logo F1zpravy.czF1online.sk

FIA plánuje zasáhnout do šampionátu a po třetině sezóny zpřísnit testy flexibility

Predné krídlo Red Bullu v garáži
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 18:58

Sezóna 2025 by se mohla podobat předchozímu ročníku ještě více, než bychom čekali. Mezinárodní automobilová federace totiž avizuje zpřísnění flexibility po první třetině sezóny, i když ještě před měsícem ujišťovala, že se pravidla ani testy měnit nebudou. Jak se změní rozložení sil, pokud se zpřísněné testy skutečně stanou realitou, teď nikdo nedokáže předpovědět.

Průběh loňského šampionátu do značné míry ovlivnila flexibilní přední křídla. V první třetině sezóny kraloval na okruzích F1 Red Bull, ale jakmile McLaren a Mercedes představily přední křídla, která úspěšně procházela všemi testy flexibility, ale během jízdy se přece jen ohýbala, na červené býky se velmi rychle dotáhly.

To se samozřejmě setkalo s odporem zejména u Red Bullu. FIA zareagovala poměrně vlažně. Od VC Belgie začala monitorovat flexibilitu křídel s tím, že zváží, zda bude nutné testy zpřísnit v pravidlech pro rok 2025.

Nikolas Tombazis v prosinci informoval o výsledcích zjištění a ujišťoval, že FIA je spokojena se současnou situací a testů se nebude dotýkat. „Samozřejmě, v létě a začátkem podzimu byl kolem toho velký humbuk. Od roku 2022 však dáváme týmům jasně najevo, že neplánujeme zavedení žádných dalších testů předních křídel a tohoto stanoviska se držíme,“ prohlásil šéf FIA pro monoposty.

Nový rok, nové já – FIA změnila své stanovisko. Italský portál AutoRacer i britský The Race nyní informují o tom, že FIA zaslala týmům aktualizované znění technické direktivy TD18, která pojednává o tom, jak probíhají zátěžové testy předních křídel.

Samotný průběh testů podle aktualizované verze zůstane zachován, tzn. při prověrkách budou působit stejně velké síly a stejným směrem jako dosud, ale zásadní rozdíl spočívá v tom, že povolena bude menší míra flexibility daného komponentu. Dosud FIA akceptovala prohnutí o 15 milimetrů, nově má být tato tolerance už jen desetimilimetrová.

Snížení tolerance o třetinu podle citovaného zdroje z prostředí týmů představuje výrazný krok. „Budu překvapen, pokud bude někdo schopen hrát si s konstrukcí flexibilních křídel tak, jak tomu bylo dosud.“

Jelikož se flexibilita předního křídla v sezóně 2024 ukázala jako účinný prostředek ke zmírnění nedotáčivosti monopostů současné generace v pomalých zatáčkách a jejich přetáčivosti v rychlých sekcích, nová technická direktiva může mít značný dopad na rozložení sil. Navíc platí, že FIA ji představila velmi pozdě, což ještě zvýší zátěž na technická oddělení a zejména rozpočty jednotlivých týmů.

Továrny totiž dosud pracovaly s předpokladem, že se pravidla ani testy v souvislosti s předními křídly nebudou měnit, a tak připravovaly na rok 2025 nové verze. Ferrari už na podzim nasadilo svou verzi flexibilního předního křídla a Christian Horner avizoval, že jeho tým bude muset udělat to samé.

Aby necelý měsíc před startem předsezónních testů nemusely týmy narychlo vyrábět nové verze, účinnost novinek se odkládá. Vzhledem k tomu, jak velký vliv má přední křídlo na vyvážení monopostu, vývoj a výroba tužší verze potrvá tři až šest měsíců. FIA tak už nezrealizuje ani svůj alternativní plán, podle kterého by novinky měly vejít v platnost v polovině května od VC Emilia Romagna, ale zahraniční zdroje avizují, že ke změně dojde až 1. června na VC Španělska na devátém závodě sezóny.

Pro top týmy je to ovšem komplikace, na čemž by mohl vydělat například Aston Martin. Přední stáje se totiž musí rozhodnout, zda budou útočit na titul a vyvíjet dvě různé verze předního křídla s vědomím, že jednu z nich po první třetině sezóny vyřadí, nebo ušetří část peněz a už na začátku roku se pokusí nasadit tužší verzi. Ušetřené prostředky by pak mohly přesměrovat na vývoj vozu pro příští rok.

Frédéric Vasseur však už loni avizoval, že nejasný postoj FIA nekoresponduje se snahami o snižování nákladů na vývoj. „Neustále musíte myslet na rozpočtový strop. To znamená, že s rozpočtem musíte nakládat efektivně. Pokud začnete s vývojem a nakonec se ukáže, že tudy cesta nevede, tak jste spálili 600 tisíc eur. Pokud spálíte půl milionu pro nic, nemůžete ho utratit jinde,“ upozornil šéf Ferrari.

Na závěr doplňme, že z pohledu FIA nejde o oficiální změnu pravidel, ale pouze o upřesnění znění technické direktivy. Proto se o této novince nemuselo hlasovat na zasedání Komise F1 ani nemusela procházet řádným legislativním procesem.

Související zprávy

Diskuze