Tombazis: Pravidla se nerodila lehce, ale elektrický prvek byl nezbytný
Formule 1 se v roce 2026 dočká velké revoluce. Zatímco v roce 2022 jsme měli „jen“ nová aerodynamická pravidla a pohonné jednotky zůstaly v podstatě nezměněné, nyní nás čeká úplná změna technických pravidel pro motory i monoposty. Za FIA vše vedl úspěšný inženýr Nikolas Tombazis, který přiznává, že si to vyžádalo spoustu práce a úsilí.
Nové monoposty ani nové motory se nerodily snadno. V podstatě se dá říci, že na pravidlech se pracuje za pochodu. FIA provedla ve spolupráci s týmy mnohé změny. Od počátku patřila mezi cíle tvůrců pravidel i snaha přilákat do sportu více automobilek a technologických firem.
„Na pravidlech jsme museli usilovně pracovat, zejména na rozdělení energie, abychom se ujistili, že vozy se budou chovat skutečně jako závodní stroje a nebudou mít mnohé nechtěné charakteristiky. Myslím si, že se nám to podařilo,“ řekl šéf FIA pro monoposty Nikolas Tombazis, kterého cituje Motorsport-Magazin.com.
„Motor bez elektrického prvku, například osmiválec poháněný ekopalivem, nepřicházel v úvahu. Kdybychom dali dohromady motorový program, jaký máme nyní, pravděpodobně by nám zůstali jen dva dodavatelé,“ dodal Tombazis.
Něco takového si nejvyšší motoristická třída nemohla dovolit. Nezapomínejme, že již na začátku hybridní éry v roce 2014 měla Formule 1 tento problém. Na druhé straně, odchod Renaultu naznačuje, že ani dnes by zástupci Liberty Media a FIA neměli být přehnaně sebevědomí.
„Řekli jsme si, že instalace většího elektrického prvku je nezbytná. Chtěli jsme tím vyslat zprávu i v otázce životního prostředí,“ řekl Tombazis.
Podíl elektrické energie na výkonu pohonné jednotky vzroste v roce 2026 ze současných 120 kW na 350 kW. Tento krok doprovází velké obavy i kritika. Podle technického šéfa FIA šlo o nesnadný, ale nezbytný krok. „Některá rozhodnutí nám cestou připravila výzvy. Naše životy by byly mnohem jednodušší, kdybychom se jimi nemuseli zabývat. Možná by to bylo snazší, ale zároveň nezodpovědné,“ dodal Tombazis.