logo F1zpravy.czF1online.sk

Aston Martin zanechal loňský koncept, protože ho už neuměl rozvíjet

Fernando Alonso
© LAT Images/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 01:03

Na začátku sezóny 2023 se zdálo, že Fernando Alonso se konečně rozhodl ve správný čas přestoupit do potenciálně vítězného týmu. Nadšení však po pár měsících vyprchalo a letos ho nahradila skepse. Monopost s novou filozofií očividně nefunguje podle představ, ale se starým autem by to zřejmě bylo ještě horší. Výkonnostní ředitel týmu Tom McCullough tvrdí, že vývoj loňského auta se dostal do slepé uličky.

Během prvních osmi velkých cen sezóny 2023 se Aston Martinu podařilo získat šest pódiových trofejí. Postupem času ho však Mercedes, Ferrari a McLaren předstihly a dnes už s nimi britská stáj nebojuje. Jeho stálými soupeři se stali jezdci Racing Bulls a Haasu.

Tom McCullough před závodem v São Paulu vysvětlil, proč jeho tým nepokračoval s konceptem, který byl inspirován poznatky Dana Fallowse z Red Bullu. „Dostali jsme se do bodu, kdy jsme ho už neuměli dál rozvíjet. S danou filozofií jsme narazili na hranice. Snažili jsme se, ale nebyli jsme schopni výrazněji posunout výkonnost. V takovém případě se musíte podívat na alternativní cesty, a my jsme jich několik našli.“

Na konci loňského roku už Aston Martin pečlivě zkoumal monoposty soupeřů. Ještě předtím však chtěl mít jistotu, že inženýři s vývojem auta skutečně nemohou pohnout dál. Černý scénář se potvrdil. „Samozřejmě se inspirujete i tím, co dělají ostatní. Abychom pochopili věci týkající se korelace, na konci roku jsme nasadili auto z dřívější fáze sezóny, abychom získali data a potvrdili si, že naše auto pro Abú Dhabí stále nebylo rychlejší.“

„Celé je to o relativitě. V prvních několika závodech jsme získali spoustu pódií a nasbírali hodně úspěchů, ale pořád jsme byli daleko za nejrychlejším autem. Ostatní však byli ještě dál. My jsme postupně klesali do této mezery,“ konstatuje McCullough.

Na začátku roku po přestavbě auta vedení týmu ujišťovalo fanoušky, že problémy se sezónním vývojem se už nebudou opakovat. Když však po letní přestávce inženýři střídali jednu podlahu za druhou, a dokonce se v Brazílii vrátili ke specifikaci z Japonska, byl to jasný signál, že tým svému autu dostatečně nerozumí.

Na adresu podlahy z USA Alonso se Strollem uvedli, že je pomalejší než její předchůdkyně. Podle McCullougha to tak úplně neplatí, jen se ostatním podařilo získat více času k dobru než Aston Martinu. „Formule 1 je relativní hra. Letos jsme nepokročili tak, jak jsme doufali, takže náš vývoj relativně k vývoji ostatních nebyl dostatečně dobrý. Proto jsme měli větší problémy bodovat na každém typu okruhu.“

„Na začátku roku jsme byli docela sebevědomí, že na každém typu tratě budeme schopni bodovat. Střed pole se však zahustil. Hodně týmů je si velmi blízko. Pokud základní charakteristiky vašeho auta neodpovídají danému okruhu a ostatní vás ve vývoji předstihli, je těžší bodovat,“ doplnil.

Související zprávy

Diskuze