McLaren byl na hraně finančního kolapsu, vzpomíná Brown na rok 2020
McLaren je pro všechny týmy ve Formuli 1 obrovskou inspirací. Během pár let se totiž dostal z velmi obtížné situace, kdy podle Zaka Browna čelil krachu, až na vrchol konstruktérského šampionátu.
Rok 2020 byl pro McLaren těžký. Aby se dostal z finančních problémů, prodal část týmu americké investiční skupině MSP Sports Capital, čímž získal necelých 225 milionů dolarů na své fungování a rozvoj továrny ve Wokingu. O rok později se dokonce rozhodl prodat své legendární technologické centrum za 205 milionů eur, přičemž během příštích 20 let jej bude splácet a zpětně odkupovat. Oba tyto kroky byly jasným důkazem toho, že papájoví nemají na růžích ustláno.
McLaren přežil náročné období a dnes zažívá své zlaté časy v tomto století. Zak Brown si proto na posledním závodě sezóny 2024 zavzpomínal, jak dlouhou cestu musel ujít, aby nakonec získal Pohár konstruktérů.
„Určitě jsme byli na hraně,“ řekl o finančních potížích Zak Brown, podle něhož McLarenu uprostřed pandemie dokonce hrozilo, že nebude moci odstartovat následující sezónu. „Platili jsme všechny naše účty, ale dělily nás měsíce, nebylo to mnoho měsíců, od… Věděli jsme, že během roku to můžeme zvládnout. Ocitli jsme se však v situaci, kdy jsme čelili riziku, že nebudeme moci startovat v daném ročníku, kdybychom nedostali finanční injekci.“
Generálnímu řediteli se podařilo najít investora, aniž by tím zatěžoval všechny své zaměstnance. Kdyby věděli o vážných problémech a hrozbě krachu, snadno se mohlo stát, že by začali posílat životopisy do konkurenčních týmů, kde by byla větší jistota udržení si místa.
„Potřeboval jsem ochránit tým, aby si to neuvědomovali, mohli zůstat velmi pozitivně naladěni a vnášet do týmu energického ducha, protože stáj se pěkně posouvala vpřed. Nebylo to však ani zdaleka komfortní,“ připustil Brown.
Kdyby přišlo na nejhorší, akcionáři McLarenu by prý zasáhli. „Bylo jasné, že potřebujeme investici. V noci jsem však mohl spát, protože jsem věděl, že nás v případě potřeby podpoří. Čekalo se však až do posledních minut, než by nám dodali tyto posily.“
Od té doby uplynuly čtyři roky a z McLarenu je nejsilnější tým v poli. Až do neděle v Abú Dhabí si však nemohl být jistý, zda ho Ferrari nakonec nepředběhne. Přijít o první příčku poté, co papájoví smazali 115bodovou ztrátu na Red Bull v šampionátu, by bylo velmi bolestivé.
„To rozhodně,“ přikývl Brown ještě před závodem. „Proto se tento víkend snažíme dělat to, co nás do této pozice dostalo. Nechceme závodit jinak, nechceme myslet na šampionát. Samozřejmě neexistuje kolo, ve kterém bych nepřepočítával, kdo je na jaké pozici. Klamal bych, kdybych řekl, že to není stresující. Tým je však uvolněný.“
Brown prozradil, že před posledním závodem sezóny se setkal s hokejisty Markem Messierem a dvojnásobným vítězem Stanley Cupu Anžem Kopitarem, aby se s nimi poradil, jak zvládnout vypjaté situace ze psychologického hlediska.
Nakonec vše dobře dopadlo. „Byli jsme na pokraji platební neschopnosti a odtud jsme se dostali k pěti vítězstvím [po Abú Dhabí šesti], druhé nejdelší šňůře pódií McLarenu v historii, přičemž o všem rozhodují poslední závody s Ferrari. Red Bull a Mercedes jsme už porazili. Kdybyste mi na začátku roku 2023 řekli, že v šampionátu obsadíme druhé místo, vyhrajeme pět závodů, získáme 14 pódií v řadě a celkem 20 pódií, bral bych to všemi deseti.“
„Samozřejmě, [kdybychom titul nezískali] byli bychom zklamáni. Rychle se však budeme muset podívat na to, čeho jsme dosáhli. Musíme být na to velmi pyšní,“ doplnil.