Alonso o Dakaru: Jedna z výzev, kterou musím vyhrát
V pátek skončil další ročník Rallye Dakar, kterou opět po očku sledoval i Fernando Alonso. V minulosti mu pouštní závod učaroval a s blížícím se koncem jeho kariéry už pomalu uvažuje o tom, co bude dělat dál. Dvojnásobný mistr světa F1 prozradil, že Rallye Dakar je stále součástí jeho plánů, protože ji ještě nevyhrál.
Alonso žije i dýchá motorsportem, ale v první řadě Formulí 1. I proto podepsal s Aston Martinem nový kontrakt, na jehož základě má v Aston Martinu jisté místo nejen pro příští sezónu, ale i pro rok 2026. Účastník rekordních více než 400 velkých cen však už nepočítá s tím, že by se dostal na hranici 450 odjetých závodů.
V podcastu Chequered Flag Fernando Alonso prozradil, že sezónu 2026 zatím považuje za svoji poslední. „Pravděpodobně — nebo alespoň zpočátku — to bude moje poslední sezóna ve Formuli 1, protože můj kontrakt vyprší na konci roku 2026. To bude čas podávat výkony, bude to čas pravdy a velkých očekávání. Sezónu tedy odstartuji s takovým nastavením, protože nemůžu myslet moc daleko do budoucnosti.“
„V této chvíli mám smlouvu na další dva roky. Nevím však, jak to půjde dál s mým věkem a motivací,“ uvědomuje si dnes už třiačtyřicetiletý Španěl. „Pokud bude sezóna 2026 probíhat hladce, budu se bavit a budu mít možnost závodit ještě další rok, určitě tomu budu otevřený. Nezavřu dveře předčasně, ale na začátku sezóny s tím budu počítat. Ke každému závodu přistoupím tak, jako by byl můj poslední a užiji si každou vteřinu.“
Pokud bude mít Aston Martin na dosah vítězství, Alonso jistě najde motivaci pokračovat. V opačném případě si zřejmě pokusí splnit sny v jiných šampionátech. Během své dvouleté pauzy už jezdil i na Dakarské rallye, ale na vítězství nedosáhl.
V podcastu Asi Empece nyní prozradil, že by ho chtěl vybojovat. „Rely Dakar je jednou z výzev, kterou ještě musím vyhrát, nebo rallye obecně,“ rozpovídal se o svých dalších kariérních cílech.
Alonso je jedním z nejvšestrannějších jezdců na planetě a toho chce využít. „V rallye máte navigátora, který vám popisuje cestu, ale téměř celou etapu musíte mít obě nohy na pedálech, protože tak se dosahuje stability v autech rallye. Při zatáčení a brzdění si musíte hrát s hmotností. Je to docela jiná technika než ve formulích, protože kdybyste to dělali tady, spálili byste brzdy a utratili hodně paliva. Ba co víc, auto se nehýbe kvůli hmotnosti, ale kvůli aerodynamice.“
Španěl se ve vysvětlování rozdílů mezi šampionáty vyžívá. Vzpomínky na Le Mans, Indy500 nebo Dakar mu vykouzlily úsměv na tváři. „Obohatilo mě to jako jezdce, protože jsem se v každé sérii musel učit od nejlepších. Nebyl jsem ve své komfortní zóně, ale všechno jsem se musel naučit od nuly, jako když jste ve škole. Bylo to zajímavé. Když skončím ve Formuli 1, Dakar nebo jiný šampionát opět probudí můj zápal pro učení se.“
Proto nelze očekávat, že by Alonso po sezóně 2026 skončil. „Já miluji závodění. Už od svých tří let mám v rukou volant. Teď mám 43, takže jezdím už 40 let. Nemyslím si, že bude možné z večera do rána jednoduše skončit a už nikdy víc nejezdit.“