V roce 2026 budou rozhodovat motory, prohlásil Newey
I když Red Bullu trvalo čekání na první vítězství téměř pět let, za nejtemnější období v dějinách stáje se považují sezony 2014 až 2016, které poznamenaly spory s Renaultem spojené se slabým výkonem a spolehlivostí jejich pohonné jednotky. Zatímco Mercedes dominoval, Red Bull zvažoval své setrvání ve Formuli 1. Adrian Newey očekává, že v roce 2026 bude opět rozhodovat výkon motorů.
Slavný anglický inženýr se tehdy téměř upsal Ferrari. Frustrace z neschopnosti Renaultu, kvůli které Red Bull ztratil jakékoli šance na vítězství, jej vedla k myšlenkám na přestup nebo dokonce na úplný odchod. Podobně na tom byl celý Red Bull. Situace týmu se od roku 2017 postupně zlepšovala a Newey se vrátil k práci v F1.
Vzpomínka na rok 2014 však nadále straší fanoušky i celou Formuli 1. Trvalo totiž dobré tři sezony, než se podařilo alespoň narušit hegemonii Mercedesu, jehož pohonná jednotka měla na konkurenci několikaletý náskok. Podle Neweyho přitom existuje „velká šance“, že se něco podobného zopakuje i v roce 2026.
„Určitě existuje velká šance, že ze začátku bude záležet hlavně na motorech,“ prohlásil budoucí výkonný technický partner Aston Martinu v rozhovoru pro Auto Motor und Sport. „Nevzpomínám si, že by Formule 1 někdy současně změnila technické předpisy pro motory i šasi. Stejně tak si nevzpomínám, že by pravidla pro šasi vznikla, aby kompenzovala předpisy pro pohonné jednotky. To je další dimenze.“
„Určitě je zde šance, že jeden výrobce získá velký náskok a této generaci pravidel budou minimálně ze začátku dominovat pohonné jednotky. Existuje šance, že pokud někdo vytvoří dominantní spalovací motor, bude mít rozhodující převahu v průběhu celého cyklu pravidel, protože podle toho, jak jsou pravidla napsána, bude dohánění ztráty pro ty, kteří zaostávají, velmi náročné,“ prohlásil Newey.
„Pokud bude někdo dominantní z pohledu hybridního prvku pohonné jednotky, existuje mnohem větší šance ztrátu dohnat. Pokud jde o palivo, které by mohlo rovněž hrát roli, v principu zde flexibilita existuje, ale s omezeným testováním na dynamometrech a úrovní optimalizace motorů nemůžete jednoduše natankovat pokročilé palivo do neoptimalizovaného motoru,“ vysvětlil geniální konstruktér.
V roce 2026 to skutečně bude hotová alchymie a postup FIA a F1 při tvorbě předpisů naznačuje, že ani mocipáni tohoto sportu netušili, do čeho se vlastně pustili. Současné technologické možnosti, dokonce i v technicky dokonalém světě F1, nebyly připraveny na takovou drastickou změnu. Před rokem 2026 tak opravdu nikdo nic negarantuje.
- Štítky
- Adrian Newey
- Aston Martin