Waché nadále pění kvůli zadnímu křídlu McLarenu: Pohár konstruktérů by vypadal jinak
Sezóna 2024 byla plná novinek, incidentů a kontroverzí. Formule 1 byla dobré dva roky v klidném spánku a čekala na probuzení v podobě bojů o titul, přestupů a sporů. Letos jsme se toho dočkali, a zvláště počínání McLarenu se nelíbilo technickému řediteli Red Bullu Pierru Wachému.
Francouzskému inženýrovi se ani trochu nezamlouvá, jak daleko zašla stáj z Wokingu při zkoumání šedých zón a vývoji flexibilních komponentů. Po zákazu jejich řešení po Velké ceně Ázerbájdžánu prý soupeři netrpělivě sledovali počínání McLarenu v Las Vegas. Právě na této trati se měl nejvíce projevit deficit způsobený ztrátou flexibilního zadního křídla, které vzbudilo tolik pozornosti po souboji Oscara Piastriho a Charlese Leclerca v Ázerbájdžánu.
„Vývoj je tak náročný, že některé šedé zóny jsou pro mě jako inženýra velmi lákavé,“ prohlásil Waché pro portál RacingNews365.com. „Když se podíváte na zadní křídlo McLarenu, promiňte, ale to je ještě o něco šedší zóna. Přitom s ním jezdili několik závodů. Bez něj by v Baku nevyhráli, dokonce i z našeho pohledu by Pohár konstruktérů vypadal odlišně.“
Závod v Baku skutečně může rozhodnout o titulu. Aktuálně dělí Ferrari a McLaren 21 bodů, a kdybyste těch osm bodů vzali Oscaru Piastrimu a McLarenu a připsali je Ferrari, do závěrečného závodu by byl poměr 632 proti 627. Rozdíl by byl pouze pět bodů a šampionát by byl zcela otevřený, i když je poněkud zvláštní, že tuto obhajobu přednesl technický ředitel Red Bullu.
„I jako inženýr musíte respektovat pravidla. Pro technická pravidla však platí, na rozdíl od sportovních, že musíte prokázat legálnost svého řešení. Když máte radary mezi dvěma body, policie vidí vaši rychlost jen v těchto dvou bodech a mezi nimi můžete jet libovolnou rychlostí. Technická pravidla jsou však jiná – musíte dokázat, že máte pravdu,“ vzkázal Waché.
„Ano, je to součást hry, ale existují určité hranice. Když vás policie nevidí, to ještě neznamená, že neporušujete zákon. Je pro nás frustrující, když si policisté nedělají svou práci,“ prohlásil technický ředitel Red Bullu.
FIA letos zasáhla proti několika týmům. McLarenu zakázala flexibilní křídla, Red Bullu nástroj pro nastavování světlé výšky a Ferrari a Mercedes byly hlavními podezřelými v kauze titanových plošek. Waché ale považuje zadní křídlo McLarenu za příliš velký přestupek.
„Ano, dost za čarou,“ odpověděl Francouz na otázku, zda byla kauza ohebného křídla za čarou. „Je to však tak, jak to je. Chcete stejné podmínky pro všechny a my v Red Bullu hrajeme v rámci těchto podmínek. Dobrý nápad je dobrý nápad, ale když je něco za hranicí, není to správné.“