logo F1zpravy.czF1online.sk

Kolik musí jezdci zaplatit, aby v roce 2025 mohli závodit? Verstappen více než milion eur

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala15. 12. 2024

Konečné pořadí letošního šampionátu známe, což znamená, že FIA už může určit i výši startovného pro rok 2025. Nejvíce peněz bude muset ze své kapsy vytáhnout Max Verstappen, a to více než jeden milion eur. Mezi týmy bude start do sezóny 2025 nejdražší pro McLaren.

Podmínkou účasti jezdce v šampionátu F1 je superlicence. Piloti si každoročně musí prodlužovat její platnost, přičemž za toto prodloužení platí částku, která se odvíjí od jejich výsledků v šampionátu: čím více bodů získají, tím bude prodloužení superlicence dražší.

Mezinárodní automobilová federace každoročně upravuje vzorec pro výpočet v závislosti na ekonomické situaci ve světě. V roce 2025 tak pro jezdce platí základní sazba 11 453 eur, ke které se přičte částka 2 313 eur za každý získaný bod. Od loňského roku se tyto částky zvýšily o přibližně deset procent z 10 400, resp. 2 100 eur.

Jelikož Max Verstappen v této sezóně získal nejvíce bodů, za svou superlicenci zaplatí více než jeden milion eur (25 milionů Kč.). Přesto však ušetří přibližně 200 tisíc oproti mimořádně úspěšnému ročníku 2023.

Nejvíce však ušetří jiní piloti. Fernanda Alonsa vyjde superlicence o 270 tisíc méně a Sergio Pérez ušetří 246 tisíc eur. Naopak nejvíce si budou muset připlatit jezdci McLarenu, kteří oproti minulé sezóně nasbírali mnohem více bodů. V Piastriho případě jde o nárůst o 473 tisíc a v Norrisově o 436 tisíc eur.

Mezinárodní automobilová federace inkasuje jen díky dvaceti pilotům, kteří se (podle aktuálních informací) představí na roštu v roce 2025, přibližně 6,3 milionu eur. Kromě toho však superlicenci vlastní i mnozí další, takže tato částka je ve skutečnosti ještě vyšší.

Pilot Startovné na rok 2025 Rozdíl oproti roku 2024
Body Částka (€)
Max Verstappen 437 1 022 234 -195 666
Lando Norris 374 876 515 +435 615
Charles Leclerc 356 834 881 +391 881
Oscar Piastri 292 686 849 +472 749
Carlos Sainz 290 682 223 +251 823
George Russell 245 578 138 +200 238
Lewis Hamilton 223 527 252 +25 452
Sergio Pérez 152 363 029 -245 871
Fernando Alonso 70 173 363 -269 637
Pierre Gasly 42 108 599 -32 001
Nico Hülkenberg 41 106 286 +76 986
Júki Cunoda 30 80 843 +34 743
Lance Stroll 24 66 965 -98 835
Esteban Ocon 23 64 652 -67 548
Alex Albon 12 39 209 -27 891
Oliver Bearman 7 27 644
Liam Lawson 4 20 705 +6 105
Gabriel Bortoleto 0 11 453
Kimi Antonelli 0 11 453
Jack Doohan 0 11 453
CELKEM 6 293 746

Mezi týmy nejvíce zaplatí McLaren

Konstruktéři neplatí za superlicenci, ale ani oni to nemají zadarmo. Před každým ročníkem musí zaplatit startovné, které se počítá podobným způsobem jako v případě jezdců. Samozřejmě, částky jsou jiné, ale kromě toho je zde jeden rozdíl.

Každý tým v roce 2025 zaplatí paušální poplatek ve výši téměř 648 tisíc eur, ke kterému se přičtou peníze za získané body. V případě konstruktérského mistra jde o částku 7 771 eur za každý bod, v případě ostatních týmů pouze 6 474 eur.

McLaren tak bude muset zaplatit 5,8 milionu eur, což představuje nárůst o 3,3 milionu oproti sezóně 2024. Nejvíce na startovném ušetří Red Bull, což způsobil propad na třetí místo v šampionátu. Na druhou stranu ušetřených 2,7 milionu jen sotva vykryje ztrátu 20 milionů, o které přijde z prize money.

Tým Startovné na rok 2025 Rozdíl oproti roku 2024
Body Částka (€)
McLaren 666 5 823 175 +3 305 961
Ferrari 652 4 868 737 +1 700 379
Red Bull 589 4 460 875 -2 629 277
Mercedes 468 3 677 521 +490 380
Aston Martin 94 1 256 245 -1 123 227
Alpine 65 1 068 499 -309 213
Haas 58 1 023 181 +321 657
Racing Bulls 46 945 493 +162 576
Williams 17 757 747 -43 953
Sauber 4 673 585 -52 983
CELKEM 24 555 058

Celkem tak FIA inkasuje od jezdců a týmů více než 30 milionů eur, které následně využívá na vlastní režii.

Související zprávy

Diskuze