdila to FIA v tiskovém prohlášení. „Po další analýze, kterou Oddělení FIA pro monoposty provedlo po skončení sezóny 2024, jsme se zavázali zajistit, aby flexibilita karoserie v roce 2025 nepředstavovala sporný bod.“

„Součástí této snahy bude rozšíření testů zadních křídel od začátku sezóny 2025 a dodatečné testy předních křídel, které budou zavedeny od VC Španělska,“ uvádí federace. „Tento dvoufázový přístup umožní týmům se přizpůsobit bez nutnosti zbavit se stávajících komponentů.“

Pokud chtějí týmy bojovat o titul, do VC Španělska budou muset jezdit s flexibilními křídly a využívat současná pravidla do posledního detailu, a poté přijít s alternativním řešením. „Tyto úpravy mají za cíl rozšířit naše možnosti při monitorování a vynucování dodržování pravidel v souvislosti s flexibilitou karoserie, zajistí spravedlivé podmínky pro všechny soutěžící a podpoří férové a vzrušující závodění.“

Související zprávy

Diskuze