logo F1zpravy.czF1online.sk

Komise F1 schválila chlazení kokpitů, posezónní závody mladíků se odkládají

Suchý ľad, mechanik Red Bullu, chladenie
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 20:59

Komise Formule 1 má za sebou páté letošní zasedání. V Ženevě se setkali zástupci FIA, FOM, týmů a rozhodli o několika změnách v královně motorsportu pro roky 2025 a 2026.

V rámci poslední závodní trojice této sezóny Formule 1 zavítá i do Kataru, na který má řada pilotů nepříjemné vzpomínky. Lance Stroll prozradil, že kvůli vedru v kokpitu na několik sekund omdlel, Esteban Ocon se zase v helmě pozvracel, a ani další piloti na tom po závodě nebyli o mnoho lépe. Problémy s horkem se objevily i letos po VC Singapuru, kdy bylo Lewisu Hamiltonovi a Georgi Russellovi tak nevolno, že museli vynechat mediální povinnosti.

FIA se po loňském závodě v Kataru rozhodla připravit systém, který má za úkol zmírnit tyto problémy. Po letní přestávce proto testovala “klimatizaci” v kokpitu, která se dočkala pozitivního ohlasu. Komise F1 tak ve středu rozhodla, že součástí technických pravidel pro rok 2025 bude i zavedení chladicího systému kokpitu, který bude nasazen v případě velkých veder.

Nedávný závod v Sao Paulu přiměl kompetentní osoby přehodnotit sestavování startovního roštu v případě, že pilot krátce před startem oznámí odstoupení ze závodu, jako se to stalo v případě Alexe Albona. Dosud platilo, že pokud stáj takové odstoupení nestihla oznámit včas, dané místo na roštu zůstalo prázdné. Od roku 2025 však bude platit nový protokol, podle kterého se auta vzadu posunou o jednu příčku dopředu, aby na roštu nezůstala žádná volná místa.

Komise se zaměřila i na avizované posezónní sprintové závody mladíků, o kterých se původně mluvilo již v souvislosti s letošním rokem. V důsledku časové tísně byly tyto plány posunuty na rok 2025, ale podle středečního rozhodnutí se jich junioři nedočkají ani o rok později. V následujících měsících se o nich bude dále jednat s cílem zorganizovat je na konci sezóny 2026.

Kosmetické změny se týkají i finančních pravidel pro následující sezónu: z rozpočtového stropu budou vyňaty všechny iniciativy, které souvisejí s udržitelností.

2026

V souvislosti se zcela novými pravidly pro rok 2026 Komise F1 konstatuje, že se jí podařilo výrazně pokročit při přípravě procesů tvorby pravidel. Tato část regulí bude známá jako sekce A a Světové motoristické radě bude předložena ke schválení na prvním zasedání v roce 2025.

V rámci sekce B (dnešní sportovní pravidla) se Komise F1 zavázala odstranit všechny tvary zájmena on, které se v regulích vyskytují celkem 106krát, a nahradit je genderově neutrálním jazykem. FIA chce tímto krokem ukázat, že “klade důraz na své závazky k inkluzivitě”.

V neposlední řadě Komise F1 konstatuje, že tvorba technických pravidel pro rok 2026 (sekce C) by měla být dokončena před následujícím zasedáním Světové motoristické rady. Podle stanoviska je pravděpodobné, že se po úpravách pravidel podaří splnit výkonnostní cíle pro rok 2026.

Finanční pravidla budou součástí sekce D. Na zasedání se jednalo o možných opatřeních, jak posílit důvěrnost informací během vyšetřování.

Související zprávy

Diskuze