logo F1zpravy.czF1online.sk

Cowella těší nasazení Aston Martinu, upozorňuje však na nízkou úspěšnost vylepšení

Andy Cowell
© LAT Images/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala20. 1. 2025

Za pár týdnů začne období, kdy jednotlivé týmy představí svá předsezónní očekávání a předpovědi. Některé se naplní a nad jinými budeme na konci sezóny kroutit hlavou. Aston Martin byl loni tou stájí, které z předsezónních předpovědí nevyšlo téměř nic – zejména kvůli mizerné úspěšnosti nasazovaných vylepšení.

Připomeňme si například odvážné prohlášení Dana Fallowse z února 2024: „Zastáváme názor, že Red Bull je více než zdolatelný. To je cíl, za kterým se ženeme. Soustředíme se a cílíme na Red Bull,“ prohlásil tehdejší technický ředitel stáje, který již ve své funkci nepůsobí.

Podle bývalého šéfa týmu Mika Kracka bylo cílem „přiblížit se k nejlepšímu“ a „pokračovat v boji o body, pódia a možná i první vítězství“. Nejlepším výsledkem Aston Martinu bylo nakonec páté místo z VC Saúdské Arábie. Mohou za to i značné problémy při vývoji – ať Aston Martin nasadil na monopost cokoli, prakticky nikdy to nefungovalo.

Tento trend jsme mohli sledovat už od poloviny roku 2023. Dne 20. února 2024 jsme přinesli článek, ve kterém Fernando Alonso uklidňoval fanoušky, že v týmu se toho hodně naučili – k problémům při vývoji už nemělo dojít. „Cítím sebedůvěru. Kdyby to tak nebylo, možná bych dva měsíce nespal,“ prohlásil Alonso před startem sezóny 2024. „Máme za sebou spoustu experimentů a změn, díky kterým jsme porozuměli našim problémům a našli směry a cesty, kterými se musíme ubírat v letošním roce při vývoji auta.“

„Myslím si, že jsme pochopili hodně věcí a s letošním autem máme v úmyslu vylepšit některé z našich slabin z minulého roku, kdy jsme se možná párkrát vydali nesprávným směrem a zjistili jsme to trochu pozdě. Doufejme, že jsme získali potřebné poznatky a poučili se z loňských potíží. Výsledek se však teprve dozvíme,“ konstatoval dvojnásobný mistr světa.

Aston Martin nakonec přinesl na trať suverénně nejvíce vylepšení ze všech. V tom lepším případě střílel slepými, v horším si ostrými střelil do vlastní nohy. Nový generální ředitel Andy Cowell si to uvědomuje.

Andy Cowell v rozhovoru, který zveřejnil oficiální web stáje 100 dní od svého nástupu do funkce, konstatoval: „V týmu není nedostatek snahy. V roce 2024 jsme jednoznačně vyhráli mistrovství světa v počtu představených vylepšení, ale tato vylepšení nepřinesla čas na kolo. Každý v tomto byznysu chce přitom přinést čas na kolo.“

„Netvrdím, že pokaždé musíme trefit do černého. Viděl jsem statistiky, podle kterých ve skutečném vývoji a výzkumu je 20procentní úspěšnost považována za vysokou. Pokud se dostaneme na 20procentní úspěšnost, bude to dobré. Rozdíl je však v tom, že toto se musí stát v technologickém centru AMR a ne na trati,“ upozornil Cowell.

Při používání vývojových nástrojů v továrně je 20procentní úspěšnost dostačující. Simulátor a větrný tunel však musí s mnohem větší mírou jistoty odhalit, zda daná komponenta bude spolupracovat se zbytkem auta a přinese požadované desetiny na kolo. V tomto směru Aston Martin selhává už půldruhého roku.

Cowell chce dohlédnout na to, aby tým udělal krok vpřed ještě před příchodem Adriana Neweyho. „Musíme zajistit, aby všechny naše nástroje a procesy v technologickém centru pracovaly dostatečně dobře na to, abychom měli alespoň 90procentní jistotu toho, že když něco přineseme na okruh, bude to odpovídat našim očekáváním.“

„Dosáhnout to není snadné, ale tohle je náš cíl,“ pokračuje otec mimořádně úspěšného motorového programu Mercedesu. „Máme velmi výkonné nástroje CFD a právě rozjíždíme nejpokročilejší větrný tunel.“

„Jsou to jen simulace, vždy zde existuje riziko, že data nebudou zcela korespondovat s tím, co zjistíme na trati. Naše simulace nám však mohou ukázat směr a já jsem přesvědčen, že se dokážeme dostat na hranici toho, abychom měli pravdu 90 procent času. To je úroveň, na které pracují mistrovské týmy, takže přinejmenším toto musí být náš cíl,“ zdůraznil.

Související zprávy

Diskuze