RB nakoupilo zavěšení od Red Bullu, ale zázrak se nekonal. Mekies ho ani nečekal
Tým Racing Bulls se stal „Haasem“ Red Bullu. Po letech nesmělé snahy o vlastní cestu si nakonec v Salcburku uvědomili, že mohou „konsolidovat“ ještě rozumněji. Kromě toho, že prodali právo na pojmenování týmu, rozhodli se pro nákup komponentů od Red Bullu.
Dominantní sezóna 2023 v podání Red Bullu a rozhodnutí Racing Bulls využívat v roce 2024 všechny důležité komponenty svého mateřského týmu vyvolaly v řadách konkurence obavy. Takto před rokem jsme často poslouchali kritiku na adresu těchto dvou týmů, které čelily obviněním ze sdílení informací.
Rok utekl jako voda, ale jak vidíme, Racing Bulls se ani náhodou nezařadili ke špičce. Paradoxní je, že tento tým neporazil ani Haas, který zvolil stejný koncept a všechny díly kupuje od Ferrari. Všichni soupeři očekávali monopost RB19 převlečený v šatu sesterského týmu, ale to se nestalo.
„Začátkem roku panoval určitý poprask a lidé zřejmě měli pocit, že s nákupem převodovky a zavěšení začnou nějaká kouzla,“ řekl pro Motorsport.com šéf stáje Laurent Mekies. „Tato pravidla však nejsou ničím novým. Jsou napsána patnáct let a nikdy jste neviděli, aby zákazník najednou vystřelil do boje o titul, nebo se pohyboval v nejlepší trojce. To se zkrátka nikdy nestalo.“
„Je to tak, jak to je. Lobbování je součástí F1, ale podle mě zde dnes více než kdy předtím platí, že máte čtyři top týmy a za nimi zbytek světa. Přitom bych řekl, že právě sdílení komponentů tomu má zabránit. Tato pravidla jsou k tomu, abychom měli dvacet konkurenceschopných monopostů a vyrovnané pole. Myslím si, že v tomto směru se nic nezměnilo,“ konstatoval francouzský inženýr.
„Očekáváte od pravidel pro rok 2026, že přinesou něco jiného? Ne, pokud něco očekávám, tak větší rozdíly mezi týmy na začátku sezóny 2026, protože takové jsou důsledky nových pravidel. Proto je správné cokoli, co může zabránit takovým rozdílům,“ dodal Mekies.
Jeho tým si v poslední době prošel velkými změnami. Aerodynamický vývoj se začátkem letošního roku přesune do nové budovy v areálu Red Bullu v Milton Keynes. Tým už odebírá od svého partnera všechno možné – převodovky, přední a zadní zavěšení –, ale, jak řekl Laurent, zatím jsme nebyli svědky velké magie. Výsledky Racing Bulls jsou spíše zklamáním.
Právě nelichotivé výsledky v letech 2022 (deváté místo) a 2023 (osmé místo) vedly k tomuto rozhodnutí, ale k celkové šesté příčce a zisku 142 bodů z roku 2021 se tým zatím ani nepřiblížil – ve skutečnosti za poslední tři roky získal v součtu tolik bodů jako v sezóně 2021.
„Zajímá fanoušky, zda si vyrábíte vlastní převodovky? Ne. Posuňme však myšlení o něco dál. Je správné investovat takové peníze na vývoj převodovky? K čemu? Myslím si, že šlo o správné rozhodnutí, pokud se pokoušíme o udržení výdajů pod kontrolou a vytvoření o něco vyrovnanějšího pole,“ řekl Mekies.
„Myslím si, že to umožnilo zrod obchodních modelů, jaký máme například my nebo Haas, a existenci týmů bez nutnosti zaměstnat další lidi. Jsme tým středu pole a máme více než 600 zaměstnanců. Myslím si, že to stačí k provozování dvou aut,“ dodal šéf Racing Bulls.