Jak je na tom vývoj nového motoru Honda? Trápíme se, přiznal Watanabe
Když načasování nemůže být horší. V době, kdy se na veřejnosti znovu objevují spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho spojování s Aston Martinem, zazněla slova šéfa Honda Racing Corporation Kódžiho Watanabeho. Ten, věrný japonské poctivosti a upřímnosti, řekl něco, co bychom od evropských šéfů rozhodně neslyšeli.
Nikdy nedávejte nic zadarmo, nikdy nic neprozraďte a hlavně nikdy nepřiznejte, že máte problémy. Šéfové týmů Formule 1 musí být velmi obratní v politice a komunikaci s veřejností, musí chránit svůj tým a nikdy nesmějí ukázat slabost. To vše jsou však prvky, které nejsou japonské kultuře příliš vlastní.
Všichni víme, že vývoj nových pohonných jednotek i monopostů pro rok 2026 postavil týmy před nezáviděníhodný úkol. Víceméně všichni očekávají velké trápení minimálně v úvodu sezony 2026. Jak nedávno řekl Adrian Newey, o výsledcích v budoucí sezoně budou rozhodovat motory, ale který bude ten nejlepší?
Na veřejnosti už byli mezi favority zařazeni Mercedes a Ferrari. Naopak Honda, Audi a Red Bull Powertrains patří spíše mezi outsidery. První dva jmenovaní začali s vývojem pozdě a třetí nemá s výrobou a provozem motorů téměř žádné zkušenosti. Japonská automobilka váhala se svým návratem do Formule 1 – nejprve oznámila konec a odchod, ale pak si to rozmyslela a spojila síly s Aston Martinem – a s vývojem zřejmě začala později než ostatní.
Když šéf Honda Racing Corporation (HRC) Kódži Watanabe dostal otázku, jak probíhá vývoj nové pohonné jednotky, odpověděl možná až příliš upřímně. „Není to snadné,“ přiznal Japonec, kterého cituje PlanetF1.com.
„Trápíme se. V současnosti se snažíme vydat ze sebe maximum a příští rok předvést výsledek,“ dodal.
Asi nepřekvapí, že na takovou odpověď následovala další otázka. Watanabeho se zeptali, co konkrétně v něm vyvolává tyto obavy. „Všechno je nové,“ odpověděl.
„Motor o výkonu 355 kilowattů je nový a potřebujeme, aby byl velmi kompaktní. Kromě toho potřebujeme lehkou baterii, a tu není snadné vyvinout. Výsledkem má být malý motor s velkým výkonem. Všechno je velmi náročné, ale dáváme do toho maximum,“ ujistil Watanabe.
Rok 2026 představuje velkou hádanku. Ironií osudu – a podobně jako v roce 2015 – by měl nový motor osedlat Fernando Alonso. Pamětníci si jistě vzpomínají, jak to naposledy dopadlo. Všichni v Aston Martinu jsou nadšeni z příchodu Adriana Neweyho, ale ten sám řekl, že v roce 2026 bude rozhodovat motor.