logo F1zpravy.czF1online.sk

Šéfy týmů překvapil náhlý zvrat v případě jedenácté stáje

Franco Colapinto pred Carlosom Sainzom po štarte VC Singapuru 2024
© X/Williams
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 01:17

Je to oficiální. Startovní rošt bude mít od sezóny 2026 až jedenáct týmů. O všem nás informovala Formule 1 krátce po skončení víkendu v Las Vegas, čímž překvapila nejen veřejnost, ale dokonce i samotné týmy. Takovou náhlou otočku o 180 stupňů nikdo nečekal.

Liberty Media se dlouho zdráhala otevřít dveře šampionátu novému celku. Zdá se, že ji nakonec přesvědčila kombinace několika okolností. Nejdůležitější však má být výměna vedení – projekt převzal gigant General Motors.

V paddocku však nepočítali s tím, že se všechno odehraje tak rychle. „Bylo to menším překvapením a trochu nečekané,“ připustil šéf Aston Martinu Mike Krack. „Popravdě však k tomu nemám mnoho informací. Myslím si, že budeme muset věřit F1 a FIA ohledně toho, jak se to vyvine. Netuším, jaké poplatky bude nutné zaplatit, toto se asi do budoucna bude muset dohodnout.“

Týmy bude určitě zajímat, kolik peněz dostanou z příchodu nováčka a zda jim to alespoň na určitou dobu pokryje případné výpadky z koláče prize money. Nicméně, vzhledem k tomu, že současná Concordská dohoda vyprší na konci roku 2025, téměř jistě to nebude jen 200 milionů dolarů. Podle britské BBC se mluví o částce 450 milionů, což znamená, že každý tým by obdržel bonusovou platbu ve výši 45 milionů.

Vstupní poplatek se však může vyšplhat až na úroveň 600 milionů, o které se mluví už celé měsíce. Cadillac by teoreticky mohl dostat zmíněnou úlevu, protože o vstup se ucházel ještě před sepsáním nové Concordské dohody.

„V první řadě platí, že tohle je znak toho, jak se sportu daří, že se k nám připojuje tak velký hráč, jako je GM. Je to znak růstu a směřování Formule 1,“ řekl šéf Williamsu James Vowles. „Nemyslím si však, že bychom už měli stanovený poplatek. To bude součástí Concordské dohody pro rok 2026, která ještě nebyla schválena.“

„Celou dobu jsem však mluvil o tom, že tento krok bude pro stávající týmy představovat finanční výpadek. Nyní se potřebujeme postarat o to, aby se sport dostatečně rozvíjel. Musíme si být toho vědomi, abychom zlepšili situaci každé strany.“

I James Vowles přiznal, že FOM týmům předem nenaznačila, že by měla jedenáctá stáj dostat zelenou. Je možné, že to souvisí i s vyšetřováním zamítnutí Andrettiho přihlášky Ministerstvem spravedlnosti USA a podezřeními z porušování antimonopolních zákonů, které se v posledních měsících řešily i na půdě Evropské komise. Vzhledem k tomu, že Liberty Media potřebuje od úřadů schválení koupě seriálu MotoGP, mohla být o to více motivována vyhovět Andrettimu, resp. Cadillacu.

Podle Vowlese však FOM přesvědčil samotný projekt, nikoli hrozby plynoucí z vyšetřování. „My jsme se to dozvěděli v podstatě stejně jako vy, ze zpráv. Toto však není stejný projekt jako dříve. Teď je vidět vážný závazek a množství investic. Nehledě na to máme stejně mnoho informací jako vy.“

Podle šéfa Racing Bulls Laurenta Mekiese je příchod GM „fantastickým znamením pro tento sport“. „Pravděpodobně všichni budou [v budoucnu] automobilky, s výjimkou Williamsu a nás. Dokonce i Haas je už nyní spojován s automobilkou. Bude to souboj gigantů, což je další znak toho, že sport směřuje k této bitvě velikánů. O finančních detailech se stále diskutuje. Doufáme, že to budou jen drobné detaily v této obrovské mozaice toho, na jakou úroveň může náš sport postoupit.“

Související zprávy

Diskuze