Jak bude fungovat chlazení jezdce? Se speciálními vestami a ledem
Formule 1 na posledním zasedání Komise F1 schválila nasazení speciálního chladicího systému jezdce, který bude využíván v případě horkých velkých cen. Nepůjde ovšem o klasickou klimatizační jednotku, ale o zjednodušený systém s chladicí vestou a ledem. Poprvé jej uvidíme v roce 2025.
Po problémové VC Kataru 2023 se FIA rozhodla jednat. Po letní přestávce měla naplánované testy chladicího systému, který má jezdcům pomoci zvládnout velká vedra. Testy dopadly úspěšně a chlazení dostalo zelenou.
Do technických pravidel pro rok 2025 ještě musí být zařazena část, která bude podrobně popisovat fungování a jednotlivé komponenty, ale očekává se, že týmy budou povinny toto chlazení nasadit v případě, že teplota vzduchu přesáhne 30 °C. Komise však zatím žádné detaily neprozradila.
Více informací získal portál motorsport.com, který uvádí, že původně zvažovaná zjednodušená klimatizační jednotka byla zatím odložena na neurčito. Inženýři totiž při pokusech o její nasazení do kokpitu narazili na technické problémy, které se nepodařilo vyřešit včas.
Během prvního tréninku na VC Mexika tak jeden z jezdců testoval zjednodušený systém, jehož nasazení není tak komplikované. Jeho princip je jednoduchý.
K chlazení jezdce posloužila speciální vesta, jejíž součástí je systém hadiček. Na druhém konci, uvnitř kokpitu, je jednotka s ledem, přes kterou jsou tyto hadičky rovněž vedeny. Tím, že tekutina proudí přes vestu a jednotku s ledem, odvádí teplo od jezdce pryč a zároveň ho chladí.
Podle jezdce, který systém testoval, byly snahy FIA úspěšné. Chladivý účinek se dostavil, ačkoli není známo, jak dlouho může pilot s tímto systémem počítat. První trénink totiž trval jen jednu hodinu, která byla navíc zkrácena kvůli červeným vlajkám. V každém případě i několik desítek minut chlazení může jezdcům výrazně ulevit v singapurských či katarských vedrech.
Systém s vestou, hadičkami, výměníkem tepla a kompresorem má podle dostupných informací vážit jen pět kilogramů. Pokud FIA vyhlásí riziko vysokých teplot, týmy budou povinny chladicí systém nasadit. Zároveň se má minimální hmotnost monopostu (v případě horkého závodu) zvýšit o 5 kg, z 800 na 805 kilogramů.