Kolik musí jezdci zaplatit, aby v roce 2025 mohli závodit? Verstappen více než milion eur
Konečné pořadí letošního šampionátu známe, což znamená, že FIA už může určit i výši startovného pro rok 2025. Nejvíce peněz bude muset ze své kapsy vytáhnout Max Verstappen, a to více než jeden milion eur. Mezi týmy bude start do sezóny 2025 nejdražší pro McLaren.
Podmínkou účasti jezdce v šampionátu F1 je superlicence. Piloti si každoročně musí prodlužovat její platnost, přičemž za toto prodloužení platí částku, která se odvíjí od jejich výsledků v šampionátu: čím více bodů získají, tím bude prodloužení superlicence dražší.
Mezinárodní automobilová federace každoročně upravuje vzorec pro výpočet v závislosti na ekonomické situaci ve světě. V roce 2025 tak pro jezdce platí základní sazba 11 453 eur, ke které se přičte částka 2 313 eur za každý získaný bod. Od loňského roku se tyto částky zvýšily o přibližně deset procent z 10 400, resp. 2 100 eur.
Jelikož Max Verstappen v této sezóně získal nejvíce bodů, za svou superlicenci zaplatí více než jeden milion eur (25 milionů Kč.). Přesto však ušetří přibližně 200 tisíc oproti mimořádně úspěšnému ročníku 2023.
Nejvíce však ušetří jiní piloti. Fernanda Alonsa vyjde superlicence o 270 tisíc méně a Sergio Pérez ušetří 246 tisíc eur. Naopak nejvíce si budou muset připlatit jezdci McLarenu, kteří oproti minulé sezóně nasbírali mnohem více bodů. V Piastriho případě jde o nárůst o 473 tisíc a v Norrisově o 436 tisíc eur.
Mezinárodní automobilová federace inkasuje jen díky dvaceti pilotům, kteří se (podle aktuálních informací) představí na roštu v roce 2025, přibližně 6,3 milionu eur. Kromě toho však superlicenci vlastní i mnozí další, takže tato částka je ve skutečnosti ještě vyšší.
Pilot | Startovné na rok 2025 | Rozdíl oproti roku 2024 | |
---|---|---|---|
Body | Částka (€) | ||
Max Verstappen | 437 | 1 022 234 | -195 666 |
Lando Norris | 374 | 876 515 | +435 615 |
Charles Leclerc | 356 | 834 881 | +391 881 |
Oscar Piastri | 292 | 686 849 | +472 749 |
Carlos Sainz | 290 | 682 223 | +251 823 |
George Russell | 245 | 578 138 | +200 238 |
Lewis Hamilton | 223 | 527 252 | +25 452 |
Sergio Pérez | 152 | 363 029 | -245 871 |
Fernando Alonso | 70 | 173 363 | -269 637 |
Pierre Gasly | 42 | 108 599 | -32 001 |
Nico Hülkenberg | 41 | 106 286 | +76 986 |
Júki Cunoda | 30 | 80 843 | +34 743 |
Lance Stroll | 24 | 66 965 | -98 835 |
Esteban Ocon | 23 | 64 652 | -67 548 |
Alex Albon | 12 | 39 209 | -27 891 |
Oliver Bearman | 7 | 27 644 | – |
Liam Lawson | 4 | 20 705 | +6 105 |
Gabriel Bortoleto | 0 | 11 453 | – |
Kimi Antonelli | 0 | 11 453 | – |
Jack Doohan | 0 | 11 453 | – |
CELKEM | 6 293 746 |
Mezi týmy nejvíce zaplatí McLaren
Konstruktéři neplatí za superlicenci, ale ani oni to nemají zadarmo. Před každým ročníkem musí zaplatit startovné, které se počítá podobným způsobem jako v případě jezdců. Samozřejmě, částky jsou jiné, ale kromě toho je zde jeden rozdíl.
Každý tým v roce 2025 zaplatí paušální poplatek ve výši téměř 648 tisíc eur, ke kterému se přičtou peníze za získané body. V případě konstruktérského mistra jde o částku 7 771 eur za každý bod, v případě ostatních týmů pouze 6 474 eur.
McLaren tak bude muset zaplatit 5,8 milionu eur, což představuje nárůst o 3,3 milionu oproti sezóně 2024. Nejvíce na startovném ušetří Red Bull, což způsobil propad na třetí místo v šampionátu. Na druhou stranu ušetřených 2,7 milionu jen sotva vykryje ztrátu 20 milionů, o které přijde z prize money.
Tým | Startovné na rok 2025 | Rozdíl oproti roku 2024 | |
---|---|---|---|
Body | Částka (€) | ||
McLaren | 666 | 5 823 175 | +3 305 961 |
Ferrari | 652 | 4 868 737 | +1 700 379 |
Red Bull | 589 | 4 460 875 | -2 629 277 |
Mercedes | 468 | 3 677 521 | +490 380 |
Aston Martin | 94 | 1 256 245 | -1 123 227 |
Alpine | 65 | 1 068 499 | -309 213 |
Haas | 58 | 1 023 181 | +321 657 |
Racing Bulls | 46 | 945 493 | +162 576 |
Williams | 17 | 757 747 | -43 953 |
Sauber | 4 | 673 585 | -52 983 |
CELKEM | 24 555 058 |
Celkem tak FIA inkasuje od jezdců a týmů více než 30 milionů eur, které následně využívá na vlastní režii.