logo F1zpravy.czF1online.sk

FIA si posvítila na desky podlah. Okamžité změny musí provést polovina týmů včetně Ferrari

Lewis Hamilton, iskry a podlaha, difúzor
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 18:34

Při současné generaci monopostů je pro týmy životně důležité jezdit s minimální světlou výškou. Auta však nemohou být takříkajíc „přilepená“ k zemi, protože stále hrozí riziko poskakování, a kromě toho i diskvalifikace. FIA před víkendem v Las Vegas zveřejnila technickou direktivu, která může týmům způsobit problémy s nadměrným opotřebováním desky podlahy.

Inženýři musí při nastavování monopostů zohledňovat mnoho parametrů. Jedním z nich je i opotřebování desky podlahy. Pokud se její tloušťka během závodu dostane z předepsaných 10 mm pod hranici 9 milimetrů, pilot je automaticky diskvalifikován za porušení technických pravidel, jak se to stalo Charlesi Leclercovi a Lewisi Hamiltonovi na VC USA 2023.

Týmy si do jisté míry neustále zahrávají s ohněm. Na jedné straně chtějí minimalizovat světlou výšku a zesílit přísavný efekt, na druhé straně to nesmí přehnat. Cílem je dostat se co nejblíže k devítimilimetrovému limitu shora. Nechávat si velké rezervy není cesta k úspěchu. V moderní Formuli 1 totiž platí, že zvýšení světlé výšky o jediný milimetr zpomalí monopost o 0,05 až 0,075 sekundy na kolo, což v takovém vyrovnaném startovním poli může znamenat i více než jen jednu pozici na roštu.

I proto se konstruktéři v minulosti snažili vymyslet chytré „tlumicí systémy“. Mezi základnu podlahy a desku vkládali například speciální izolační materiály s určitou mírou pružnosti, díky čemuž při nárazu podlahy na trať pružný materiál pohltil část energie a chránil ji. Podobně vznikly i speciální tlumicí šrouby, kterými byla celá struktura připevněna.

Ve snaze snižovat světlou výšku týmy nadále přicházejí s různými řešeními, která mají za úkol desku chránit. Jak však podle magazínu Auto Motor und Sport upozornil Red Bull, některé mohou být šedou zónou v pravidlech. FIA proto s okamžitou platností vydává technickou direktivu, podle níž musí již od VC Las Vegas upravit své monoposty nejméně polovina týmů.

Jak tyto týmy chránily desku podlahy?

Technici FIA měří tloušťku speciální sklolaminátové desky podlahy poblíž čtyř děr. Na jejich obvodu mají týmy povoleno nainstalovat kovové desky – většinou titanové. Nasazení těchto desek je plně v souladu s pravidly a týmům pomáhají chránit desku a její hrany kolem zmíněné díry.

Kromě toho jedna z dalších technických direktiv týmům umožnila nasadit další podpůrné titanové desky (známé také jako „satelitní“) dále od bodů měření, ale musely splňovat jednu podmínku: Musí mít stejnou tuhost ve vertikálním směru jako hlavní desky. Technická direktiva však nezmiňovala jejich tloušťku.

FOM/Screenshot

Některé týmy – podle německého magazínu přibližně polovina startovního pole – tuto šedou zónu využily a vyrobily tlustší „satelitní“ desky než ty hlavní, kolem kterých se měří tloušťka desky. Tím, že do určité míry „vyčnívaly“ směrem dolů, ji pomáhaly chránit. Aby se totiž mohla opotřebovat deska, musely se nejprve obrousit vyčnívající satelitní desky.

Trik měly využívat zejména Ferrari, Mercedes, Haas a Aston Martin. Na druhé straně aspiranti na mistrovský titul z Red Bullu a McLarenu do této šedé zóny nezacházeli, čehož Red Bull využil a po závodě v Brazílii požádal FIA o upřesnění pravidel v tomto bodě.

Regulační orgán nečekal ani do VC Kataru. Týmům zaslal novou technickou direktivu, která začíná platit okamžitě. Zahraniční média tvrdí, že technická direktiva zcela zakazuje nasazení satelitních desek, což dotčené týmy přinutí zvýšit světlou výšku monopostu, aby neriskovaly diskvalifikaci.

Pokud mají celou aerodynamiku monopostu založenou na tom, že světlá výška nepřesáhne určitou hodnotu, může je to připravit i o více než 0,05 sekundy za každý milimetr.

V padoku se již během VC Brazílie spekulovalo o tom, že za relativním zlepšením výkonnosti některých týmů může stát změna světlé výšky auta. V neděli se jezdilo s intermediálními pneumatikami, které jsou o 5 mm vyšší než standardní sliky – a tím pádem zvedly celý monopost. Světlá výška však byla už tak dost vysoko, protože okruh v Brazílii je velmi hrbolatý.

Uvažuje se tedy, zda na tyto dva faktory nedoplatily ty týmy, jejichž monoposty dosahují výkonnostní aerodynamický vrchol v úzkém rozmezí hodnot světlé výšky. Přidaných 2,5 mm tak mohlo pomoci jejich soupeřům – například Alpinu –, jejichž auta sice nejsou tak rychlá v optimálních podmínkách, ale mají „širší záběr“.

Na dopady nové technické direktivy nebudeme čekat dlouho, protože už za pár hodin nás čekají tréninky v Las Vegas. Jakékoliv vlivy technické direktivy však může maskovat několik dalších změn: zpřísnění kontrol Pirelli po podezřeních na vlhkost v pneumatikách, a v neposlední řadě také zákaz flexibilních klapek DRS – zadní křídla na minimální přítlak jsme totiž od té doby neviděli.

Související zprávy

Diskuze